- Qwerty: „Pokud chtěl zákonodárce donutit SVJ vzniklá podle bytového zákona, aby nezměněné prohlášení ukládaly u VR, měl k tomu využít přechodná ustanovení občana.“
Píšete tady totální kraviny, Qwerty. Zjevně z neznalosti zákona. Povinnost nově uložená zákonem totiž vzniká nabytím účinnosti tohoto zákona, aniž by k tomu byla nutná jakákoliv „přechodná ustanovení“.
Mimochodem, zcela vám ušlo, že přechodovým ustanovením je zde samotný § 1220/2, neboť stanoví do kdy nejpozději musí nová povinnost být splněna – je to bez zbytečného odkladu (např. od nabytí účinnosti NOZ). (Pojem „bez zbytečného odkladu“ může být vykládán podle okolností různě, v běžných případech se jedná o lhůtu 14 dnů.)
Podle ustanovení § 1220/2 platí, že je-li osoba odpovědná za správu domu zapsána do veřejného rejstříku[1], založí bez zbytečného odkladu prohlášení v úplném znění i do sbírky listin u orgánu, který vede veřejný rejstřík.
Z uvedeného plyne, že zákonodárce nijak nerozlišuje, zda se má jednat o prohlášení původní, nebo prohlášení změněné. Jde o povinnost uloženou každé osobě odpovědné za správu domu, je-li zapsána do veřejného rejstříku. Pokud takové osoby již existovaly ke dni účinnosti NOZ, pak tato povinnost jim vznikla 1. ledna 2014, v den nabytí účinnosti NOZ.
Pokud družstvo, SVJ či jiná osoba dle § 1220/2 nevložila prohlášení do sbírky listin do dne 14. ledna 2014, pak porušuje zákon.
Pojem „bez zbytečného odkladu“ je třeba vyložit tak, že přiměřená časová lhůta se počítá ode okamžiku kumulativního splnění těchto podmínek:
- existuje dům rozdělený na jednotky prohlášením (vlastníka budovy),
- existuje osoba odpovědná za správu tohoto domu, a
- tato osoba je zapsána v některém veřejném rejstříku[1].
- Qwerty: „… drtivá většina starých SVJ neukládá nezměněná prohlášení do VR, protože jim to nikdo neuložil.“
I v tomto se, Qwerty, tragicky mýlite. Nepochopil jste, že ustanovení § 1220/2 zakládá novou povinnost právnických osob vůči veřejnému rejstříku. Ke vzniku této povinnosti tedy postačilo, že je adresátům uložena celostátně účinným právním předpisem.
Tato povinnost dopadá bez výjimky na všechny dotčené osoby zapsané ve veřejných rejstřících, a to ode dne 1. ledna 2014, bez ohledu na to zda jde o bytové družstvo, o SVJ podle ZoVB, o SVJ podle NOZ, či o jinou osobu odpovědnou za správu domu.
Povinnost osoby odpovědné za správu domu je právně vymahatelná. Jestliže snad vaše SVJ porušuje zákon a nevložilo dosud prohlášení do sbírky listin u RS, pak vlastník jednotky může na SVJ vymáhat škodu: Bude-li nucen obstarat si prohlášení sám na katastrálním úřadě, může pak po SVJ požadovat úhradu celé částky poplatku za pořízení opisu (kopie).
Qwerty, jste právní analfabet. Váš způsob překrucování zákona označuji jako „prasečí právo“. Nejste náhodou právníkem či soudcem? Vaše neschopnost vyložit právní normu jednoduchého práva by tomu nasvědčovala.
Justitianus
Poznámka [1]: K veřejným rejstříkům patří spolkový rejstřík, nadační rejstřík, rejstřík ústavů, rejstřík společenství vlastníků jednotek, obchodní rejstřík a rejstřík obecně prospěšných společností.
Poslední komentáře