Vyplata odmen vyboru
Dobry vecer,rada bych se zeptala na daneni odmen clenu vyboru: kazdy z bytu plati na odmeny clenum vyboru urcitou castku (tedy i ty byty, jejichz vlastnici jsou prave clenove vyboru). Jak je to s danenim jejich vlastniho prispevku? Prijde mi na hlavu postavene odvadet dan i ze sveho prispevku. Jak to vidite vy? jinak dekuji za existenci tohoto serveru, resp. provadenych diskusi.
Veronika Kratka
Odměny členům výboru společenství vlastníků jednotek jsou příjmem
ze závislé činnosti podle § 6, odst (1) c) zákona 586/1992 Sb. o daních
z příjmů. V tomto odstavci se praví, že příjmy ze závislé činnosti
jsou: odměny členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických
osob. Pokud odměny nečiní více než 5000,–Kč měsíčně, pak platí: Z
§ 6 tohoto zákona „ Odst. (4) Příjmy zúčtované nebo vyplacené
zaměstnavatelem se sídlem nebo bydlištěm na území České republiky a
příjmy od plátců daně vymezených v § 38c jsou po snížení podle
odstavce 13 samostatným základem daně pro zdanění zvláštní sazbou daně
podle § 36 odst. 2 písm. c), jedná-li se o příjmy podle odstavce
1 písm. a) a d) a podle odstavce 10, jejichž úhrnná výše u téhož
zaměstnavatele nepřesáhne v kalendářním měsíci částku 5 000 Kč. To
platí u příjmů zúčtovaných nebo vyplacených zaměstnavatelem,
u kterého zaměstnanec nepodepsal prohlášení k dani podle § 38k odstavce
4 nebo 5. Po okleštění od irrelevantních věcí zbyde: Příjmy vyplacené
zaměstnavatelem jsou samostatným základem daně pro zdanění zvláštní
sazbou daně podle § 36 odst. 2 písm. c), jedná-li se o příjmy, jejichž
úhrnná výše u téhož zaměstnavatele nepřesáhne v kalendářním
měsíci částku 5 000 Kč. Nenechme se mýlit označením
zaměstnavatel – to řeší § 6, odstavec 2, který pro účely zákona
o daních z příjmů uvádí, že zaměstnavtelem se rozumí každý plátce
příjmů, bez ohledu na to, že se nejedná o zaměstnavatele podle zákoníku
práce.
§ 36 Zvláštní sazba daně odst. 2 (2) Zvláštní sazba daně z příjmů
plynoucích ze zdrojů na území České republiky pro poplatníky uvedené v
§ 2 a 17, pokud není v odstavci 1 stanoveno jinak, činí písm. c), 15 %,
a to
Článek 4. z právního vztahu podle § 6 odst. 4, K problematice
uvádění těchto příjmů do přiznání:
§ 38g Daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob (3)
V daňovém přiznání poplatník uvede veškeré příjmy, které jsou
předmětem daně, kromě příjmů od daně osvobozených a příjmů,
z nichž je daň vybírána zvláštní sazbou daně. Jelikož pro odměny
platí, že daň se z nich vybírá zvláštní sazbou daně, nemusí se tyto
odměny psát do přiznání k dani z příjmů.
Rada bych věděla, z jaké položky se mají čerpat peníze na odměny funkcionářů SVJ. Zda je vyplácení možné i z fondu oprav. Pokud ano, jaká daňová sazba se na to vztahuje, zda jenom 15%? Napíšte, kdo máte s tím zkušenosti.
Děkují ludpal
Odměny členů orgánů SVJ patří mezi náklady na správu domu a pozemku.
To znamená, že se hradí z příspěvků na správu. Ty jsou často
nesprávně označovány jako „fond oprav“.
Ze stejných zdrojů bude kryto i ZP placené SVJ jako zaměstnavatelem.
Každá odměna schválená shromážděním v hrubé výši se promítne v nákladech SVJ 109 %.
