Pojetí oprávnění osoby odpovědné za správu domu při stavebních úpravách v bytě
Uplatnění tohoto práva osoby odpovědné za správu domu bude důvodné vždy v těch případech, kdy např. vlastník stavebně upravovaného bytu v jednotce sám nebude postupovat tak, aby SVJ či správce měli přehled o rozsahu a pojetí stavebních úprav.
Tímto ustanovením se také konkretizuje způsob výkonu působnosti osoby odpovědné za správu domu při ověřování, zda vlastník jednotky neporušuje zákaz stanovený v § 1175, podle něhož vlastník jednotky nesmí ohrozit, změnit nebo poškodit společné části. Naskýtá se otázka, zda podle § 1182 by byla osoba odpovědná za správu domu oprávněna také ověřovat, zda vlastník, který stavebně upravuje svůj byt, neztíží stavebními úpravami výkon práva jiného vlastníka k bytu a zda tak neporušuje zákaz stanovený rovněž v § 1175 odst. 1, anebo zda v případě zasahování do práva vlastníka jednotky svobodně užívat byt (např. vzniklým stíněním apod.) je k domáhání se nápravy legitimován pouze vlastník dotčené jednotky. Z hlediska obecného vymezení správy domu a pozemku v § 1189 lze dovozovat, že v případě zasahování stavebních úprav do práva např. sousedícího vlastníka jednotky (a nezasahování do společných částí) by byl aktivně legitimován přímo dotčený vlastník, nikoliv osoba odpovědná za správu domu a pozemku, tedy nikoliv SVJ nebo správce. Z toho pak lze dovozovat, že důvodem pro výzvu osoby odpovědné za správu domu k umožnění přístupu do bytu by zřejmě nepostačovala pouze obava, zda nejde o zasahování do práva jiného vlastníka jednotky, pokud jde o byt, nýbrž pouze obava ze zasahování do společných částí domu.
Poslední komentáře