Vložil Matějka Jaroslav, 23. Srpen 2009 - 8:56

Pro stálé pochybovače o platnosti vyhlášky č.372/2001Sb. přepisuji celý text ze stránek VEŘEJNÉHO OCHRÁNCE PRÁV – http://www.ochrance.cz/…dokument.php?…

Rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a na poskytování teplé užitkové vody a nákladů na vodné a stočné

Může veřejný ochránce práv prověřit správnost vyúčtování nákladů na služby spojené s užíváním bytu?

Nikoliv. S ohledem na zákonem vymezené kompetence ochránci nepřísluší vyúčtování zkontrolovat a není oprávněn jakkoliv zasahovat do jednání vlastníka domu (společenství vlastníků) nebo osob pověřených provedením vyúčtování. To platí i pro případ, že je vlastníkem domu obec, protože v těchto záležitostech obec nevykonává státní správu – není oprávněna z pozice moci rozhodovat o právech a povinnostech jiných osob.

Ochránce může prověřit pouze jednání (nečinnost) cenových kontrolních orgánů (viz dále).

Čím se řídí rozdělení nákladů na teplo a teplou užitkovou vodu?

Pravidla rozdělení uvedených nákladů zakotvuje vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj č. 372/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele.

Jak se rozdělují náklady na vodné a stočné?

Základní pravidla rozdělení nákladů na vodné a stočné zakotvuje výměr Ministerstva financí, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami (pro rok 2006 výměr č. 1/2006, pro rok 2007 výměr č. 1/2007 a pro rok 2008 výměr č. 1/2008).

Náklady se rozúčtují podle dohody mezi odběratelem (vlastníkem budovy, společenstvím vlastníků) a konečnými spotřebiteli (uživateli jednotlivých prostor v domě). Nedojde-li k dohodě nejméně s polovinou spotřebitelů, provede se rozúčtování podle počtu obyvatel bytu v závislosti na vybavení bytu a podle počtu a druhu nebytových prostorů. Tehdy se vychází ze směrných čísel roční potřeby vody obsažených v příloze č. 12 vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích.

Je-li zvolena dvousložková forma vodného a stočného, rozúčtuje se pevná složka podle m2 podlahové plochy bytů a nebytových prostor.

Existuje úřad oprávněný kontrolovat dodržování vyhlášky č. 372/2001 Sb. nebo výměrů Ministerstva financí?

Žádný správní orgán není oprávněn kontrolovat dodržování vyhlášky č. 372/2001 Sb. a uložit sankci za její porušení. O konzultaci lze pro případ zcela konkrétních odborných otázek požádat příslušný územní inspektorát Státní energetické inspekce.

Ve věci porušení cenových výměrů Ministerstva financí lze podnětem k provedení cenové kontroly oslovit příslušné finanční ředitelství,1) krajský úřad nebo obecní úřad. Uvedené úřady však „pouze“ uloží sankci za porušení cenového předpisu, nejsou oprávněny rozhodovat o jiných právech a povinnostech vlastníka domu nebo konečných uživatelů.

Jak se bránit vadnému vyúčtování?

Nesprávnosti ve vyúčtování, na které se vztahuje vyhláška č. 372/2001 Sb., je třeba napadnout ve lhůtě k uplatnění reklamací stanovené ve vyúčtování.

Nebudou-li výhrady k vyúčtování uznány, může o právech a povinnostech jednotlivých stran sporu rozhodnout pouze soud.

© Kancelář veřejného ochránce práv, březen 2008

  1. Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu, Finanční ředitelství v Praze, Finanční ředitelství v Českých Budějovicích, Finanční ředitelství v Plzni, Finanční ředitelství v Ústí nad Labem, Finanční ředitelství v Hradci Králové, Finanční ředitelství v Brně, Finanční ředitelství v Ostravě

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.