Vyjádření MPO k instalaci měřidel a indikátorů
Začátkem dubna jsem zaslal MPO dopis, týkající se instalace přístrojů registrujících dodávku tepelné energie, ve kterém jsem upozornil, že používání indikátorů umístěných na radiátorech trpí závažnými systémovými chybami. Projevem toho je, že rozúčtování nákladů na vytápění založené na této metodě jsou ve značné míře nevěrohodná, což vyhláška MMR č. 372/2001 Sb. nepřímo přiznává tím, že stanoví přípustný rozptylu měrných nákladů od průměru objektu, S touto praxí počítá i návrh nové vyhlášky, který taxativně stanoví spodní limit přípustné odchylky měrných nákladů ve výši 80 % průměru objektu.
MPO si tento problém zřejmě uvědomuje, i když se z pochopitelných důvodů vyhýbá kritice vyhlášky MMR. Nicméně zřetelně dává přednost denostupňové metodě, která „zohledňuje fyzikální podstatu šíření tepla v reálných podmínkách budov, kdy při jeho použití problém neměřených prostupů tepla nebo nulových náměrů indikátorů na vytápění umístěných na radiátorech, a tedy i nutných korekcí maximálních rozdílů nákladů na vytápění, které používá vyhláška č. 372/2001 Sb., zcela odpadá. Navíc je spravedlivé a (jak ukazuje praxe) pro uživatele bytů a nebytových prostor také jednoduše pochopitelné a kontrolovatelné, aby úhrada za dodávku tepelné energie odpovídala míře užití této služby, tedy dodávky tepelné energie charakterizované příslušnou úrovní (hodnotou) vnitřní teploty vzduchu v daném prostoru, která souvisí s užíváním bytů a nebytových prostorů.“
Celý dopis má čtyři stránky a lze si ho stáhnout z www.volny.cz/oklokocnik. V každém případě stojí za to si ho přečíst, mimo jiné z toho důvodu, že může napomoci ke sjednocení terminologie pro používané čtyři druhy, principiálně odlišných, technických pomůcek a vymýtí zlozvyk zahrnovat všechny pod společný termín „měřáky“. Dopis obsahuje také odkazy na relevantní předpisy, včetně upozornění na novelu vyhlášky č. 406/2000 Sb., která bude v nejbližších dnech zveřejněna ve Sbírce zákonů.
V současné době uvádím na zmíněné webové stránce osm příspěvků, které se přímo nebo nepřímo vztahují k problematice rozúčtování pomocí radiátorových indikátorů. Nejdůležitějším z nich je analýza „Systémové chyby rozúčtování nákladů na vytápění pomocí radiátorových indikátorů“, kterou jsem zaslal v polovině dubna MMR; většina ostatních se týká dílčích problémů. V zájmu snazší orientace jsem proto vypracoval „Vysvětlivky k obsahu webové stránky“, ve kterých stručně charakterizuji obsah jednotlivých příspěvků a jejich vztahy. Většinu z nich jsem v posledních dnech podrobil konečné redakci.
Ing. Otakar Klokočník
Připomínám, že rozúčtování podle indikátorů na radiátorech je nemožné, jestliže indikátory nejsou osazeny na každém otopném tělese. Mezi otopná tělesa se počítá každé svislé stoupací a vratné potrubí ÚT, jestliže nemá povrchovou izolaci.
Totéž platí i pro osazení indikátory připevněnými na odtokové trubce z otopného tělesa. I pro tento případ by musely být dodatečně osazeny další indikítory: na každé stoupací trubce v bytě pod stropem, na vratné trubce u podlahy.
Ve všech domech s rozúčtováním pomocí indikátorů na radiátorech či trubkách je tedy možné úspěšně napadnout dosavadní postupy rozúčtování pro jejich rozpor s platnou legislativou. V žádném domě není splněn striktní požadavek zákona č. 406/2000 Sb. o povinné instalaci registrujících přístrojů na každé otopné těleso v bytě.
Jediná metoda, která je fyzikálně opodstatněná a všeobecně použitelná, je denostupňová metoda.
Ani v tomto případě ovšem memá ministerský ouředník pravdu: samotná teplota vnitřního vzduchu nevypovídá o tepelné pohodě. I při denostupňové metodě se budou uplatňovat korekce na polohu. Vyhláška č.504/2007 Sb. stanoví vnitřní teploty vzduchu rozdílně podle počtu ochlazovaných stěn místnosti. Tyto korekce by se měly u denostupňové metody vždy uplatnit.
lake
To se nás snažíte přesvědčit, že musím mít indikátor na stoupačkách a platit za to, že vlastníci bytů nade mnou topí ? Že to nemyslíte vážně ?
Pane levape, já se Vás nesnažím vůbec o ničem přesvědčit. Je to zákonodárce, kdo v zákonu č. 406/2000 uzákonil povinnost vybavit otopná tělesa registrujícími přístroji. Vy máte povinnost dodržovat zákon, to je vše.
Definice otopného tělesa (které povinně vybavíte registrujícím přístrojem podle zákona), je uvedena v celostátně platném právním předpisu. Tímto předpisem je vyhláška č. 193/2007 Sb.. Otopným tělesem je i každé neizolované stoupací a vratné potrubí v každém bytě: http://www.portalsvj.cz/…t-indikatory#…. Tatáž vyhláška podrobně stanoví předepsané parametry izolace u potrubí, které není otopným tělesem.
