Právem každého spoluvlastníka je mít „přehled“ o stavu hospodaření s jeho majetkem.
Toto právo má stejně člen Výboru jako jeho nečlen. Pokud se někdo stane členem Výboru, pak se jím stal dobrovolně, a měl by respektovat toto právo u všech spoluvlastníků.
Vybírání poplatků, a další omezení, je pouze snahou zbavit se povinnosti respektovat právo jiných členů SVJ.
Místo snahy o omezování přístupu má člen Výboru povinnost plnění tohoto práva umožnit. A jak to má tedy Výbor udělat ?
Myslím že ve většině případů nejde o zpřístupnění a nahlížení všech dokladů a podkladů, ale o získání základního přehledu o hospodaření s financemi, tedy:
- bankovní výpis z účtu SVJ
- přehled uskutečněných hotovostních plateb
- přehled faktur
- přehled uzavřených smluv
- zápisy jednání Shromáždění
- zápisy jednání Výboru.
Tyto materiály poskytnou základní přehled, s „teoretickou“ možností vyžádat si případně i seznámení s podklady. Tyto materiály (kromě výpisu z banky) je možno psát rukou s kopií průpisem, či průklepem na psacím stroji. Je evidentní, pokud člen Výboru vlastní PC, že si tuto činnost může usnadnit a výtisk i kopii provést na vlastní tiskárně. Myslím, že to ani příliš nezatíží využití výpočetní techniky oproti jejímu soukromému využití.
V opačném případě lze využít nabídku služeb v této oblasti, ovšem za cenu ztráty času při jejím zajišťování externě, a co si kdo vybere je pak na něm.
S investicí času však člen Výboru musí počítat.
Veškeré informace, které mají členové Výboru, nejsou tajné, členové Výboru nepožívají žádného zařazení ve zvláštním režimu pro práci s tajnými doklady, neskládají přísahu a podobně.
Veškeré informace jsou „majetkem“ společenství,
tedy všech členů, zakrývání „důvěrných“ informací postrádá tedy význam, a případného zneužití (použití mimo společenství) se může dopustit kterýkoliv člen, tedy i člen Výboru, včetně bývalých.
Poslední komentáře