Sazba daně se od roku 2008 snižuje z 20 % na 15 %. Pořád je to
zálohová daň a ne srážková podle § 36 ZDP. Další změna: záloha 15 %
se sráží ze superhrubé odměny, tj. z hrubé výše odměny zvýšené
o 9 % ZP.
Tohle všechno už tu ale bylo několikrát probráno. Chce to pročíst si
starší příspěvky.
N. Klainová
S výše uvedeným souhlasím. Ale doslechl jsem se o této podmínce – pokud je příjem do 5000 měsíčně, nejde použít zálohová daň ale musí se použít srážková. Uvažuji variantu měsíčních výplat odměn. Co o tomto víte? Není to JPP informace, je to od odborníka.. Ale i odborníci mají často rozdílné názory, což by zjevně neměli..
P.L.
Hranice 5 000 Kč je v ZDP uvedena v § 6 odst. 4. Ten se na odměny členů orgánů nevztahuje. Váš odborník to zjistí, pokud si pozorně odst. 4 prostuduje. Je tam, že se vztahuje na příjmy podle odst. 1 písm. a) a d). Není tam a) až d). To je rozdíl. Příjmy členů orgánů jsou v odst. 1 § 6 uvedeny pod písmenem c).
To, že se nesmí na odměny členů statutárních a dalších orgánů použít konečná srážková daň tu už bylo uvedeno odhadem 10 x, ale spíše vícekrát.
N. Klainová
Je to začarované a není mi přáno můj text presentovat řádně a bez chyb, tentokrát selhal přenos po síti a text zkomolil. Tedy ještě jednou. Vážená paní, pokud si pozorně přečtete § 6, odstavec 1, písmeno d), t.j.: „d) příjmy plynoucí v souvislosti se současným, budoucím nebo dřívějším výkonem závislé činnosti podle písmen a) až c) nebo funkce bez ohledu na to, zda plynou od plátce, u kterého poplatník vykonává závislou činnost nebo funkci, nebo od plátce, u kterého poplatník závislou činnost nebo funkci nevykonává.“, pak zjistíte, že pod písmenem d) je zahrnuto i písmeno c).Pokud nemám pravdu, pak mi to, prosím, vysvětlete. Zdraví vás váš „odborník“, který si pozorně prostudoval nejen odstavec 4), ale i odstavec 1).
Řešit stále dokola rozdíl mezi zálohovou a srážkovou daní ztrácí v roce 2008 půvab, protože sazba je většinou 15%. Ale budiž.
§ 6/1/ a) až c) ZDP zahrnuje volně, až vulgárně, řečeno
- příjmy z poměru
- příjmy za práci
- odměny statutárů
Naproti tomu § 6/1/d ZDP zahrnuje příjmy plynoucí V SOUVISLOSTI s příjmy pod body a) až c). Jedná se např. o příjmy, které jako náhradu za ztrátu příjmů ze závislé činnosti vyplácí pojišťovna přímo zaměstnancům pojištěné organizace. Pojišťovna se tak ve smyslu ZDP stává „daňovým“ zaměstnavatelem příjemců náhrad. Nejde tedy o příjem ZA NĚCO vykonaného pro zaměstnavatele ale o příjem V SOUVISLOSTI s něčím.
V žádném případě nelze tvrdit, že v písmenu d) je zahrnuto i písmeno c). To by se dalo tvrdit, že v písmenu d) je zahrnuto i písmeno
- a b) a samotné uvádění písmen a) až c) by ztratilo smysl. A ono smysl
A tak spolu s klasikem jen konstatuji: můžete o tom pochybovat, můžete tomu nevěřit, ale to je tak jediné, co s tím můžete dělat. :-))
Hezký den! PavelSVJ@centrum.cz
Pro pana Pavla Děkuji za osvětlení mého problému s § 6/1/d ZDP a jeho vztahem k písm a/ až c/. Teď uznávám, že pro odměny statutárům nelze použít danění zvláštní sazbou. Slibuji, že už dále nebudu v této věci zlobit. Váš, který si sice pozorně, ale nedůsledně, prostudoval nejen odstavec 4), ale i odstavec 1). Současně, pokud si to přečte, děkuji i paní Klainové, že se mnou měla trpělivost. Na shledanou někdy jindy na těchto stránkách Váš Gustav
Pane Pavle, děkuji Vám za perfektní vysvětlení obsahu ustanovení § 6 odst. 1 písm. d) ZDP. To vysvětlení bylo požadováno po mně, ale já bych to takhle jako daňový laik nezvládla. Věděla jsem, že nezklamete.
