- Takže potvrzujete, že vaše společenství NEMUSÍ mít rozpočet schválený shromážděním.
- Citací z vašich stanov potvrzujete, že k pozvánce NEMUSÍ být přiložen žádný návrh rozpočtu, ani žádný jiný návrh čehokoliv. Povinností statutárů je pouze uvést v pozvánce kde se členové mohou seznámit s podklady.
- Podklady pro rozpočet nejsou totéž co hotový rozpočet. Takže Vaše tvrzení „… musím s tím rozpočtem vlastníky seznámit“ je opět NEPRAVDIVÉ, stejně jako předchozí Vaše tvrzení o tom co SVJ údajně „musí“.
Baví Vás psát nesmysly? Nebo nejste schopen rozeznat Vaše fantazie od reality? Už jsem Vám napsal, že při plnění povinností členů statutárního orgánu není prostor pro kreativní fantazie a bájivé výmysly. Vaši imaginaci můžete naplno uplatnit např. při sepisování básnické sbírky.
Pokud dokonce odmítáte připustit, že zákon nazývá zálohu „zálohou“ a příspěvek „příspěvkem“, a že SVJ nemá žádný „fond oprav“, pak nejde o přebytek básnické fantazie. Jde o prostou lidskou blbost.
Jádrem Vašeho úvodního dotazu bylo jak postupovat bez toho, aby statutáři sestavovali osm různých rozpočtů. Na to Vám odpovím. V první řadě je zjevné, že nechápete co je rozpočet a co je účetní rozvaha.
- Může existovat rozpočet na rekonstrukci A (a ten by měl existovat alespoň rámcově, pokud chcete, aby vlastníci schválili rekonstrukci A).
- Může existovat rozpočet na rekonstrukci B (a ten by měl existovat alespoň rámcově, pokud chcete, aby vlastníci schválili rekonstrukci B).
- Dále byste měli předložit plán cashflow s variantami.
Musíte si přece ujasnit, zda našetřené finanční prostředky postačují pokrytí očekávaných opakujících se nákladů, a k tomu i k úhradě rekonstrukce A, případně rekonstrukce B. A v případě že finanční příjmy SVJ nedávají výhled na vyrovnaný cashflow (tok peněz), měli by vlastníci jednotek rozhodnout jak bude pokryta finanční nedostatečnost SVJ v následujících letech nebo desítkách let.
- jednorázová záloha od vlastníků jednotek před zahájením rekonstrukce?
- jednorázový příspěvek od vlastníků jednotek po dokončení rekonstrukce?
- zhotovitel přistoupí na splácení ceny díla v delším časovém období?
- SVJ si vezme na realizaci A a B bankovní úvěr?
- v tom případě: jakou výši splátek si může SVJ dovolit?
- jaká z toho plyne doba splácení úvěru?
- z jakých zdrojů bude SVJ svůj úvěr splácet? (samozřejmě víme, že z příspěvků od vlastníků jednotek)
A v tomto okamžiku přijde na řadu hlasování o případném zvýšení měsíčních záloh/příspěvků na správu domu. Vy jste to ovšem popsal tak, jako by ty tři věci (akce A, akce B, zvýšení plateb) byly navzájem naprosto nezávislé. Tak tomu samozřejmě není! Proč předem připravovat návrhy nesplnitelných rozpočtů?
Právě jsme si ukázali jak básníci přicházejí o iluze o hospodaření právnické osoby. To vyžaduje chápat finanční toky, umět vybalancovat příjmy/výdaje či výnosy/náklady. Netřeba rozumět účetnictví, postačí selský rozum: Máme na to peníze? A když ne, kde je tedy vezmeme? Všechno souvisí se vším.
Pokud byste chtěl sestavit rozpočty pro všechny myslitelné případy, a pro všechny možné kombinace úvěrů, výše splátek a doby splácení, bylo by jich možná ne osm, ale 16, 32, 64, 128 nebo ještě více.
Justitianus
Poslední komentáře