Arveno, poskytnu výklad ustanovení § 3041 NOZ. Není to nic složitého. Bohužel zastánci tzv. prasečího práva nejsou schopni vyložit právní předpisy ústavně konformním způsobem a z toho pak povstávají zmatky.
V první řadě je třeba vyjít z toho, že jedním z pilířů právního státu je právní jistota. Zasahuje-li stát do již vzniklých soukromoprávních vztahů, musí při tom maximálně šetřit již nabytá práva a povinnosti.
Podívejme se jaké je právní postavení osob a co o tom říká nový občanský zákoník.
89/2012 Sb. § 15 (1) Právní osobnost je způsobilost mít v mezích právního řádu práva a povinnosti. (2) Svéprávnost je způsobilost nabývat pro sebe vlastním právním jednáním práva a zavazovat se k povinnostem (právně jednat). |
89/2012 Sb. § 16 Právní osobnosti ani svéprávnosti se nikdo nemůže vzdát ani zčásti; učiní-li tak, nepřihlíží se k tomu. |
89/2012 Sb. § 118 Právnická osoba má právní osobnost od svého vzniku do svého zániku. |
Tato právní úprava je nepochybně kogentní. Týká se všech osob, i právnických. Konkrétně SVJ má zákonem zakázáno změnit svou právní osobnost (subjektivitu) pomocí změny stanov. Takový postup zákon označuje za absolutně neplatný (k takovému jednání se nepřihlíží).
Z uvedených kogentních pravidel existují přímo v NOZ výjimky /lex specialis). Obecnou výjimkou je právě § 3041 NOZ. Toto ustanovení se týká všech právnických osob bez rozdílu:
89/2012 Sb. § 3041 (1) Právní povaha právnických osob upravených tímto zákonem se řídí ustanoveními tohoto zákona ode dne nabytí jeho účinnosti. (…) (2) Ustanovení společenské smlouvy nebo statutu právnických osob uvedených v odstavci 1, která odporují donucujícím ustanovením tohoto zákona, pozbývají závaznosti dnem nabytí jeho účinnosti; právnická osoba přizpůsobí do tří let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona společenskou smlouvu nebo statut úpravě tohoto zákona a doručí je orgánu veřejné moci, který vede veřejný rejstřík, do něhož je právnická osoba zapsána. (…) |
Podle § 3041 odst. 1 platí, že toto ustanovení dopadá na právnické osoby upravené tímto zákonem. A v tom je problém: právnická osoba SVJ(2000) podle zákona č. 72/1994 Sb. není v NOZ vůbec zmíněna. Tuto osobu NOZ nijak speciálně neupravuje, neboť autor zákona i zákonodárce zcela zapomněli na existenci padesáti tisíc právnických osob SVJ(2000).
SVJ(2000) se ovšem neocitlo mimo zákon. Opomenutí zákonodárce je možno obejít výkladem. NOZ se totiž nepochybně zmiňuje o právnických osobách obecně, a nově je definuje v ustanoveních § 118 až § 209. Obsah § 3041 NOZ je tedy nutno vyložit tak, že pod pojmem „právnické osoby upravené tímto zákonem“ je třeba mínit VŠECHNY existující právnické osoby. I ty, na které zákonodárce zapomněl a v NOZ je nevyjmenoval.
Z uvedeného plyne, že i pro SVJ(2000) vznikla vymahatelná povinnost na základě § 3041 NOZ přizpůsobit své stanovy části NOZ o právnických osobách do tří let (§ 118 až § 209 NOZ).
Rozsah tohoto přizpůsobení není velký a už jsem se o tom vícekrát zmiňoval: SVJ(2000) uvede ve stanovách adresu svého sídla, změní formulaci „SVJ jedná svým výborem“ za formulaci „osoby jednající za SVJ“. Dále je nutné, aby obsah stanov byl jednoznačný a určitý, to jest: je třeba jednoznačně napsat které orgány SVJ má, jakým způsobem se obsazují, jaký je počet členů těchto orgánů (zejména statutárního orgánu), jaké je funkční období členů orgánů SVJ.
Zcela nesprávné je ovšem tvrzení, že SVJ(2000) údajně má přizpůsobit své vnitřní poměry právnické osobě SVJ(2012). Nic takového neplyne z žádného zákona. Naopak podle § 15, § 16, § 118 NOZ platí, že zásah do vnitřních právních poměrů je vyloučen. Snaha změnit stanovy v tomto smyslu je stižena absolutní neplatností.