Věřím, že teď už bude úplně všem jasné, že odměny statutárních orgánů nelze zdaňovat srážkovou daní.
N. Klainová
O té větě vím. Taky mě zmátla – přesně před dvěma léty. Nejsem vševěd ani daňový odborník. Proto jsem požádala o stanovisko náš FÚ. Ten potvrdil, že se na odměny členů orgánů možnost použít srážkovou daň nevztahuje. Stejný výklad jsem později občas četla v odborném tisku.
Sama za sebe mohu dodat jen úvahu. Pokud autoři chtěli, aby se konečná daň vztahovala i na odměny členů orgánů, neuváděli by v odst. 4 možnost použít ji jen pro příjmy podle písm. a) a d).
Těším se na vysvětlení od skutečného odborníka na daně – pana Pavla.
N. Klainová
Je to tragedie, které se člověk při citaci zákona o daních s příjmů nevyhne. V následujím textu posílám opravené znění svého příspěvku, kde v první řádce má být odstavec 1, a ne 4. Omlouvám se. Vážená paní, pokud si pozorně přečtete § 6, odstavec 1, písmeno d), t.j.: „d) příjmy plynoucí v souvislosti se současným, budoucím nebo dřívějším výkonem závislé činnosti podle písmen a) až c) nebo funkce bez ohledu na to, zda plynou od plátce, u kterého poplatník vykonává závislou činnost nebo funkci, nebo od plátce, u kterého poplatník závislou činnost nebo funkci nevykonává.“, pak zjistíte, že pod písmenem d) je zahrnuto i písmeno c).Pokud nemám pravdu, pak mi to, prosím, vysvětlete. Zdraví vás váš „odborník“, který si pozorně prostudoval nejen odstavec 4), ale i odstavec 1).
Vážená paní, pokud si pozorně přečtete § 6, odstavec 4, písmeno d), t.j.: „d) příjmy plynoucí v souvislosti se současným, budoucím nebo dřívějším výkonem závislé činnosti podle písmen a) až c) nebo funkce bez ohledu na to, zda plynou od plátce, u kterého poplatník vykonává závislou činnost nebo funkci, nebo od plátce, u kterého poplatník závislou činnost nebo funkci nevykonává.“, pak zjistíte, že pod písmenem d) je zahrnuto i písmeno c).Pokud nemám pravdu, pak mi to, prosím, vysvětlete. Zdraví vás váš „odborník“, který si pozorně prostudoval nejen odstavec 4), ale i odstavec 1).
Pokud nějaký „odborník“ radí, měl by to doložit důkazy, které si může i laik ověřit a pochopit. Jinak se jedná o JPP.
Paní Klainová uvádí jasná ustanovení zákona, ze kterých lze jednoduše ověřit, že má pravdu.
Jinak je vhodné využít okénko Hledej vpravo nahoře, protože komunikace o danění statutárů se skoro dá považovat za spam. :-))
Hezký den! PavelSVJ@centrum.cz
Souhlasím s Vámi, že je to na hlavu postavené.
Na druhou stranu se domnívám, že je to podle zákona.
Peníze totiž nemají mašličku a tak u velmi malých SVJ by asi odměna vůbec neměla být, protože zdaněné peníze se znovu zdaní daní z přímů a zdravotní daní.
Hezký večer!
Odkud plyne, že se odvádí pouze pojistné na zdravotní, nikoli však na sociální pojištění? Jsou to platby obdobné povahy, jak je zřetelné z ustáleného spojení „zdravotní a sociální pojištění“, a docela bych se divil, kdyby se jedno odvádělo, a druhé nikoliv. (Držím se v zájmu srozumitelnosti zákonem dané terminologie, i když jde ve skutečnosti samozřejmě o daně.)
