Chybějící finance na účtu SVJ
Dobrý den, můžete prosím poradit, jak postupovat v tomto případě : Po nastěhování do bytu jsem dostal rozpis k platbám do SVJ, kde bylo uvedeno že platba do fondu opav je 9,– za m2. Začal jsem tedy platit a zajímat se o fungování SVJ. Zjistil jsem, že na účtu SVJ je cca 100.000 po devíti letech fungování a to jsem považoval za zvláštní. Spočítal jsem si tedy že SVJ vybralo za dobu fungování do fondu oprav cca 600.000 a na opravách utratilo jen 250.000 a z toho lze usoudit, že schází min 350.000. Při mém dotazu na vedení SVJ jsem dostal informaci, že vše bylo utraceno za spotřebované energie členů SVJ a že za celou dobu fungování SVJ nikdy správce neprovedl roční vyúčtování záloh na energie. Prostě jen proplácel faktury, které obdržel bez rozdílu zda jsou za energie nebo za práce z fondu oprav. Myslím si, že se z pohledu správce jedná o protiprávní jednání a porušení zákona.
Mohl by někdo poradit, jak s tím naložit a kam se obrátit, aby došlo k nápravě ?
Děkuji Valtr
Dobrý den, děkuji všem moc za příspěvky. Jen pro doplnění ( což jsem asi mohl napsat v prvním příspěvku ) uvedu další podrobnosti. Kompletní správu domu včetně odečtů a vyúčtování vykonával právě jeden z členů vedení SVJ ( místopředseda ), protože vždy členům vysvělil, že on je ten pravý kdo to zvládne a není nutné platit správní firmu. Navíc dosadil do funkce člena svého kamaráda. Tím vyšachoval předsedkyni z přísunu informací a společně vládli SVJ. Jeden dělal správu a druhý ovládal účet. Při pořízení bytu jsem samozdřejmě vyúčtování za poslední tři roky požadoval, ale jediné co jsem z toho pána dostal bylo písemné potvrzení, že byt není zadlužen. Po koupi bytu jsem obržel normální rozpis placených služeb, kde je jasně uvedeno, že do fondu oprav se platí 9,– / m2, za uklízečku xy, správa domu xy , záloha na vodu xy , záloha na plyn xy , zaloha na elektro xy, na konci uvedeno že mám celkem platit x xxxx ,–Kč. Na základě toho jsem se domníval, že vše funguje jak má, když na to správce dává rozpis. Prováděl odečty v daném období na všech měřících zařízeních. V řádném období jsem vyžadoval vyúčtování za služby pro rok 2015 a opět jsem nedostal nic s argumentací, že to nikdo nikdy nechtěl a že je vše zaplaceno a v pořádku. Tím se spustil můj pátrací proces. Já sám chápu jak funguje SVJ, ale tento pán to evidentně nevěděl i když ho za to SVJ platilo. Nikdy neprovedl řádné vyúčtování služeb a nikdy od nikoho nevybral ani jednou nedoplatek nebo nevyplatil přeplatek za energie a používal k tomu finance, které dle rozpisu patří do fondu oprav. Aby to bylo ještě pikantnější, tak se po mém dotazování jak vedl účetnictví a fond oprav odstěhoval a svůj byt prodal. Nyní nekomunikuje a nepředal žádné dokumenty k vedení SVJ ani účetnictví. Nyní mě odepsal, že je stejně většina toho promlčená, protože je to již dávno a že už ho to nezajímá … . Toto k doplnění Děkuji
No, správný postup by byl teď účetnictví zpětně zrekonstruovat, udělat všechna chybějící roční vyúčtování, vyplatit všechny přeplatky, vybrat všechny nedoplatky a náklady na to vše nechat uhradit bývalý výbor. Což pochybuji, že do toho půjdete.
Tak snad teď bude všecko v pořádku, když máte nový výbor.
Na bankovní účet přijdou jednotlivé platby od vlastníků. Z těch peněz se platí veškeré zálohové faktury, faktury za energie, vodu,za opravy, mzdy, apod. Pak účetní musí zařadit jednotlivé platby do určených položek. Každým rokem má být provedeno vyúčtování záloh jednotlivým vlastníkům. Vaše SVJ funguje 9 let, tak by měl výbor a správce vědět, jaká je spotřeba vody, elektřiny, tepla. Podle toho by měli určit zálohové platby. Zase takové výkyvy v odběrech médií nejsou. Jestliže jsou, tak hledat příčinu. Každým rokem jsou informace, kolik bude stát kubík vody, kolik bude stát teplo a elektřina. Podle vyúčtování se dělají úpravy záloh vlastníkům. Jiný problém je, zda jsou dlužníci v SVJ. Nelze brát pořád peníze z DZ (FO), která má jiný účel. Co je to za správce, který neví, kolik má peněz ze záloh na služby a kolik zaplatili za služby. Výbor je tam asi na okrasu, když tak věří a nekontroluje správce. Raději si dělat správu sami a najít si slušnou účetní.
