Z dokladů SVJ, účetnictví a z bankovních dokladů lze pro každou
jednotku (s obtížemi a po vzájemném srovnání) zjistit:
- výše záloh předepsaných,
- výše záloh zaplacených,
- čerpání záloh připadajících na jednotku.
Domnívám se, že jediné perspektivní a bezchybné řešení je sledování záloh a výdajů po jednotkách přímo v účetnictví. To má nesporně výhodu v tom, že lze automatizovat upozorňování na nedoplatky jednotlivých vlastníků (závisí to na možnostech jednotlivých účetních programů). Vkládání údajů do účetnictví nemusí být spojeno s vyšší pracností: banka je schopna poskytnout měsíční záznam pohybů na účtu v elektronické podobě (xml) a platby vlastníků jednotek jsou do účetnictví automaticky importovány a identifikovány podle VS.
Shodou okolností jsme nedávno porovnávali nabídky na správu a jedna ze společností garantovala přístup všech členů SVJ k aktuálním měsíčním stavům účtu SVJ a záloh jednotlivých vlastníků, s prohlížením přes webové rozhraní. Cena za správní služby byla zcela srovnatelná s konkurenčními nabídkami.
Takže věc lze řešit – ovšem SVJ musí takové komfortní řešení požadovat. Tazateli bych doporučil oslovit společnosti zabývající se správou nemovitostí a vybrat takovou, která účetnictví bude vést tímto způsobem.
Pokud ovšem správce má věci zařízeny tak, že paní účetní si každý měsíc položí na stůl bankovní výpisy a ručně „datlí“ údaje do některého předpotopního účetního programu – inu takový správce vám oddělené vedení účtů po vlastnících nenabídne a bude tvrdit, že je to zbytečné, nebo že to nejde.
lake
Poslední komentáře