Vložil Jakub Sýkora (bez ověření), 1. Únor 2011 - 10:00

Dobrý den,

jsou u nás firmy, které Vám odservisují libovolný výtah. Podmínka vlastního servisu je pochopitelná, ale nemusíte se nechat vydírat – stačí ríci, že máte lepší nabídku a oni se budou snažit více. Osobně bych ale nešel do jiného než velkého výrobce, jako je KONE, Schindler, Otis, Thyssen – máte tam celkově záruku na provedení díla v nějaké rozumné kvalitě a možnost reklamace i po letech. Už jsem viděl tolik zprasených výtahů postavených „z dílů běžně dostupných“ a rozdíl v ceně byl řekněme do 20%. Ovšem rozdíl v komfortu a provedení byl propastný. Výhoda jednoho dodavatele a jeho vlastního servisu je také znát v případě problémů – víte, kdo výtah vyrobil, instaloval a servisuje – není pochyb o tom, kdo má vadu odstranit. Pokud máte jiného výrobce, jinou firmu na instalaci a jiný servis, může se vám velmi snadno stát, že si budou problém přehazovat jako horkou bramboru – obzvlášť, když se rozbije něco dost drahého v záruce – to už jsem také viděl.

Co se týká spotřeby el. energie, tak Vás dost pravděpodobně tahají za nos – nové výtahy musejí mít vyšší nosnost a tudíž i silnější motor. I přesto, že jsou nové motory úspornější jsou právě kvůli vyššímu instalovanému výkonu cca stejně náročné na elektrickou energii. Výtahy bez protiváhy jsou pak samozřejmě ještě výš.

Jako zásadní kritéria pro instalaci nového výtahu bych náhodně vybral:

  1. velikost kabiny po rekonstrukci – žádejte co největší možnou, co se do šachty vejde – minimem jsou stávající rozměry kabiny a ideálně co nejširší dveře – myslete již teď na období svého stáří – výtah stavíte na třeba 30 let
  2. automatické samočinné dveře – nikdy nepoptávat kombinaci ruční šachetní a kabinové samočinné – to je úplně blbá kombinace, která vede k devastaci šachetních zámků uživateli. Někde to bohužel z tech. důvodů jinak nelze
  3. poruchovost – nejlepší je nechat si od firmy vypsat reference konkrétně nabízeného typu a náhodně je prověřit – i osobní návštěvou
  4. potřeba mazání výtahu/motoru – v zásadě brát elektromotor, v žádném případě hydrauliku. Novým výtahům se mažou tak maximálně vodítka – šachta tak musí být pěkně čistá.
  5. trvat na vypsání všech splněných norem do smlouvy a požadovat explicitně instalaci nového výtahu nikoliv modernizaci – rozdíl v tech. požadavcích norem je propastný – zde nastává zpravidla nedorozumění – modernizace v zásadě může znamenat i to, že se pouze odstraní nejzávažnější prohřešky výtahu, ale vše se nechá staré. Trvat na vypsání záruk ve smlouvě – jediné, za co teoreticky dodavatel nemůže a zpravidla nechce ručit je provedení šachty, protože ji nestavěl a je to starý dům. Trvat na vypsání toho, co je nové a co se použije staré v případě, že byste šli do „modernizace“.
  6. výtah bez strojovny – strojovna je, co se norem týká velmi náročná na provedení – výtah bez strojovny tak vychází zpravidla levněji a navíc Vám zůstane prostor pro další využití (sol. kolektory, pronájem mob. operátorovi,…)
  7. trvat na měření hlučnosti i v případě, že stavební úřad nebo hygienik na něm netrvá – nový výtah musí splnit velmi přísné kritérium a odhalí se tak například i chybně ukotvená vodítka apod. Navíc víte, jak byl výtah hlučný při instalaci a v rámci záruky se dožadovat uvedení výtahu do tohoto stavu v případě, že by výtah začal být hlučnější.
  8. V rámci záruky trvat na odstranění poruch vznikajících sedáním stavby – nepřesnost zastavování ve stanici, drhnoucí vodítka, klepající se kabina

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.