Paní Konopníková, já Vám nic lepšího, než co jste si tu už přečetla, neporadím. V praxi se používají různé možnosti.
Sledování předpisů a úhrad na analytických účtech podle vlastníků jednotek je velmi přehledné, ale neskutečně pracné, proto to účtárny většinou odmítají. Já jsem tento způsob doporučila v souvislém příkladu v mini SVJ cca do 6 členů.
Ve vzorových stanovách č. 322/2000 Sb. byla tato povinnost zakotvena v Čl. I odst. 2 písm. n). Ovšem účetní velkých družstev a realitních kanceláří se vzbouřili a doráželi na MF tak dlouho, až tuto povinnost v novějších stanovách zrušilo.
Záleží tedy na smlouvě účetní, jestli Vám poskytne přehled neuhrazených záloh nebo ne.
Pokud využíváte SIPO, záleží zase na smlouvě s poštou, jestli a jak budete informováni o neplatičích.
Pokud nemáte šanci získat přehled ani od účetní(ho), ani od pošty, existují pro sledování předpisů a úhrad záloh speciální programy, které jsou ale docela drahé. Jeden jsem kdysi viděla, jmenoval se myslím DES a sloužil pro evidenci předpisů a úhrad nájemného.
No a tabulka v Excelu taky není k zahození. Pořád lepší, než kalkulačka. Ten, kdo to s Excelem umí, nebude samozřejmě ťukat každý měsíc 400 předpisů záloh a 400 úhrad. Místo toho zkopíruje minulý měsíc a pouze upraví data, která se liší.
N. Klainová
Poslední komentáře