Neposuzoval jsem problém z pohledu právního (nemám takové vzdělání),
ale podle vlastní praxe a dle zásad OTŘ (organizace a technika řízení).
Organizace útvarů a osob je obvykle hierarchická (nad/podřízený,
paralelní). Zjišťuje-li nadřízený útvar nedostatky u podřízené
jednotky má pravomoc zasáhnout a sjednat nápravu.
U SVJ nalezneme úrovně vlastník, výbor a shromáždění vlastníků.
Externí správce je smluvním (obchodním) partnerem SVJ (výboru). Může
zasahovat do činnosti SVJ jen v rozsahu, vyplývající ze smluvního vztahu.
Z hlediska funkce řízení, výbor je orgán výkonný a řídící
(přikazovací a schvalovací) a shromáždění je pouze řídící. Mimo
organizační strukturu je ustanoven orgán KK (kontrolní komise /
kontrolor).
O tomto orgánu ve stanovách máme následující (nevím co ostatní
SVJ?):
„Kontrolní komise je kontrolním orgánem společenství, který je
oprávněn kontrolovat veškerou činnost společenství a projednávat
stížnosti jeho členů na činnost společenství nebo jeho
orgánů.
Kontrolní komise nebo její pověřený člen je oprávněn nahlížet do
účetních a jiných dokladů společenství a vyžadovat od výboru nebo
pověřeného vlastníka potřebné informace pro svou kontrolní činnost.
Kontrolní komise je nezávislá na výboru a odpovídá pouze shromáždění
…
KK zejména …
= kontroluje, zda společenství a jeho orgány vyvíjejí činnost v souladu
se zákonem o vlastnictví bytů a s těmito stanovami,
= podává shromáždění (případně výboru) zprávu o výsledcích
své kontrolní činnosti, a návrhy opatření včetně termínů na jejich
provedení.
= …“
Nastane-li situace chybného jednání výboru/správce zjišťovaný
členem, je prakticky neúčinný stížnost nasměrovat na vykonavatele
jednání. Není-li člen orgánu ignorant, pak je vždy přesvědčen, že
činnost vykonává dobře a vždy nalezne zdůvodnění „protože na proč“
(jako i já a ostatní „rádci“ z příspěvků). K nalezení
objektivního soudu je třeba nezávislý subjekt s pravomocí zjišťovat
fakta uvnitř SVJ ale i mimo (odborné stanovisko). Dále je třeba navrhnout
změnu pro nápravu chyby a předložit ke schválení a realizaci. A jak
z popisu vyplývá, přesně tuto funkci má KK a je nesprávné snažit se
vlastní aktivitou člena („lustrátor“) suplovat činnost tohoto orgánu.
Dle rčení „špinavé prádlo se pere doma“, první pokus o nápravu by
měl realizovat KK a i proto abychom nezatěžovali zbytečně soudy.
V případě, že neuspějeme, použijeme „větší pračku“ – soudy.
U soudního řešení vidím problém v tom, že neposkytuje systémové
řešení, řeší jen konkrétní kauzu a změnu do orgánů SVJ nebo způsobu
výkonu činnosti asi nenavrhuje.
Aby to celý fungovalo, je třeba aby:
= vlastník sledoval dění v SVJ a při identifikaci problému napsal
stížnost KK
= člen KK byl odborně fundovaný, nestranný, objektivní, schopen analyzovat
problémy a navrhnout řešení
= vlastník se zúčastňoval schůzí shromáždění vlastníků, a aby byl
účastníkem řídících aktů tohoto orgánu.
V tomto rozsahu člen SVJ odpovídá za funkčnost SVJ a v součinnosti s KK
má možnost ovlivnit působení SVJ.
Poslední komentáře