Pane Dohnale, pracovníci realitní kanceláře by se Vám měli omluvit, všechny členy SVJ o tom informovat písemně a slíbit jim, že se doučí základy účetnictví. To vše platí v případě, pokud jsem Vás správně pochopila.
Rok 2008:
Náklady musí být v souladu s § 3 ZoÚ účtovány do období, se kterým věcně a časově souvisí, tj. do roku 2008.
Protože jste výdaje SVJ roku 2008 v hodnotě 1042 Kč hradil díky dovolené zaměstnanců realitní kanceláře Vy ze soukromých finančních prostředků, měl být jako souvztažný zápis zaúčtován závazek SVJ vůči Vám – nejlépe na účtu 379-xxx Závazky k členům SVJ.
Rok 2009:
Účtárna mohla bez problémů zaúčtovat výběr z běžného účtu, doplnění pokladny a výplatu Vám, čímž by zlikvidovala závazek vůči Vám. To, že se dostala na účtu Pokladna do mínusu, je zaviněno pouze mezerami ve znalostech účetnictví.
Rada pro příště:
Někteří předsedové výboru řeší situaci tak, že mají vlastní pokladnu a do ní si zapisují příjmy a výdaje. Po skončení měsíce předají záznamy účetní(mu).
Jiní mají k dispozici tzv. „zálohy k vyúčtování. O tom by mohli zaměstnanci účtárny něco vědět. Každopádně, jak jsem napsala na začátku, máte nárok na omluvu a nejen na ni.
Nenechejte se otrávit, ale je dobře, že si nenecháte všechno líbit.
Protože Váš případ nemusí být ojedinělý, dovolím si převzít Váš dotaz (lehce upravený) pro svůj web věnovaný účetnictví. Tam jej zpracuji včetně příkladu. Pan(í) účetní potom může nahlédnout, jak měl(a) účtovat.
Bude to na www.klaiex.webnode.cz v rubrice Otázky a odpovědi nejpozději začátkem příštího týdne.
N. Klainová
Poslední komentáře