Zateplení domu a dříve zasklené lodžie.

Vložil Anonymous, 20. Červenec 2009 - 14:34 ::

Vážení, náš panelový dům (1978, 55 bytových jednotek)zahájil akci komplexní revitalizace domu. V souvislosti se zateplení jsme narazili na problém s již dříve zasklenými lodžiemi. Majitelé 13 bytů musí na své náklady nechat zasklení demontovat, zkrátit lišty, skla a nechat opět namontovat. Náklady cca 10.000–15.000.-Kč na 6m lodžii.

Společenství vlastníků odmítá uhradit tyto vyvolané investice s tím, že lodžie jsou soukromým vlastnictvím a nelze tedy z ZOBF platit úpravu zasklení. Lze ve stavebním povolení toto nařídit?

Podle mne je povinnost investora (SVJ) uvést věci do původního stavu. Zasklení bylo povolené (ještě družstvem). Zasklením se šetří teplo celého domu.

Podobný problém bude i s demontáží a novým upevněním satelitů.

Děkuji za rady. Pelikánová

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 20. Červenec 2009 - 19:52

    Paní Pelikánová,
    váš dotaz je neúplný. Co PŘESNĚ máte o lodžiích v prohlášení vlastníka? Lodžie má stěnu rovnoběžnou s průčelím, okno a dveře, boční stěny, nosné části lodžie, zábradlí, strop, podlahu a ještě pochůznou plochu. Co z toho všeho je Vaše a co společné? Zateplení se týká vašich částí? (V tom případě ale neměla tato část rekonstrukce být hrazena ze záloh na údržbu a opravy!!!).
    Pokud jde o stavební povolení:
    Píšete, že revitalizace byla zahájena, tedy stavební povolení bylo vydáno. Vy jako účastník řízení jste jistě vyjádřila souhlas - při změně vnějšího vzhledu budovy je nutný souhlas všech vlastníků. Tedy se podívejte, s čím jste souhlasila. Budou tam podle projektu zasklené lodžie, nebo ne? Pokud ano, platí to investor. Pokud ne, znamená to, že lodžie tam při kolaudaci nebudou. Chcete-li je vrátit zpět, bude to na vaše vlastní náklady.
    Obecně lze říci, že společenství bylo založeno ke správě a údržbě společných částí domu. Nebylo-li projednáno a odhlasováno výslovně, že SVJ hradí něco vlastníkům, lze mít za to, že nehradí.

    lake

    Vložil fero, 21. Červenec 2009 - 6:36

    Věc není tak jednoduchá. Stavební povolení ji neřeší, co je v prohlášení vlastníka, není až tak podstatné. Zasklení většinou bývá soukromým majetkem vlastníka či nájemníka, jejím povolením na sebe zároveň vzalo družstvo či SVJ určitý závazek. Ten spočívá v povinnosti uvést instalaci do původního stavu na vlastní náklady. Že na to nelze použít prostředky z dlouhodobé zálohy, je spíše mýtus – pokud si řešení revitalizace vyžádá např. zásahy do sousedící výměníkové stanice, zaplatíte to z DZ také, i když patří úplně někomu jinému.

    Konkrétnímu vlastníkovi bych doporučil nechat na téma, kdo bude hradit úpravu zasklení, hlasovat Shromáždění SVJ. Pokud vyzní tak, že náklady ponese majitel zasklení, napadl bych rozhodnutí do 6 měsíců za pomoci Občanského zákoníku.

    Neznám judikát na toto téma, mluvím však z konkrétní zkušenosti z jednání s právníky. Naše SVJ na základě něho úpravu a zpětnou montáž zasklení uhradilo.

    Vložil lake, 21. Červenec 2009 - 13:30

    Pane fero,
    Váš příklad s výměníkovou stanicí je o něčem jiném: šlo by o vyvolanou investici a na ní se samozřejmě podílejí všichni vlastníci podle spoluvlastnických podílů.
    V této diskusi jde ale o lodžie, které NEJSOU společné. U převládajících panelových technologií jsou balkony a lodžie shodného rozměru, i když patří k různě velkým bytům. Náklady na revitalizaci/opravu jednotlivého balkonu jsou fixní. Pokud by se i v tomto případě hradilo ze záloh na údržbu (kam se přispívá podle spoluvlastnických podílů), vznikne tím neoprávněný nemajetkový prospěch vlastníkům menších bytů a nemajetková újma vlastníkům větších bytů.
    Správný postup je odhlasovat zároveň souhlas s opravou lodžií patřících k bytům a dohodu o jiném rozdělení příspěvků na údržbu a opravy než podle spoluvlastnických podílů. Je k tomu zapotřebí dohody všech vlastníků. Vlastníci menších bytů pak dorovnají alikvotní část ceny na opravu své lodžie, protože jejich běžný příspěvek pokrývá jen její část.

    lake

    Vložil fero, 21. Červenec 2009 - 13:55

    Pane lake,

    v této diskusi vůbec nejde o opravu vlastních lodžií, ale skutečně o vyvolanou investici. Jde jen a jen o zasklení jako soukromý majetek, není to nutná a integrální součást lodžie.

    Zkuste to pochopit z tohoto úhlu pohledu, Váš příspěvek, byť je věcně správný, o zasklení vůbec nehovoří.

    Vložil lake, 21. Červenec 2009 - 15:05

    Pane fero,
    ano, máte pravdu. Přeju hezký den.
    lake

    Vložil klokan, 20. Červenec 2009 - 16:07

    mam dotaz SVJ použilo finanční prostředky ,ktere platíme do fondu oprav na zalohy plynu na topeni,bez souhlasu spoluvlastniku a ted chce znovu jednorazove vybirat peníze,s tím,ze zadne penize ve fondu oprav pry nejsou

    Vložil lake, 20. Červenec 2009 - 20:10

    Za prvé: Nevstupujte laskavě do otevřeného tématu s dotazem, který nesouvisí s úvodním příspěvkem.

    Za druhé: Žádejte okamžitě nahlédnutí do účetnictví společenství. Vezměte s sebou osobu znalou postupů účetnictví. V tzv. "fondu" (správněji na účtu oprav a údržby jsou - MUSÍ BÝT - vaše zálohy minus proplacené práce v údržbě a opravách.
    Jak je možné, že zálohy na služby a energie (topení) nepokrývají fakturovanou spotřebu plynu? Výbor je povinen stanovit měsíční výši těchto záloh s přihlédnutím k plánované spotřebě a prokazatelně ji oznámit vlastníkům.
    Zjistěte z účetnictví, jak jsou placeny zálohy na služby a energie, jak jsou placeny zálohy na údržbu a opravy. Pokud je někdo v prodlení, co učinil předseda výboru k vymáhání dlužných částek?
    Co dělá vaše kontrolní komise?

    lake

    Vložil klokan, 20. Červenec 2009 - 20:21

    omlouvam se a dekuji Vam za odpoved

    Vložil vladislav, 20. Červenec 2009 - 19:44

    Jak je možné, že platíte z fondu oprav topení? Copak nevybíráte zálohy na služby, to jest na topení,teplou­,studenou vodu,případně další? Zásadně zálohy na služby jsou stále penězi jednotlivých vlastníků SVJ,kteří je dali do úschovy k proplácení faktur za služby.Fond oprav/jak se tomu říká/ se jednotlivci nevyúčtovává,musí se provádět roční vypořádání,kdy jsou seznámeni vlastníci s hospodařením SVJ. Urychleně si ujasněte s výborem SVJ jak je možné,že tato situace vůbec nastala.Trvejte na řádném vysvětlení, pohrozte trestním oznámením.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".