Pro úhradu nákladů za plnění poskytovaná s užíváním bytů, pořízených v družstevní byt. výstavbě stále platí vyhláška č. 85/1997 Sb. Tam je konkretně pro cenu služby za užívání výtahu v §4 odst 5),uvedeno : Ceny služeb, pro které není stanoven způsob rozúčtování podle odst.4) se rozúčtují na základě dohody mezi družstvem (potažmo SVJ) a všemi uživateli bytů v domě. Nedojde-li k dohodě (a to v tomto případě téměř nikdy nedojde) pak se ceny služeb za užívání výtahu rozúčtují podle rozhodnutí orgánu družstva (potažno SVJ). Zde pro SVJ platí rozhodnutí Shromáždění vlastníků podle jejich Stanov. Užívání výtahu je služba, u níž se v mnoha SVJ stále navazuje na staré předpisy SBD (z let 1960–1970), kde se úhrada užívání výtahů netýkala bytů situovaných v přízemí a 1.patře domu. Osobně se přikláním k názoru, že pokud tato služba (užívání výtahu) není trvale využívána vlastníky bytů v přízemí a v 1 patře domu), neměla by jím být tato služba účtována. K diskuzi se však nabízí rozúčtování nákladů za revise a prohlídky a jiné práce na zajištění provozu výtahu. Jelikož výtah patří do společných částí domu, kde každý vlastník je podílníkem tohoto technického zařízení a je proto jeho povinností nést náklady na správu společných částí domu a udržovat je cestou výkonného orgánu SVJ v provozuschopném stavu (zde je to údržba, opravy, revize, prohlídky a zkoušky výtahu) ve výši svých spoluvlast. podílů. Protože údržba a další úkony – zkoušky, revise, prohlídky aj. (pro jakékoliv části domu) nepatří do oblasti služeb a hradí se z fondu DZ, jeví se jako neopodstatněné tyto úkony zahrnovat do oblasti rozúčtovávaných služeb – záleží to však na rozhodnutí a schválení v samotném SVJ. Budu rád za věcné názory k tomuto příspěvku – Vladimír.
Poslední komentáře