Pepa z Depa
Odmeny clenu výboru spolecenství vlastníku jednotek („SVJ") jsou
jakožto odmeny clenu statutárních orgánu považovány za príjmy ze
závislé cinnosti podle § 6 odst. 1 písm. c) zákona o daních z príjmu
(„ZDP") a podléhají stejné sazbe dane z príjmu fyzických osob jako
príjmy z pracovneprávního pomeru. V soucasné dobe se aplikuje progresivní
sazba dane v rozmezí od 12% do 32% závisející na výši príjmu. Reforma
verejných financí nicméne od príštího roku zavádí jednotnou sazbu dane,
a to ve výši 15% pro rok 2008 a 12,5% od roku 2009. SVJ vystupuje pri
výplate odmen jako plátce dane a v souladu s § 38h ZDP sráží zálohu na
dan. Clenové výboru SVJ jakožto clenové statutárního orgánu nejsou
v soucasné dobe vymezeni jako plátci pojistného na zdravotní pojištení
(§ 5 zákona o verejném zdravotním pojištení) ani jako poplatníci
pojistného na sociální zabezpecení (§ 3 zákona o pojistném na
sociální zabezpecení a príspevku na státní politiku zamestnanosti), a
proto se z jejich odmen pojistné neodvádí. V prípade pojistného na
sociální zabezpecení bude tento stav platit i nadále. Danová reforma
ovšem zavádí novou definici osob, které jsou povinny platit pojistné na
zdravotní pojištení. S úcinností od 1. ledna 2008 se tak clenové
výboru stávají plátci pojistného na zdravotní pojištení. Výše sazby
pojistného bude stejná jako v prípade príjmu z pracovneprávního pomeru a
bude cinit (v souladu s § 2 zákona o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištení) 13,5%. Clen výboru bude povinen hradit 4,5%, zbylou cást bude
odvádet SVJ. Cást pojistného placená SVJ bude soucasne zvyšovat základ
dane clena výboru pro výpocet dane z príjmu fyzických osob (v souladu
s principem tzv. superhrubé mzdy). Za urcitých okolností by se na odmeny
clenu výboru mohlo vztahovat ustanovení o tzv. minimálním vymerovacím
základu. Pojistné na zdravotní pojištení je v takovém prípade odvádeno
z minimální mzdy a v soucasné dobe ciní 1 080 Kc mesícne. Minimální
vymerovací základ se však nevztahuje na následující skupiny osob:
osoby, které od ostatních zamestnavatelu pobírají alespon minimální
mzdu
osoby, které podnikají a odvádí zálohy na pojistné na zdravotní
pojištení alespon zminimálního vymerovacího základu
státní pojištence (studenty, duchodce, atd.) Vzhledem k této skutecnosti se
bude minimální vymerovací základ vztahovat na odmeny clenu výboru pouze
výjimecne. Záverem lze konstatovat, že danová reforma pravdepodobne prinese
clenum výboru SVJ dodatecné danové náklady namísto danových úspor,
protože nove odvádené pojistné na zdravotní pojištení prevýší vliv
snížené sazby dane. ZDROJ: Ing. Tomáš Dostálek, danový poradce ev. c.
4063 uveřejněno:Dashöfer Holding, Ltd. a VERLAG DASHÖFER, s pozdravem,
Petr Vávra
Bohužel, od 1.1.2008 už mezi osobami, na něž se nevztahuje minimální vyměřovací základ není:osoby, které od ostatních zamestnavatelu pobírají alespon minimální mzdu.Zaludova
Domnívám se, že šíříte poplašnou zprávu. :-))
V mém výtisku zákona č. 592/1992 Sb. se nic takového nepíše. I literatura k 1.1.2008 žádnou změnu proti roku 2007 v tomto ohledu neuvádí.
Můžete sdělit, z čeho tak usuzujete? Jakým zákonem byla praxe minulých let změněna?
Hezký den! PavelSVJ@centrum.cz
mě napadá možnost, jestli by členové výboru mohli svoje funkce vykonávat na ŽL, tedy by odpadly starosti s daněmi …
Poslední komentáře