Vyúčtování podle osob
Je možno platit ostatní položky (spol. el, bankovní poplatky…) ve vyučtování podle počtu osob? Co na to platná legislativa a jaký zákon to řeší? Předem děkuji za odpovědi
Dobrý večer,
dovolil bych si mírně přeformulovat a zobecnit Váš dotaz.
Zákon o vlastnictví bytů stanoví (§9a odst.2), že "Společenství je oprávněno rozhodovat o rozúčtování cen služeb na jednotlivé vlastníky jednotek, není-li rozúčtování cen služeb stanoveno zvláštním právním předpisem nebo rozhodnutím cenového orgánu.", přičemž zde rozhoduje tříčtvtinová většina přítomných hlasů (§11 odst.4 ZoVB).
Bohužel, už není tak jasné, co všechno mezi tyto "služby" lze zařadit. Obvykle je to centrální vytápění, TUV, vodné a stočné, pak také úklid domu, osvětlení spol. prostor, odvoz odpadu či provoz výtahu a STA.
V praxi ovšem mnohá SVJ zahrnují do služeb leccos. Například výměnu žárovek a vypínačů (pod osvětlení) ale třeba i revize el.instalace, službu správce domu (odměna), přihodí se i odměna statutárním funkcionářům, poštovní a bankovní služby (poplatky, režie), poradenské a právní služby... Nakonec je v takovém SVJ téměř cokoli "službou", snad i rekonstrukce domu.
Takový postup ale považuji přinejmenším za obcházení zákona, neboť náklady spojené se správou domu a pozemku mají nést vlastníci podílově (§15 ZoVB, není-li jiná dohoda). Explicitně například: "Náklady na činnost orgánů společenství se považují za náklady společenství spojené se správou domu." (§9 odst.8 ZoVB).
Takže bych navázal na původní dotaz. Existuje někde jasný a jednoznačný soupis toho, co lze ještě zahrnovat do "služeb" a co je už nákladem na správu?
Doplním ještě odkaz na rozsudek NS 22 Cdo 2038/2008 a zajímavou diskusi, kde zaznívají názory, že
za náklad na správu domu a pozemku jsou považovány veškeré náklady s výjimkou nákladů na služby související s užíváním jednotek, tj. náklady spotřebovávané uvnitř jednotek (teplo, teplá a studená voda). Do nákladů na správu domu a pozemku by tak patřily např. náklady na úklid, na odvoz odpadu apod.
Absolutni souhlas. Jen doplnim. Ve spornych pripadech rozhodni zdravym rozumem. Napriklad odpadky si uctuji mesta kazde jinak. Nasledne rozhodnete tak, aby vse bylo jasne a pruhledne (pro lidi). Poradek dela pratele a nikdo se nebude soudit. Jana1
Zákon o vlastnictví bytů v § 15. odstavci 1. stanoví velmi stručně: „Vlastníci jednotek jsou povinni přispívat na náklady spojené se správou domu a pozemku. Pokud dohoda neurčuje jinak, nesou náklady poměrně podle velikosti spoluvlastnického podílu“.
Dohodou je myšlen souhlas všech vlastníků. Z toho vyplývá, že je přípustné každé dělení, schválené všemi vlastníky. S tím souvisí další, velmi důležité ustanovení, které připouští konkludentní schválení, to znamená schválení jiným než obvyklým způsobem, například tím, že nikdo nevyjádří nesouhlas.
Dále jsem někde vyčetl, že za náklady na správu domu a pozemku jsou považovány veškeré náklady společenství s výjimkou nákladů na služby související s užíváním jednotek, tj. náklady spotřebovávané uvnitř jednotek (teplo, teplá a studená voda). Do nákladů na správu domu a pozemku tak patří například i náklady na odměnu správci domu, náklady na úklid apod.
Naše společenství například má položky: Ostatní náklady (deratizace, desinfekce, odečty vodoměrů a RTN, drobná údržba, poplatky), Správa domu (zajišťuje družstvo za úplatu), Správa společenství (odměny pro předsedu a 3 členy výboru společenství), Náklady na úklid domu.
FrantaF
Poslední komentáře