Řekl bych,že nejde o nějakou lumpárnu, kdy by bylo něco zpronevěřeno. Jde o stanovení nedostatečné výše záloh na služby, takže platby faktur dodavatelům služeb jsou placeny z peněz, které měly být spořeny na budoucí opravy. Je samozřejmě otázka, jak bylo těch 9,–Kč/m2 zdůvodněno, jestli byl stanoven plán dlouhodobých příspěvků (u vás vedený nesprávně jako fond oprav)atd. Nejsem účetní, ale myslím si, že bude asi zmatek i v účetnictví vašeho SVJ. Každopádně byste měl požadovat řádné vyúčtování záloh na služby a adekvátní výši záloh na služby. Pokud byly v plánu nějaké opravy, na které se dlouhodobě střádá, je třeba znovu spočítat, jestli se stačí naspořit do doby předpokládané realizace a případně korigovat výši příspěvku. Obrátit se musíte na váš výbor, případně na shromáždění.
Zpronevěřeno ne, ale je to obrovský šlendrián. Léta bez vyúčtování – pak ale nikdo neví, co a za koho vlastně platí. Někdo doplácí na sousedy, někdo je od sousedů dotován.
Ano přesně tak to bohužel je. Akorát v domě to bylo všem do této doby úplně jedno což je taktéž zarážející…
„…jak s tím naložit a kam se obrátit…“
Správně, „naložit“ se nyní, poté co jste bez odporu a bez otázek, slabomyslným postojem „…přeci nebudu ihned za prudiče a nejprve se budu seznamovat…“ začal platit na neurčitý účel, můžete třeba do lihu. Seznamovat jste se měl a MUSíTE před koupí (už jen proto, že podle výkladů soudních věštců a dle návrhu poslanců k novele NOZ, na Vás přešly či přejdou VEŠKERÉ dluhy jak zcizitele, tak na Vás ex-lege již přešly dluhy SVJ v rovině ručitelství).
Obrátit se musíte samozřejmě na statutárního orgána:SVJ. S tím komunikujte až do doby kdy s vlastními návrhy předstoupíte před rozlícený-dav, který se na ±2hod minimálně 1× ročně nazývá „Shromáždění vlastníků“ a měl by Váš návrh odmítnout nebo schválit. Většinou ho ani neprojedná, protože IQ-shromážděného-davu se pohybuje někde okolo bodu mrazu.
Obrátit se dále musíte na své znalosti a vědomosti či osoby známé, mající základní finanční vzdělání pro posouzení toho (účetní výstupy, listiny, …cokoli), co Vám v písemné podobě poskytne SVJ (logicky o to samozřejmě musíte prokazatelně zažádat). Začne tím, Váš zřejmě dlouholetý boj s větrnými mlýny: prvním balvanem v cestě bude získání od SVJ účetních dokumentů. Dalším mega-balvanem bude politikaření tzn. přesvědčování „ovcí“ (to je název pro vlastníky, většinou nájemníky bývalé a podle jejich chování i budoucí; zároveň jde o název pro dlužníka (ručitele) věřitelů, kteří Vašemu SVJ něco (většinou peníze ':) ) půjčili), že se mají stejně jako Vy zajímat o chod SVJ a vyžadovat a VYMÁHAT relevantní informace.
Zatím zde na PortalSVJ funguje hledání: tedy hledejte heslo „fond oprav“. Hledejte co to je (tzn. že že Vy nic takového platit nemáte; a samozřejmě nejen to…), a hledejte PRAVÝ !! význam názvů a slov.
Pokud byste se opravdu domníval, že zde máme nějaké „policejní pravomoci“ případně, že Vám poradíme kde můžete najít „komando“, které chce a může vtrhnout k vašemu správci případně prohledat byt osob sedících ve Vašem statutárním orgánu a sebrat mu/jim účetnictví a hledat v něm nebo jinde pod matrací Vašich 350.000, pak by to byl příznak nemoci a musel byste vyhledat lékaře.
děkuji za odpověď. Nicméně já jsem se na vše dotazoval již při jednáních s majitelem bytu. Místo vyúčtování jsem obdržel běžný rozpis plateb ( viz. můj doplňující příspěvek ). Z toho jsem nabyl dojmu, že když se vybírají zálohy, tak je taky někdo vyúčtuje, tak jako je to jinde. Bohužel máte pravdu, že jsem se tímto dokumentem a dokumentem o bezdlužnosti podepsaný správcem trošku uspokojil a nechtěl být prudičem jak píšete.
