V jiném vláknu se dva diskutující (pan Matějka a pan Buk) přihlásili k názoru, že pro rozhodování o výtazích v SVJ má být použita vyhláška 185/1997 Sb. Pan Buk pro podporu svého názoru dokonce neváhal vpašovat do textu vyhlášky části, které tam vůbec nejsou (!!!).
Vladimír Buk napsal: "... stále platí vyhláška č. 85/1997 Sb. Tam je konkretně pro cenu služby za užívání výtahu v §4 odst 5),uvedeno : Ceny služeb, pro které není stanoven způsob rozúčtování podle odst.4) se rozúčtují na základě dohody mezi družstvem (potažmo SVJ) a všemi uživateli bytů v domě. Nedojde-li k dohodě (a to v tomto případě téměř nikdy nedojde) pak se ceny služeb za užívání výtahu rozúčtují podle rozhodnutí orgánu družstva (potažno SVJ)."
Pan Buk tedy uvedl nepravdivou informaci. Slova "potažmo SVJ" ve vyhlášce nikde nejsou uvedena a takový výklad nelze ze znění vyhlášky nikterak odvodit.
Rovněž pan Matějka nemá pravdu, když dovozuje platnost vyhlášky 185/1997 pro provoz výtahů. Dokonce hovoří o jakési "závaznosti" materiálů, které snad cituje (ale neoznačuje je).
Jde-li o výklad MF, je rovněž vadný - postačí porovnat §4 odst 5, 7 a 8 vyhlášky a zjistíme, že se jedná o zcela jiný svět, který přiznává klíčovou roli pouze družstvu. Toto ovšem neplatí pro vztahy uvnitř SVJ - právnické osoby. Proč SVJ není ve vyhlášce zmíněno uvedu dále.
----------------------------------------------------------------------------------------
Vyhláška č. 185/1997 Sb. pochází z doby, kdy platil zákon o vlastnictví bytů v původním znění. Neexistovalo SVJ jako právnická osoba. Proto správa domu byla svěřena do rukou "správce", kterým zpravidla bylo původní družstvo (LBD nebo SBD). Veškeré rozhodování bylo svěřeno do rukou tohoto správce, který jednal s jednotlivými družstevníky a jednotlivými vlastníky bytů z pozice síly jako "správce ze zákona".
Mezitím ovšem došlo dalším legislativním vývojem po roce 1997 k podstatnému posunu: pro SVJ byl přiznán statut právnické osoby, jejímž předmětem činnosti je správa domu - SVJ je tedy samo správcem domu, a to ex lege. Družstvo je tedy pouze jedním z vlastníků jednotek a jeho právem je účastnit se rozhodování na shromážděních SVJ. O službách se rozhoduje podle § 11 odst. 4 ZoVB (tříčtvrtinovou většinou přítomných hlasů), s výjimkou uvedenou v § 9a odst. 2.
Pro případy, kdy SVJ dosud nevzniklo, přibyl v ZoVB § 11 odst. 8, který má přednost před příslušnými ustanoveními vyhlášky 185/1997 Sb (pokud by vůbec tato ustanovení byla aplikovatelná). Zákon v § 11 odst. 4 jednoznačně stanoví jakým způsobem jsou přijímána rozhodnutí mezi spoluvlastníky společných částí domu: opět se rozhoduje hlasováním na shromáždění vlastníků jednotek. O provozování výtahu (je-li službou) platí tedy opět § 11 odst. 4 ZoVB.
Vyhláška 185/1997 - ač nebyla zrušena a zůstává nadále součástí práva - je neaplikovatelná na SVJ a na rozhodování mezi spoluvlastníky společných částí domu, a to pro rozpor s platnou právní úpravou obsaženou v zákoně č. 72/1994 Sb. o vlastnictví bytů v účinném znění.
lake
Poslední komentáře