Žádné úřčetnictví a chybějící platby
Dobrý den,
rád bych se na Vás obrátil s tragickým dotazem. V roce 2012 jsem zakoupil byt v bytovém domě s 10 byty. Jelikož jsem se stal v daný moment „třetím vlastníkem“ bytu v domě s více jak 5 bytovými jednotkami, vzniklo automaticky dle starého OZ ze zákona naše SVJ. Stávající majitel bytového domu (ve vlastnictví ještě 7 bytů) bohužel nedodržel zákonem stanovené lhůty pro první setkání vlastníků (do 60 dnů) pro sepsání stanov, pro odvolení statutárního orgánu atd. Dle tehdejší úpravy se tak stal automaticky většinovým vlastníkem a tím jakým si správcem. Zároveň pro naše SVJ vešly v platnost vzorové stanovy. Tento „správce“ v následujícím měsíci (05/2012) mne vyzval mailem k platbám záloh na energie, vodu a příspěvku na fond oprav ve výši 1.000 Kč, s tím, že všichni ostatní vlastníci také takto činní. Dále zde byl uveden b.ú., kam se mají platby převádět. Tuto informaci jsem si také nechal dát písemně s podpisem „správce“. Čas plynul a nastala doba roku 2016, kdy pan „správce“ potřeboval prodat další byty v našem domě – jenže v platnost vešel nový OZ, podle kterého u všech SVJ vzniklých před účinností NOZ (01.01.2014) měly katastrální úřady zákaz provádět změny v převodech, dokud nebudou mít zapsány své stanovy přizpůsobené NOZ. V roce 2016 tak došlo k sepsání stanov našeho SVJ a zanesení do rejstříku SVJ. Současný správce se stal „předsedou“. Tento rok (2018) došlo k prodeji poslední BJ z vlastnictví pana předsedy. Nyní v prosinci (po 6 letech od vzniku!) došlo k prvnímu setkání vlastníků SVJ. Pan předseda po 6 letech předložil první vyúčtování záloh sepsané na papíře (žádné originální doklady se skutečnými náklady od VaK či ČEZu), jakýsi zvláštní výpis z BÚ, různé doklady napsané a podepsané rukou místo faktur (za údajné opravy na domě) a další – to vše však pouze zpětně do 2016, kdy došlo k zápisu do rejstříku SVJ. Na můj dotaz, kde jsou všechny platby za léta předchozí, kdy i on musel za každou BJ hradit 1.000 Kč řekl, že naše SVJ vzniklo až zápisem stanov v roce 2016 a nikoliv ze zákona v roce 2012. Samozřejmě za svých 7 BJ nikdy 7.000 Kč neodváděl. Podle mého jednoduchého výpočtu nám v účetnictví chybí zhruba půl milionu Kč. Pan správce, dnešní předseda, nikdy žádné účetnictví nevedl, v rejstříku SVJ dodnes není žádná účetní závěrka, nic, pouze stanovy. V předchozích létech jsem pana správce několikrát mailem vybízel k vypořádání záloh, předložení výpisu z BÚ ke stavu hospodaření a však vždy bez úspěchu. Nyní se rozhodl na základě mé nepříjemné mailové komunikace urychleně z funkce odstoupit. Ostatní členové SVJ nechtějí tuto nepříjemnou věc řešit s tím, že tu v době před rokem 2016 nebyli, a že je potřeba za tím udělat tlustou čáru. Dům se rozpadá, je potřeba udělat novou střechu. Chybějící peníze by se rozhodně hodily. Dnešní pan předseda tvrdí, že žádné povinnosti v předchozích létech (před zápisem do rejstříku SVJ neměl). Uvedený bankovní účet byl dokonce jeho soukromí, který nechal až v roce 2016 převést údajně na firemní (SVJ) – číslo BÚ je dodnes stejné. Společný vodoměr a elektroměr za společné části budovy jsou ještě dnes hlášeny na jeho jméno, přestože v budově již nevlastní žádnou BJ.
Jak byste situaci řešili. Děkuji za rady a názory.
Poslední komentáře