Vážený pane Pavle,
porovnejte ještě jednou ustanovení §3 a §6 zákona č.182/2006 Sb., v platném znění, s ustanoveními §12 a §13, především odst.7 zákona č.72/1994 Sb., v platném znění, popřípadě si nechte udělat právní výklad.
Jelikož SVJ se řídí specielním zákonem (byť nedokonalým s možností několika výkladů), mají ustanovení ZoVB přednost před ostatními zákony, hovoří-li o stejné záležitosti.
Hospodaří-li SVJ řádně, sestavuje-li dlouhodobý plán oprav/údržby/revizí podložený příspěvky vlastníků na dlouhodobou zálohu, konkretizuje-li roční plán oprav/údržby/revizí na nutnosti oprav/údržby/revizí daného roku, vše projednává na shromáždění v návaznosti na tvorbě příspěvků vlastníků na dlouhodobé zálohy, nemůže se dostat do problémů. Výbor či pověřený vlastník musí předložit členům = vlastníkům jednotek = shromáždění 1× ročně zprávu o hospodaření = účetní závěrku ke schválení a členové SVJ = vlastníci jednotek mají právo vidět originální doklady, ze kterých jsou dokumenty sestaveny.
Tak by SVJ mělo mít stanoveno ve svých stanovách, části hospodaření. (Výbor ani pověřený vlastník není „bůh“ a musí ze své činnosti skládat účty = zodpovídat se, byť tuto činnost dělá dobrovolně, hospodaři s cizími finančními prostředky svěřenými SVJ ke správě.) Právní subjekt SVJ hospodaří v rámci kalendářního roku, tedy i zpráva o hospodaření je za kalendářní rok včetně vyúčtování „služeb“ spojených s užíváním jednotky (co jsou služby s užíváním jednotek si stanoví každé SVJ samostatně a může se tedy obsah tohoto pojmu „služby“ mezi jednotlivými SVJ lišit).
Z výše uvedeného jednoznačně vyplývá, že zásadně nesouhlasím se zde někdy uváděnými názory, že výbor žádnou zprávu o hospodaření na shromáždění nepředkládá, žádná účetní závěrka se na shromáždění neschvaluje, a vlastník jednotky nemá právo vidět originály účetních dokladů.
Matějka
Poslední komentáře