Změna prohlášení vlastníka

Vložil N. Klainová (bez ověření), 20. Březen 2011 - 19:31 ::

Popis problému:

Podle prohlášení vlastníka je součástí jednoho bytu i jedna samostatná místnost se vstupem z chodby domu.

Rodina, která vlastní tuto bytovou jednotku, ji chce prodat.

Přestože se změní spoluvlastnické podíly jenom dvou vlastníků jednotek, musí prý získat souhlas všech vlastníků jednotek, a to s notářsky ověřenými podpisy.

Plná moc se nepřipouští ani v případě, že někteří vlastníci bydlí na druhém konci republiky (na štěstí ne v zahraničí).

Prosím zdejší právníky o názor, jestli jsou opravdu nutné notářsky ověřené podpisy úplně všech (i spoluvlastníků jednotek).

Děkuji. N. Klainová

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Franta K. (bez ověření), 21. Březen 2011 - 10:43

    Chcete to dělat složitě?

    Pokud ne, pak uzavřete nájemní smlouvu na 100 let s tím, že nájemné za celou dobu je splatné při podpisu.

    Franta K.

    Vložil lake, 21. Březen 2011 - 5:24

    Paní Klainová,

    K této problematice je zde už mnoho napsáno, viz například
    http://www.portalsvj.cz/diskuse/sklep-0
    http://www.portalsvj.cz/…nych-prostor
     http://www.portalsvj.cz/…e-jednotky-0

    lake

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 21. Březen 2011 - 9:02

    Pane lake, děkuji Vám za odpověď. Na situaci se nejlépe vztahuje Váš odkaz č. 1, kde píšete:

    „Pak ovšem platí, že spoluvlastnické podíly se výměnou budou měnit u obou bytů. Ke změně spoluvlastnických podílů potřebujete souhlasu všech vlastníků jednotek (§ 11 odst. 5 ZoVB).“

    Vzhledem k tomu, že jde o prostý prodej jedné samostatné místnosti, která ve skutečnosti není součástí bytu, ale v prohlášení vlastníka je, mají prodávající smůlu.

    V jednom z návrhů nového ZoVB už bylo zohledněno, že když se mají měnit spoluvlastnické podíly jen dvěma rodinám a nejedná se o žádnou změnu užívání nebo o stavební úpravy apod., nemusí do toho být vtahováni ostatní. Myslela jsem, někdo zná nějaké ustanovení, které se chová podobně.

    N. Klainová

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 20. Březen 2011 - 20:02

    Upřesňuji, že jedna rodina chce prodat jiné rodině jen tu samostatnou místnost. N. Klainová

    Vložil džony (bez ověření), 21. Březen 2011 - 9:16

    Na samostatnou místnost má právo dělat si nárok na převedení do svého vlastnictví také třetí, čtvrtá a další rodiny, protože má vliv na podíly na domě.

    Vložil Pavel, 21. Březen 2011 - 9:41

    Džony,

    žádné předkupní právo na tento případ neexistuje.

    Pokud máte jiný názor, uveďte příslušné ustanovení zákona. Děkuji.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Marcel Goliaš, 20. Březen 2011 - 20:48

    Dobrý den,

    nejsem sice právník, ale dovolím si odpovědět, protože jsme před časem také řešili postup při změně prohlášení vlastníka.

    Podle ZoVB § 11 odst. 4 je k přijení usnesení o věcech, které jsou obsahem prohlášení vlastníka budovy, zapotřebí 3/4 většiny přítomných hlasů (nikoli tedy 100%).

    Každopádně když jsme se dotazovali na našem místním katastrálním úřadu a ptali se na jejich právním oddělení, co přesně by po nás vyžadovali, kdybychom chtěli nechat do katastru zapsat nové prohlášení vlastníka budovy, odpověděli nám, že po nás budou chtít k novému prohlášení vlastníka doložit také písemný souhlas od všech vlastníků (což jde podle našeho názoru nad rámec výše citovaného ZoVB).

    Dále si myslím, že pokud není přímo ve Vašich stanovách zakotvena povinnost, aby byl písemný souhlas vlastníků (tam, kde je vyžadován) vždy notářsky ověřen, není to zapotřebí.

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 20. Březen 2011 - 21:39

    Pane Goliaši, děkuji Vám za odpověď. Manžele, kteří se na mne obrátili s prosbou o radu, Vaše odpověď nepotěší. Lepší bohužel nemám.

    Mám písemné vyjádření z právní kanceláře MMR, že kdyby se měnily spoluvlastnické podíly na společných částech domu všem vlastníkům, museli by souhlas se změnou prohlášení podepsat všichni, bez ohledu na to, že to z § 4 ZoVB přímo nevyplývá.

    Tady jde však o něco, co se ostatních vůbec netýká. Nechápu to. Přesto ještě jednou děkuji. N. Klainová

    Vložil Krupp, 21. Březen 2011 - 6:39

    Paní Klainová, není možno rozdělit jednotku na dvě? Já bych se na to zeptal na katastru. To se přeci ostatních vlastníků vůbec netýká. Pokud by to šlo, tak bych jednotku rozdělil na dvě a pak tu samostatnou jednotku prodal.

    U nás teď řešíme podobný případ. V jednom domě budeme tvořit prohlášení vlastníka a máme tam několik místností ve sklepě. Řešíme, jestli je zapsat jako samostatné jednotky, nebo jako součást bytů. Pokud je zapíšeme samostatně, bude možno s nimi samostatně nakládat, ale prodraží se to. Pokud je zapíšeme jako součást bytů, můžeme mít v budoucnu stejný problém, jaký popisujete.

    Jirka

    Vložil lake, 21. Březen 2011 - 10:24

    Krupp napsal: „… není možno rozdělit jednotku na dvě? To se přeci ostatních vlastníků vůbec netýká.“

    Ale, ale …
    Rozdělení jednotky na dvě je vznikem nové jednotky. To je možné na základě dohody spoluvlastníků budovy nebo smlouvou o výstavbě. Nutný je samozřejmě souhlas všech, viz § 5 ZoVB.

    lake

    Vložil Franta K. (bez ověření), 21. Březen 2011 - 9:41

    Můžete zapsat každou místnost v domě samostatně.

    Pak můžete s každou místností samostatně nakládat, bez souhlasů.

    Franta K.

    Vložil Krupp, 21. Březen 2011 - 9:48

    My o tom uvažujeme, ale prodraží se to, protože je víc zápisů do katastru.

    Jirka

    Vložil N. Klainová (bez ověření), 21. Březen 2011 - 9:08

    Pane Kruppe, děkuji Vám za nápad, jak by se věc mohla řešit. Dotyčným manželům jej předám, ale po tom, co jsem si přečetla, si už nedělám iluze, že jim to nějak pomůže. I když, člověk nikdy neví.

    N. Klainová

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".