Myslím, že na to existují dva názory, jeden říká tak jako vy, že jde jen o pořádkovou lhůtu, druhý říká, že právo podat reklamaci je skutečně prekludováno.
Když se podíváte na přesnou formulaci §8 zákona 67/2013 sb., cituji
Případné námitky ke způsobu a obsahu vyúčtování předloží příjemce služeb poskytovateli služeb neprodleně, nejpozději však do 30 dnů ode dne doručení vyúčtování, popřípadě doložení podkladů podle odstavce 1, příjemci služeb. Vyřízení uplatněných námitek musí být poskytovatelem služeb uskutečněno nejpozději do 30 dnů od doručení námitky.
…tak bych se také přikláněl k tomu, že po uplynutí 30 dnů se práva na podání reklamace zbavujete. Ptal jsem se na toto na jednom školení SMBD, konkrétně jsem položil otázku, co má příjemce dělat, když mu SVJ odmítne ukázat podklady k vyúčtování, čímž je mu vlastně znemožněno vypracovat reklamaci (bez podkladů obtížně posoudíte správnost vyúčtování) a lektoři odpověděli, že vlastník může SVJ účtovat pokutu 50 Kč denně, ale po uplynutí 30 dnů prostě už reklamaci podat nemůže. Trochu jsme to ještě rozebírali a došli jsme k závěru, že když SVJ příjemci ukáže podklady třeba až po roce (např. na základě nařízení soudu, pokud příjemce podal žalobu), může příjemce vyzvat SVJ k vydání bezdůvodného obohacení, pokud zjistí, že mu nedoplatek nevznikl, ale nedoplatek do 31.7. zaplatit musím. Probírali jsme i otázku, zda lhůta „30 dnů“ je pořádková a lektoři se shodli, že tato lhůta pořádková není.
Nicméně pravda je, že jsem také četl právní názory, že jde o pořádkovou lhůtu. Asi si tedy musíme počkat na nějaký judikát podle NOZ a podle zák. 67/2013 sb., myslím, že judikát ještě pro tuto otázku není.
Poslední komentáře