Vypočítat se dá všechno. Záleží na organizaci účetnictví. Když jsem tu uváděla nutnost zavést systém analytického členění příspěvků a nákladů, jak to mám ve svých příkladech, pěkně jsem to schytala.
Analytické členění na účtech mohou samozřejmě nahradit pomocné tabulky třeba v Excelu.
Při tvorbě souvislých používám analytické účty, kde jsou příspěvky i náklady členěny podle toho, o jaké činnosti správy jde.
V praxi jsem vyzkoušela pomocné tabulky, pokud byly podepsány dohody na všechno možné. Např. nátěry vnitřních stran oken byly hrazeny podle počtu oken, náklady na stoupačky nehradili vlastníci garáží, naopak vlastníci bytů se nepodíleli na nátěrech vnitřních stran dveří garáží,protože podle prohlášení nejsou vnitřní strany společnými částmi, atd. Mám tedy trénink a vím o čem píšu.
Někteří šikovní programátoři zabudovali způsoby členění příspěvků a nákladů na správu do svých programů. Náš externí správce má takový program. Vlastníci dostávají každoročně přehledy, ze kterých se přesně dozvědí, jak se podílejí na jednotlivých druzích nákladů i jaké jsou jejich nevyčerpané zůstatky záloh.
A nakonec zapomenutý odkaz pro pana MartinaII:
VH ve schvalovacím řízení je sice v rubrice Postupy, ale je hlavně v části „Závěr roku“.
N. Klainová
Poslední komentáře