Zúčtování záloh za rok 2013
Dobrý den, zajímalo by mne v podstatě jediné: jak by mělo vypadat
rozúčtování a co by mělo obsahovat vyúčtování nákladů, které
musí vlastníkům doručováno do konce 4-ho měsíce roku 2014 právě podle
NOZ a nového zákona o službách? Změna je dle mého názoru docela
„velká“, protože alespoň ve Společenství kde bydlím tomu
rozúčtování/vyúčtování nepochybně neodpovídá.
Předkládám některé své nejasnosti o kterých věřím, že má v nich
většina z Vás čtenářů jasno, neboť podobný dotaz, ale hlavně
odpovědi – zde na portále nějak nenalézám…
- náklady na TV a TEP většinou proběhnou zřejmě (§ 6/2) dle stávající vyhl.372/2001
- rozúčtování ST podle pravidel stanovených Stanovami – u nás jej nemáme, takže zjevně analogicky podle pravidel pro TV, protože tak to dělají u nás vždycky
- rozúčtování ST (§ 5/2/a)
- předpokládám, že formulací cit. „…instalace podružných vodoměrů ve všech bytech nebo nebytových prostorech v domě…“ se rozumí Odběrné Místo (OM)
- zde mně ale není jasné, zda se podle směrných čísel rozúčtují JEN ta OM, která nemají instalováno podružné měřidlo nebo celé SVJ bez rozdílu tzn. i v případě, že i jen na jednom jediném OM chybí nebo nefunguje podružný vodoměr, že se rozúčtování provede podle směrných čísel i těm bytům kde funguje podružné měřidlo korektně?
- výtah a úklid (§ 5/2/d) mají být rozúčtovány dle počtu osob. Je tedy správný předpoklad, že pokud nebudou tyto služby v konkrétním, každém jednom, vyúčtování, že každé takové vyúčtování je nikoli řádné a tedy nesplatné?
- existují různé způsoby rozúčtování
- dle měřidel → IRTN/kalorimetry (§ 6/2 zák.67/2013)
- dle podružných měřidel ST,TV (§ 5/2/a zák.67/2013)
- dle směrných čísel ST,TV (§ 5/2/a zák.67/2013, pozn. 1 zák.67/2013)
- dle počtu osob (§ 2/g zák.67/2013)
- dle počtu jednotek v SVJ (§ 1180/2 NOZ, § 17 předpisu 366/2013)
- …o dalších (běžně užívaných) zatím nevím
Já mám za to, že každý z vyjmenovaných způsobů je způsobem rozúčtování SLUŽBY, která zajišťuje její individuální dodávku a musí být uvedena na každém jednom vyúčtování. Sankce za nedodržení formy a způsobu vyúčtování SLUŽEB jsem ale našel pouze u služeb výslovně jmenovaných (§ 13/1 zák.67/2013).
Otázka tedy zní, jakým způsobem bude vlastník vymáhat po společenství (§ 1190 NOZ) zúčtování těch ostatních služeb pasivně: odmítne zaplacení nedoplatku nebo aktivně: bude se domáhat u soudu řádného vyúčtování?
Já volím pasivitu – nevím ale, zda řádné vyúčtování je řádným jen při splnění náležitostí sankcionovatelných (v minulých letech FÚ s požadavkem na kontrolu účetnictví odmítl právě s tímto důvodem jednoho mého známého v jiném SVJ) nebo teprve zůčtováním veškerých záloh dle všech výše jmenovaných rozúčtování latentních SLUŽEB. - jsou sankce (§ 5/2/a) uplatnitelné zápočtem?
Tj. dejme tomu, že rozúčtovatel tvrdí, že já jako příjemce jsem nesplnil „něco“ (třeba povinnost dle § 12) a z vyúčtování mi ale jinak kyne přeplatek. Může tedy rovnou poskytovatel tento přeplatek ponížit o jím tvrzené a vyčíslené porušení dle § 13/1 resp. může tentýž zápočet provést příjemce vůči nedoplatku (např. viz. § 7 – zde je možností porušení vícero…)??
Jak to tedy budete dělat u Vás?
Neználek'
PS: táži se z pohledu vlastníka-jednotlivce !
Poslední komentáře