Obrátil bych se na SVJ rád, ale jedním z členů je sám správce a druhý jeho soused kamarád. Správce se odstěhoval a jeho kamarád člen vedení SVJ svůj byt pronajímá a bydlí 150 km daleko. Navíc ani jeden z nich nekomunikuje ( viz. můj doplňující příspěvek ).
V dalším odstavci máte úplně pravdu, tím vším nyní procházím. Bohužel všechny dokumenty od SVJ ( nebo jejich většinu si odnesl správce, který se odstěhoval ). Všichni jen platili co jim správce předepsal a o chod domu nemají vůbec zájem. Tím pádem si správce celé roky dělal co chtěl. Když jsem to lidem na schůzi vysvětlil, tak se najednou všichni diví, jak je to možné že takový hodný a kamarádský pán dělal takové věci........, prostě vše jak píšete.
Nedomnívám se, že zde má někdo policejní pravomoci nebo komando, které najde správce a donutí ho vydat dokumenty. Já se jen snažím vytvořit funkční SVJ a odstranit vše co tu ten pán napáchal. Jelikož s tím bojuji již poměrně dlouho, tak jsem zaslal dotaz i na tento web, zda mě někdo neporadí jestli se třeba nemám obrátit na policii a podat návrh k prošetření, nebo zda nemá někdo doporučení na nějako firmu, která by to pomohla dát dohromady. Tonoucí se stébla chytá a tak zkouším vše možné a pokud jsem svým dotazem někoho pobořil, tak se tímto omlouvám. Děkuji za pochopení
Pane Eval, uvádíte zde pouze zmatené dohady o tom.co je ve vašem SVJ špatně a sám jste si před koupí bytu v domě, kde vzniklo SVJ, nestačil ani nastudovat příslušné § zákonů,kterými se SVJ řídí.Jinak by jste věděl ,že dle § 1179 z.č.89/2012 Sb., máte na přístup k dokumentům týkajících se vašeho SVJ zákonný nárok.Žádný člen výboru(který se již odstěhoval )nebyl vaším správcem.Dle § 1190, téhož zákona je osobou odpovědnou za správu domu a pozemku Společenství vlastníků a dle vašeho příspěvku je zřejmé ,že ve vašem domě SVJ již existuje.Znáte vaše stanovy,pokud ano a neosahují-li ustanovení,která jsou v rozporu s aktuálně platnými zákony, tak se jimi řiďte.Co na všechny Vaše dotazy odpověděla předsedkyně vašeho výboru SVJ?Oslovil jste ji vůbec?JaVa
Dal bych deset bodů,bohužel to nejde. Není to odpověď ani řešení,ale realita fungování SVJ. Nějaký spolek to nevyřeší.
„proplácel faktury, které obdržel, bez rozdílu zda jsou za energie nebo za práce z fondu oprav“
Jak si představujete proplácení faktur s rozdílem?
Samozřejmě že SVJ musí zaplatit všecky faktury, o to dotazujícímu nejde. Ale musí je pokrýt z jiného zdroje.
Rozdíl je v tom, že do tzv. FO (dlouhodobé zálohy) se platí podle m2, kdežto elektřina, topení, voda atd. se účtují podle jiných kritérií.
Krátkodobé zálohy musí SVJ každoročně rozúčtovat a vypořádat.
Dlouhodobé zálohy musí SVJ každoročně vyúčtovat.
Teoreticky, kdyby si v domě odhlasovali, že budou kompletně všecko účtovat podle m2, mohli by jen každoročně vyúčtovat. Potom by ale měli zrušit i členění záloh podle účelu, platit prostě jednu velkou zálohu a nemást členěním nové vlastníky.
A myslím si, že jste to sám pochopil moc dobře. Jenom tady trollíte.
stávající výbor odvolejte , zvolte nový. To je základ. A poté prověřte fungování vašeho SVJ…stanovy , smlouvy a historii . Pokud zjistíte , že díky správcovské firmě vám vznikly nějaké škody , dejte ji výpověď a zažalujte ji. Pak je otázka na co stačíte. Pokud jste malý subjekt , případně máte dostatek angažovaných lidí …pak se bez správcovské firmy obejdete. Jinak si najděte kvalitnější správcovskou firmu. Dále poté dejte vaším finančním tokům nějaký řád. Určitě je nesmysl, aby z peněz z fondu oprav jste hradili energie…
Poslední komentáře