Nabíjecí stanice v domě
Nabíjení PHEV a jiných elektromobilů
V jiné diskusi byla zmíněna možnost nabíjet elektromobily (také vozidla PHEV) z elektrického okruhu v bytovém domě. Je k tomu samozřejmě nezbytné, aby hlavní přívod energie do domu byl dimenzován na takové zatížení – to je technická věc. Budu se v tomto příspěvku věnovat jen legislativní stránce věci.
Pokud jde o smluvní vztahy s dodavatelem energie, Energetický regulační úřad stanoví v aktuálním cenovém rozhodnutí o sazbách D 27d toto:
- Tato sazba je určena pro odběrná místa, u nichž žadatel věrohodným způsobem doloží vlastnické právo, případně užívací právo (leasing apod.) k elektromobilu.
- Časové vymezení doby platnosti nízkého tarifu je provedeno distributorem v celkové délce minimálně 8 hodin denně v době od 18.00 hodin do 8.00 hodin. V průběhu dne může distributor dobu platnosti nízkého tarifu operativně měnit.
- Časové vymezení těchto pásem nemusí být stejné pro všechny odběratele a jednotlivé dny a ani nemusí být v souvislé délce.
- Osmihodinové pásmo platnosti nízkého tarifu může být rozděleno během stanovené doby maximálně do dvou časových úseků.
- Je-li v odběrném nebo předávacím místě připojena dobíjecí stanice, která je součástí společných částí domu sloužících pouze pro společné užívání vlastníkům nebo uživatelům bytů, musí být napájena samostatným přívodem a měřena samostatným měřicím zařízením.
Při splnění podmínek bude přiznána sazba pro elektromobily D 27d, případně C 27d (ta má pro odbětatele poněkud odlišné – příznivější – podmínky rozdělení doby nízkého tarifu). Nemůže tedy být domovní nabíjecí stanice přímo připojena k měřenému rozvodu pro společné části domu (odběr pro společné části má nejspíše sjednanou sazbu D 02d).
Podmínkou pro přiznání sazeb „27d“ je prokázat vlastnictví/provozování „elektromobilu“. To SVJ zpravidla neprokáže, ledaže by si pořídilo „elektromobil“ z příspěvků na správu ;-). Proto bude nejspíše jedinou možností zřídit společnou nabíjecí stanici jako odběrné místo na jméno jednoho z obyvatel domu, který elektromobil vlastní či provozuje (leasing se také počítá).
Kde umístit nabíjecí stanici
Pokud v domě existuje místnost nebo prostor s garážovými stáními, jeví se jako praktické instalovat nabíjecí stanici do tohoto prostoru a vyhradit k tomu účelu alespoň jedno parkovací místo. Nabíjecí stanice může samozřejmě být i v krabici na vnější stěně domu, nebo ve stojanu na venkovním parkovišti. Je pouze třeba zabezpečit, aby ji mohli používat pouze uživatelé bytů/jednotek v domě. To se dá zajistit pomocí uzamykání skříně/stojanu, nebo pomocí čipových katet.
V každém případě stojí za to zamyslet se nad touto možností, pokud mezi vlastníky jednotek jsou elektromobilisté.
Co je to „elektromobil“?
Za zmínku stojí, že ERÚ používá nikde jinde nedefinovaný(?) a neurčitý(?) pojem „elektromobil“. Nenalezl jsem v českém právu legální definici tohoto pojmu. Možná jsem špatně hledal? Rád zde definici doplním, pokud existuje a někdo ji označí. O co snad jde bychom mohli zkusit odvodit z obsahu § 7b odst. 6 zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích:
§ 7b (6) Na základě žádosti vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla se souhlasem vlastníka lze k silničnímu vozidlu přidělit registrační značku tvořenou velkými písmeny „EL“ následovanými kombinací velkých písmen latinské abecedy a arabských číslic (dále jen „registrační značka elektrického vozidla“), jde-li o silniční vozidlo používající jako palivo elektrickou energii nebo vodík 1. výlučně, nebo 2. v kombinaci s jiným palivem, je-li hodnota emisí CO2 v kombinovaném provozu nejvýše 50 g/km. |
Silničním vozidlem je i jízdní kolo, moped, motocykl nebo tříkolka (kategorie L). Mají-li elektrický pohon, pak jde nepochybně o elektrické vozidlo podle zákona č. 56/2001 Sb.. To by pak ten náklad pro SVJ na zakoupení „elektromobilu“ nebyl nijak velký!
Justitianus
Poslední komentáře