Společná koalice několika SVJ, založit společnost dle § 2716, nebo spolupráci ošetřit smluvně jinak?

Vložil severocech1, 29. Září 2016 - 16:05 ::

V mé hlavě se rýsuje plán, že výhledově spojíme několik SVJ ke vzájemné spolupráci (spolu sousedících domů v okruhu cca 100 metrů), kdy by nebylo nutné využívat služeb správcovské firmy, společně najmeme účetní, která povede účetnictví jen těmto SVJ. Každé SVJ zaplatí malou částku, která ale dohromady vytvoří určitý balík peněz akceptovatelný pro paní účetní. Pak bychom nepotřebovali žádnou správcovskou firmu. (Zatím jsem nepromyslel ošetření prostojů dovolené, nemoci, nutnost záskoku, ale vše je řešitelné.) Důvodem angažmá „vlastní“ účetní je praktická nemožnost nabourávat zažitou praxi a zvykové právo, každá správcovská firma má svoje, navíc jsou závislé na softwarovém vybavení, které bylo naprogramováno pro družstva a velké majitele nemovitostí, ale moc nepočítá se specifiky SVJ. Což mě přivádí k myšlence, aby správu dělal sám výbor a jen někoho pověřil účetnictvím a vyúčtováním. Můžeme pak koupit licenci na software,jaký se potřebám SVJ nejvíce blíží.

Přemýšlím, jak nápad legálně provést, zatím jde jen o nápad. Jedna z možností je založení tzv. společnosti dle § 2716, což by snad nemělo být v rozporu s § 1197 obč.z. Nevýhodou je, že jde o starost navíc. Zakládat smlouvou společnost je asi rizikové. Můžou se vyměnit výbory, některému se to nebude líbit, SVJ vystoupí a budou problémy.

Druhou možností je, že by každé SVJ uzavřelo s účetní samostatnou DPČ, což sebou ponese zbytečnou mzdovou agendu.

Nebo by si paní založila ŽL a každému SVJ fakturovala, pokud by měla více klientů, nemělo by se snad jednat o švarcsystém. Účetní uzavře s každým SVJ samostatné smlouvy. Je to asi nejjednodušší administrativně i organizačně.

Také bude potřeba vyřešit financování provozu kanceláře, kde bude účetní sedět, teoreticky je možné přestavět sušárnu v jednom z domů, ale to by nebylo fér vůči ostatním SVJ, takže asi nejčistší se jeví pronájem společné kanceláře. Přestavěná sušárna se ovšem zdá jednodušší a levnější než pronájem společné kanceláře. S dalšími SVJ se lze domluvit, že se jim případně přefakturuje část nákladů. Nicméně i zde platí, že se může vyměnit výbor, kterému se to nebude líbit a objeví se problém. Uzavře sušárnu, účetní vypoví smlouvu a naopak uzavře smlouvu se správcovskou firmou. Ostatní SVJ by musela řešit otevření nové kanceláře.

Samozřejmě myšlenka nekončí u společné účetní. Společně lze poptávat dodavatele, najmout společného údržbáře apod.

Co si o nápadu myslíte a jak byste jej realizovali, kdybyste okolo sebe měli více SVJ schopných vzájemné spolupráce?

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.