Vyučtování služeb 2016
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat jak řešit situaci, kdy mi již druhým rokem přišel nedoplatek na částku vyšší než 12 000,– a přitom bydlím v novostavbě a opravdu moc netopím, protože stačí trochu slunce a je zatopeno. Jak ověřit čísla na vyučtování? Jak postupovat? Přijde mi, že je vyúčtování celkové pro celý dům.
Děkuji za rady jak byste postupovali.
Koukla jsem narychlo na ty vaše doklady a telegraficky asi tolik: problém vidím v malých zálohách a vysoké spotřebě tepla pro vytápění, teplé a studené vody. Nevím, kolik vás tam bydlí, ale spotřeba vody (TV+SV=cca 140 m3) ukazuje na spotřebu menší rodiny (nebo velké mimořádně spořivé rodiny). Spotřebu tepla v bytě o výměře necelých 60 m2 v domě postaveném podle nynějších kritérií máte také docela vysokou (pro vytápění máte započteno 48,88 m2,postrádám na dokladu koeficienty pro výpočet započitatelné plochy, možná jsem se přehlédla). Podle mého názoru by cena mohla být o třetinu nižší, jenže to je problematická záležitost, záleží na chování ostatních obyvatel domu. Ale i podle přepočtu přes ;-) „superhrubou“ jednotkovou cenu vychází, že platíte o cca 1/3 více, než by odpovídalo výměře bytu. Byt je ve znevýhodněné poloze – to usuzuji z koeficientu polohy, ale zda je jeho velikost správná, to bez znalosti konkrétních poměrů nelze odhadnout. Je ale možné, že je nastaven nesprávně a to by pak vysvětlovalo vysokou spotřebu tepla. Na dokladu jsem nenašla jednotkovou cenu za studenou vodu.
UPOZORNĚNÍ: Na podkladě požadavků některých zdejších přispěvatelů si čtenáře mého příspěvku dovoluji upozornit, že za případné škody způsobené jeho chybnou interpretací nenesu žádnou odpovědnost.
přečtěte si zákon 67/2013 a vyhlášku 269/2015
a teprve PAK se ptejte, čemu neporozumíte, specielně v §8
protože jinak se tady furt bavíme vo tom stejným, furt a furt a furt a …až máme v hlavách přetopíno a hádáme se tu jako psi o voloviny…
Takže JAK máte postupovat (jak čísla ověřit), jsem Vám napsal v prvním odstavci. Jinak se to udělat nedá, ani když nám zde to Vaše slauný vyúčtování předložíte. My zde jsme také bez „dokladů“ slepí – stejně jako Vy
Dobrý den,
děkuji za odkaz na zákon a vyhlášku. Velice mi to pomohlo se zorientovat. Chtěl bych se zeptat na toto z §8:
Na základě písemné žádosti příjemce služeb je poskytovatel služeb povinen nejpozději do 5 měsíců po skončení zúčtovacího období doložit příjemci služeb náklady na jednotlivé služby, způsob jejich rozúčtování, způsob stanovení výše záloh za služby a provedení vyúčtování podle tohoto zákona a umožnit příjemci služeb pořízení kopie podkladů.
Komu poslat žádost? Společnosti která spravuje bytový dům, nebo SVJ? Má tato žádost nějaké specifické požadavky, aby byla akceptovatelná?
Děkuji za informaci
Správcem domu ze zákona je společenství. Žádná společnost, která spravuje dům není vašim partnerem. Vyúčtování jste dostal, neposíláte žádost, ale rekmaci. Ta ovšem musí být v zákonné lhůtě. Pokud uplynula, čehokoliv se domáhat je zbytečné.
- pan „anon2“ samozřejmě lže, nebo nesděluje pravdu: společenství
není „Správcem“, ale „osobou odpovědnou za správu domu“ (§1190
NOZ)
- ano, obracejte se se svými (písemnými! – §8/1 zák.)
požadavky na společenství (které jedná prostřednictvím SVJ !).
Z vlastní praxe: doporučuji požadavky formulovat citacemi z §§-fů –
protože POKUD budete chtít vyhrát, budete soudu tyto žádosti předkládat.
Žádosti musí být psány jako „pro blbečky“, avšak „advokátským
slovníkem“. Vyhněte se vyjmenovávání konkrétních podkladů –
protože Vy je nevíte které to jsou. Nepodepisujte, že jste byl se všemi
podklady seznámen ALE případně pouze, že jste převzal „taxativně
vyjmenované listiny o kterých předkladatel uvádí, že to jsou podklady dle
§8/1“ Přistupte k obsahu Vaší žádosti o podklady TAK, že ať již
dostanete cokoli a to „cokoli“ Vám bude umožněno zkopírovat, že jde o
„black-box“ který „as-is“ předáte expertovi nebo znalci
k posouzení. Jak Vás tak odhaduji, nejste ani jeden ze jmenovaných…
- a termín jste ještě, dle mého názoru, neprošvihl:
§8/2 uvádí cit. „Případné námitky ke způsobu a obsahu vyúčtování předloží příjemce služeb poskytovateli služeb neprodleně, nejpozději však do 30 dnů ode dne doručení vyúčtování, popřípadě doložení dokladů podle odstavce 1, příjemci služeb. Vyřízení uplatněných námitek musí být poskytovatelem služeb uskutečněno nejpozději do 30 dnů od doručení námitky“
Takže i kdyby Vám bylo vyúčtování předloženo již v 1.ho února (tzn. 120-dní po doručení vyúčtování) máte právo do konce tohoto měsíce na to, podat žádost o podklady, dle mého názoru s TÍM důsledkem, že počátek práva uplatnit reklamaci tím bude re-inkarnován až do 30.6. v případě, že Vám SVJ podklady předloží do 31.5. v rozsahu potřebném aby cit. §7/1 „…vyúčtování byl[o] zřejm[é] a kontrolovateln[é] z hlediska způsobů a pravidel sjednaných pro rozúčtování…“
anebo prostě do 30-dnů od datumu kdy Vám podklady doloží A UMOŽNÍ zkopírovat.
Dokud nebudete mít požadované podklady, nemá smysl komukoliv zasílat Vaše vyúčtování. Já ho neviděl, ale tvrdím na-beton, že v něm nemáte ani všechny povinné náležitosti uvedené v §6/f vyhl. 269/2015.
Pokud Vaše nedoplatky souvisí s topením, pak tím že netopíte platíte dle „vyhlášky“ alespoň 40–60% „paušálu“ a 80% nákladů dle měřičů na radiátorech.
Asi bude třeba poskytnout podrobnější informace z Vašeho vyúčtování.
Vše by mělo být možné vyčíst z vyúčtování. Můžete ho naskenovat a přiložit zde, jistě někdo pomůže ho posoudit. Snad prozatím jen poznámka – nedoplatek je třeba poměřovat i k pravidelné záloze – třeba máte zálohy nastavené příliš nízko. Bez dalších informací se nedá více případ komentovat.
Poslední komentáře