Předání dokumentace družstva následníkovi, kterým je SVJ
Jak jsem zjistila, některé odpovědi na dotazy jsou velice dobré, takže určitě mi budete umět poradit. Naše družstvo – počet bytů 20, vzniklo za účelem odkoupení domu od města. asi 12 roků byl předsedou výboru družstva jeden člověk, který nedovolil nahlédnout do jakýchkoliv dokumentů , nebo účetnictví ani členy výboru. Před 4mi lety se přistěhovali noví nájemníci-členové družstva, paní promluvila o možnosti převodu bytů do vlastnictví, je fakt, že do té doby jsme byli přesvědčeni o tom,že jsme si byty koupili a předseda nám říkal, že co si tady upečeme, to je naše věc a nikomu do toho nic není. Příchodem této paní jsme zjistili, že je vše úplně jinak. Likvidace družstva, vč.všeho kolem převodů bytů dělal advokát. Likvidátor byl předseda družstva. Když jsme byli družstvo, tak se o účetnictví staral předseda se svou manželkou, ta paní však řekla, že účetnictví není v souladu se zákonem o účetnictví, že je to porušování zákonů, předseda jednou za rok vzal jeden list papíru, kde měl sepsané platby za nájem a na druhé straně pak sepsané úhrady za vodné , účetní firma mu na základě této plachty udělala účetní závěrku a daňové přiznání a tím se předseda oháněl, že je vše v naprostém pořádku, že toto je to požadované vedení účetnictví. V SVJ jsme pak na doporučení té paní uzavřeli mandátní smlouvu a účetnictví v SVJ probíhá naprosto v souladu se zákonem o účetnictví. Konečně také máme evidenční listy , rozpis plateb za služby, na správu domu. Nic takového jsme celé roky neměli, nic se prostě nerozůčtovávalo. Protože při mimořádné účetní závěrce spojené s likvidací družstva udělal předseda výboru družstva chybu tak ta paní mu účetní závěrku, kterou měla předat advokátovi – protože s advokátem jednala ona, tak předsedovi tu závěrku vrátila a řekla, že je to špatně, že peníze, které jsou uvedené na účtu družstva měly být už na účtu SVJ, kde jí chybí, neuměl tu chybu najít, tak poprve se podklady dostaly do rukou té paní a ta paní chybu našla, ale také zjistila, že náš pan předseda více, jak 10 roků nezaplatil ani korunu za spotřebovanou vodu. On se přiznal, částku vyčíslenou do měsíce složil na účet družstva. Ovšem, to už pan předseda také fungoval několik měsíců i jako předseda výboru SVJ, konečně složil funkci, ale při odchodu odevzdal členům výboru pouze pár dokumentů, účetní závěrky,daňová přiznání, pokladní knihu, zápisy ze schůzí členů družstva za desítky let, jen u tří zápisů jsou presenční listiny. Když se výbor dožadoval všech dokladů , řekl , že vše skartoval, protože už družstvo neexistuje. Je nám jasné, že je nepředal protože bychom tam asi zjistili i další závažné věci. Zajímalo by nás, zda opravdu musí doložit k účetním závěrkám ještě další doklady a jaké? Přece není možné, aby mohl zlikvidovat doklady z družstva, když družstvo bylo vymazáno z obchodního rejstříku v lednu 2010. Jsme všichni starší lidé, nevyznáme se. Vím, že je tento můj příběh a nakonec i dotaz hodně obšírný. V každém případě, je to ukázka , jak jsme se nechali doslova zblbnout, udělal z nás ze všech blbce a my jsme mu tak důvěřovali a nikoho z nás nenapadlo ho také důsledně prověřovat. Výbor SVJ ve složení dvou členů – doplňující volby máme příští týden, potvrdil tomu chlapovi pouze to co převzali, chtěl aby napsali, že převzali dokumentaci družstva, ale ta paní s tím nesouhlasila, vrazila mu papír do ruky a tužku a brala list po listu , musel vše zapsat co předal. Nechce se nám věřit, že by vše skartoval, žádný protokol nepředal. Jak by měl výbor SVJ , ale i my ostatní členové v této věci postupovat? Děkuji předem za radu.
Poslední komentáře