Právnická osoba SVJ(2012) je nově definovaná právnická osoba, vznikající od 1.1.2014 a nemá nic společného s právnickými osobami podle zákona č. 72/1994 Sb. Neexistuje žádné ustanovení žádného zákona, které by definovalo „přeměnu“ SVJ(2000) na SVJ(2012). Pro úplnost zde uvádím všechna přechodová ustanovení, kterými NOZ upravuje vnitřní poměry dříve vzniklých právnických osob:
89/2012 Sb. § 3045 (1) Sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů, se považují za spolky podle tohoto zákona. Sdružení má právo změnit svoji právní formu na ústav nebo sociální družstvo podle jiného zákona. |
89/2012 Sb. § 3046 Odborová organizace, organizace zaměstnavatelů včetně organizací mezinárodních a jejich organizační jednotky evidované podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů, se považují za odborové organizace, organizace zaměstnavatelů, mezinárodní odborové organizace a jejich pobočné organizace podle tohoto zákona. |
89/2012 Sb. (1) Nadace vzniklé podle dosavadních právních předpisů se považují za nadace vzniklé podle tohoto zákona; byla-li nadace zřízena závětí, použijí se § 311 a 312, i když byla závěť pořízena přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, pokud řízení o dědictví nebylo ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona ukončeno. Byla-li nadace založena jinak než nadační listinou, zejména vydáním statutu, platí pro takové právní jednání a pro jeho změny ustanovení tohoto zákona o nadační listině v rozsahu náležitostí stanovených v § 310 pro nadační listinu. (2) Zakladatel nadace může zakladatelské právní jednání přizpůsobit úpravě nadační listiny podle tohoto zákona, pokud rozhodnutí, kterým zakladatelské právní jednání mění, doručí tomu, kdo vede veřejný rejstřík, u něhož je nadace zapsána, nejpozději však ve lhůtě dvou let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. (…) (3) Ustanovení odstavců 1 a 2 se obdobně použijí i pro nadační fondy. |
89/2012 Sb. § 3050 Práva a povinnosti obecně prospěšných společností se i nadále řídí dosavadními právními předpisy. Obecně prospěšná společnost má právo změnit svoji právní formu na ústav, nadaci nebo nadační fond podle tohoto zákona; ustanovení tohoto zákona o přeměně právní formy právnických osob se použijí obdobně. |
89/2012 Sb. § 3051 Zájmová sdružení právnických osob vzniklá podle dosavadních právních předpisů se i nadále řídí dosavadními právními předpisy. Zájmové sdružení právnických osob má právo změnit svoji právní formu na spolek podle tohoto zákona; ustanovení tohoto zákona o přeměně právní formy právnických osob se použijí obdobně. |
89/2012 Sb. § 3052 Právnické osoby založené podle zákona č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, ve znění pozdějších předpisů, se i nadále řídí dosavadními právními předpisy. To platí i o právnických osobách vzniklých jako sdružení podle § 636 zákona č. 101/1963 Sb., o právních vztazích v mezinárodním obchodním styku. Tyto právnické osoby mají právo změnit svoji právní formu na spolek; ustanovení tohoto zákona o přeměně právní formy právnických osob se použijí obdobně. |
89/2012 Sb. § 3053 Právní povaha a vnitřní právní poměry právnických osob vyvíjejících podnikatelskou činnost, které se řídí do dne nabytí účinnosti tohoto zákona dřívějšími právními předpisy podle § 767 odst. 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zůstávají nezměněny a nadále se řídí právními předpisy, podle nichž byly zřízeny. |
**Tato ustanovení jsou nepochybně výslovnou výjimkou k § 16 NOZ. Ten – jak víme – zakazuje právnickým osobám měnit svou svéprávnost a právní způsobilost. Zde uvedené výjimky umožňují/přikazují některým typům právnických osob změnit své vnitřní poměry, nebo se doknce stávají osobami podle tohoto zákona. Výčet povolených změn je taxativní.
Z tohoto je zjevné, že o právnické osobě SVJ(2000) se zákon výslovně nezmiňuje ani zde, ani jinde. Ani nelze tuto právnickou osobu podřadit pod některý typ právnické osoby v tomto výčtu.
Činím tedy závěr, že SVJ(2000) má povinnost přizpůsobit své stanovy pouze obecným ustanovením § 118 až § 209 NOZ o právnických osobách. Nemá však povinnost – a dokonce ani právo – změnit se na právniockou osobu SVJ(2012) podle nové právní úpravy.
Uvádím zcela zjevný a nepopiratelný fakt, že některé právnické osoby podle dosavadní právní úpravy ponechává NOZ beze změny vnitřních právních poměrů:
- obecně prospěšné společnosti,
- zájmová sdružení právnických osob,
- právnické osoby založené podle zákona č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím,
- sdružení podle § 636 zákona č. 101/1963 Sb.,
- jiné právnické osoby vyvíjejícíc podnikatelskou činnost (podle § 767 odst. 2 zákona č. 513/1991 Sb.).
I tyto osoby samozřejmě přizpůsobí své stanovy ustanovením § 118 až § 209 NOZ, v souladu § 3041 NOZ, neboť jsou nepochybně „právnickými osobami“, které NOZ zmiňuje a obecně upravuje.
Osud SVJ(2000) je ten, že při absenci výslovné právní úpravy je na tom stejně jako tyto vyjmenované osoby: pouze přizpůsobí své stanovy obecným ustanovením o právnických osobách. Vvnitřní právní poměry v SVJ(2000) však zůstávají zachovány. Zejména nedochází ke změně svéprávnosti a (omezené) právní způsobilosti SVJ(2000). Práva a povinnosti SVJ(2000) se i nadále řídí dosavadními právními předpisy. K tomu viz § 3028 odst. 2 NOZ. Viz též § 3063 NOZ. To nebrání, aby si členové změnili stanovy a uložili právnické osobě další povinnosti ohledně správy jejich majetku. Taková změna bude čistě soukromoprávní a stát do těchto záležitostí není oprávněn nijak zasahovat.
------------------------------------------------------------------------ Osobně
bych doporučoval rozšířit stávající stanovy o povinnost SVJ poskytovat
informace a listiny k nahlédnutí. Dále bych doporučil, aby SVJ převzalo do
stanov podrobnou úpravu hlasování o společných záležitostech (§
1128 až § 1133 NOZ). Tyto změny však nejsou vynutitelné ze strany státu.
Jde o čistě soukromoprávní záležitost, která není v NOZ nijak
řešena.
Závěrem:
SVJ(2000) je právnická osoba, na kterou zapomněl profesor Eliáš, zapomněli i zákonodárci. Opomenutí mohlo být odstraněno novelou NOZ, avšak pro nafoukanost pomýlených vykladačů NOZ byla tato možnost odmítnuta. Z mlčení zákona nelze dovodit nic jiného, než že SVJ se i nadále řídí dosavadní právní úpravou. Jiný názor je protiústavní.
lake
Poslední komentáře