Pokud pro vás platí vzorové stanovy (č. 371/2004 Sb.) a váš dům spravuje externí správce, potom patří podle článku V odst. 2 vzorových stanov mezi povinnosti správce předložit jednou ročně shromáždění vlastníků zprávu o činnosti správce, zejména o finančním hospodaření, o stavu finančních prostředků každého vlastníka atd….. viz písm. d).
Na zprávu sestavenou externím správcem bych ale nespoléhala. Má-li na starosti dalších x domů, určitě nebude pátrat po tom, co by mohlo být zajímavé pro vlastníky jednotek právě ve vašem domě. Pokud už nějakou zprávu připraví, půjde asi o univerzální přehled ukazatelů z účetní závěrky. Ze zprávy se potom dozvíte např. stav běžného účtu k 31. 12. 200×, celkový stav pohledávek atd.. – a to vše bez dalšího vysvětlení.
Možná někde existuje nějaký vzor zprávy o hospodaření. Osobně bych po něm nepátrala a snažila se zprávu „ušít na míru“. Každé SVJ řeší své vlastní problémy. Vlastníci jednotek by měli dostat zprávu o hospodaření s obsahem, který je bude zajímat a ne, který budou muset na shromáždění přetrpět.
Vlastníky jednotek by mohlo zajímat, jak byla plněna usnesení z minulých shromáždění. Měli by vědět, jestli se SVJ daří splácet plynule své splatné závazky (např. z přijatých dodavatelských faktur, z přijatých úvěrů apod.), dále jak jsou na tom jednotliví vlastníci jednotek s platební morálkou při úhradách předepsaných záloh, jak se daří plnit naplánované akce a jestli se daří dodržovat rozpočtované náklady při uskutečňování naplánovaných akcí apod. Vlastníky by mohly zajímat i plánované akce pro další léta a jejich promítnutí do výše příspěvků na správu domu atd.
Srozumitelnost a zajímavost informací poskytovaných vlastníkům jednotek na shromáždění ovlivní jejich účast na dalších shromážděních. Proto určitě stojí za to věnovat zprávě o hospodaření SVJ za uplynulý rok nějaký ten čas navíc.
Poslední komentáře