Podle mého názoru velmi často dochází ke špatnému výkladu historicky zavedeného pojmu „fond oprav“(FO), který byl zaveden hlavně v družstevním bydlení, kde se na FO dlouhodobě shromažďovaly peníze družstevníků pro krytí potřeb domu, ať to byla správa,oprava či údržba. Údržbou se rozuměly veškeré zásahy do objektu k jeho opravám, či modernizacím, vždy vyplývajícím z technické potřeby (výměna zámku domovních dveří, ale i výměna dřevěných oken za plastová). Nyní je ale situace, kdy z mnohých dříve družstevních, ale i státních, či obecních domů vznikají SVJ, která mají vlastní účet, obecně mu říkají fond oprav a hradí z něj vše, jako tomu bylo v původní formě vlastnictví domu, říkejme bytovým družstvem. Nově vzniklé SVJ začíná hospodařit samo a na svůj vlastní bankovní účet přebírá peněžní prostředky, které spravoval do této doby někdo jiný. Jak tedy naložit s těmito prostředky tak, aby nebyla porušena litera zákona, ale aby mohly být perspektivně využity jako zdroj financování velké opravy, rekonstrukce, modernizace? Nezdá se mi flexibilní zakládat různé účelové podúčty, abzvláště když není patrné kolik bude skutečně budoucí výměna střechy stát? A když bude takový podúčet vytvořen, bude na něj převedena část již existujících financí, jak bude v budoucnu naloženo s případným přebytkem tohoto účtu po realizaci akce? Lze dát do stanov, že prostředky na účtu SVJ jsou určeny na opravy, údržbu, rekonstrukce, modernizace s tím, že v každém konkrétním roce bude existovat plán oprav a údržby? Vždyť každý vlastník bytu dostává vždy začátkem roku svůj rozpis plateb na zálohy za služby a na náklady z provozu domu, včetně dotace fondu na opravy a údržbu. Není výměna střech generální opravou uhraditelnou z fondu oprav? Francesco
Poslední komentáře