Ostatně Vaše poznámka je naprosto nelogická: budete přece vždy platit za to, že odebíráte teplo z otopného tělesa. Nikoliv snad za to, že si vlastníci bytů nad Vámi doma topí. Postačuje rozum průměrného člověka, abyste si toto uvědomil.
lake
č.193/2007 § 4 Vnitřní rozvod tepelné energie (1) Každé otopné těleso se vybavuje ventilem s uzavírací a regulační schopností s regulátorem pro zajištění místní regulace.
Proto nemůže být potrubí v bytě otopným tělesem.
Aklo, zkoušíte nás vodit za nos. Ustanovení § 4 vyhlášky je jiné, než se nám snažíte namluvit. Cituji důležitou první větu, kterou jste vynechal:
193/2007 Sb. § 4 Vnitřní rozvod tepelné energie (1) Každý spotřebič tepelné energie se opatřuje armaturou s uzavírací schopností, pokud to jeho technické řešení a použití připouští. (…) |
Neplatí tedy, že by každé otopné těleso muselo být vybaveno armaturou. To není součást definice otopného tělesa.
Jestliže stoupací potrubí není vybaveno armaturou a regulací, neznamená to, že nejde o otopné těleso. Znamená to pouze, že jde o otopné těleso bez armatury a bez regulace.
K tomu,aby se součást rozvodu tepla nepovažovala za otopné těleso, by musela být vybavena povrchovou izolací podle vyhlášky. Parametry této izolace jsou předepsány v příloze č.3 vyhlášky, viz § 5 odst. 9.
Není-li stoupací a vratné potrubí takto izolováno, pak to znamená, že je určeno k vytápění okolního prostoru (§ 5 odst. 4 vyhlášky). Tedy jde o otopné těleso. Jen blb nebo troll může tvrdit, že neizolovaná stoupačka v bytě nevytápí místnost, přes kterou prochází.
lake
Dne 4.5.2015 byly publikovány novely zákonů:
- 406/2000 Sb. pod číslem 103/2015 Sb. a
- 67/2013 Sb. pod číslem 104/2015 Sb.
Hezký den!
Pavel
Nyní je tedy zákon 67/2013 v rozporu s vyhláškou 372/2001, na kterou se odvolává v případě, že nedojde k ujednání. Zákon nařizuje v §6/4 dělit vodné TV na základní a spotřební složku, zatímco vyhláška v §5/10 nařizuje vodné TV vyúčtovat jen podle vodoměrů. Takže kdo se 100% neujedná, bude vždy rozúčtovat nezákonně.
P_V,
novela 67/2013 Sb. nabývá účinnosti k 1.1.2016.
Pokud mám dobré informace, tak ke stejnému datu se připravuje i novela 372/2001 Sb..
Má být vystavena k veřejnému připomínkovému řízení na vlada.cz a tak lze na případný rozpor poukázat. Pokud jde o rozpor nebo jinou zřejmou vadu předpisu, tak je návrh na vylepšení předpisu často akceptován.
Hezký den!
Pavel
Pane Pavle, pane P_V,
ustanovení § 6 odst. 4 zákona č. 67/2013 Sb. je nepochybně zmatečné – výplod ministerských ouředníků. Ovšem pravidla rozúčtování bude možno posoudit teprve zároveň s novou prováděcí vyhláškou k tomuto zákonu. Ta bude vydána na základě zmocňovacího ustanovení § 14a zákona č.67/2013 Sb..
Zdejší diskuse je tedy v tuto chvíli zbytečná: nikdy nemůže dojít k rozporu mezi zákonem č. 67/2013 Sb. a vyhláškou č. 372/2001 Sb..
- V roce 2015 se postupuje podle dosavadních právních předpisů až do konce zúčtovacího období, a žádný rozpor nenastává.
- V roce 2016 se bude postupovat podle novelizovaného zákona č.67/2013 Sb. a podle nové prováděcí vyhlášky. Její budoucí obsah neznáme a údajný rozpor se zákonem tedy nelze dnes nijak prokázat.
lake
Pane lake,
souhlasím.
Pouze jsem upozornil, že novela vyhlášky bude ve veřejném připomínkovém řízení a že bude možnost na případný rozpor poukázat.
Co si člověk sám nezařídí, to v SVJ nemá. :-))
Hezký den!
Pavel
Byl byste tak laskav a sdělil mne, kdy a kde bude oznámeno, že se zahajuje veřejné připomínkové řízení k nové vyhlášce a jak do tohoto řízení může vstoupit naše SVJ s případnými připomínkami? Děkuji. Kučerová
Evo,
v současné chvíli nevím okamžik zahájení připomínkového řízení.
Ale až ho budu vědět, tak založím nové vlákno jako při posledním připomínkovém řízení k 372/2001 Sb.:
http://www.portalsvj.cz/…-372–2001-sb
Ale adresu na www.vlada.cz můžete sama sledovat. Já se to dozvím i neoficiální cestou.
Odhaduji to na dobu prázdnin.
Hezký den!
Pavel
Pane Pavle,prosím, neměl byste tip na advokáta v Praze, který rozumí rozúčtování TN? Opět jsem byla nucena reklamovat a možná se budu muset soudit.
Poslední komentáře