umístění vodoměru
V našem domě, kde je 16 uživatelů studené vody, měřeno ověřenými vodoměry, jejich přesnost je 2% a jeden fakturační Genius s připojovacím potrubím 3/4´´, také ověřen, jeho přesnost2% vznikají rozdíly v měření cca 20% ve prospěch dodavatele vody (OVAK). Dle podmínek musí být v přívodu k vodoměru uklidňovací potrubí v délce 10×18,75 mm tj 187,5 mm. Skutečná uklidňující délka je však jen 80 mm, takže vzniklající turbulence mají za následek chybu měření ve prospěch dodavatele. Poněvadž z jiných kauz vím, že vynutitelnbost práva v našem Absurdistánu je mimimální, žádám o radu jak postupovat. Podotýkám, že za neměřený odběr platí každý odběratel cca 1000Kč ročně.
Děkuji:karel.pazdera@seznam.cz
Pane Pazdero, nejste v tom bohužel sám, my se v Chebu léta pohybujeme v rozdílu + – 20% ve prospěch CHEVAKu, dům má 36 bytových jednotek. Za loňský rok to bylo dokonce 25,6% v náš neprospěch. Hledáme chybu, úniky, černé přípojky (což není snadné), ale zatím bez úspěchu… :-(
Jak píše jeden diskutující je chyba proti údaji vodoměru ± 20%, je zajímavé, že u nás jako ve většině domů v sídlišti je tento rozdílo vždy 20% ve prospěch dodavatele, takže my doplácíme…vždy.. Přitom, kdyby všechny bytové vodoměry byly v požadované tolerani –2% a vodoměr fakturační v +2%. Tak by chyba byla –4% (neměřený odběr), který se rozpočítá na odběratele. U nás to činí cca 1000Kč za rok na domácnost. To znamená, že čistička opět inkasuje za nevykázanou práci, je to v mluvě právnické neoprávněné obohacování, ale vzhledem k mým zkušenostem se soudy..vynutitelnost práva v našem státě silně konverguje k nule, zejména ve sporech s organizacemi. Navíc důkazní břemeno je na straně žalující. Když už jsem to začal přeposílám výrok Ústavního souudu v mé kauze vůči společnosti…„..jestliže soudy 1. stupně a odvolací zmíněnou otázku posoudily odlišně od stěžovatele…jde o právní závěr ústavně nezávislých soudů, do jejichž rozhodováncí činnosti je ingerence US nepřípustná. Rozhodnutí soudů, ať již v původním řízení, jenž bylo ukončeno pravomocnými rozsudky…tak i v řízení o žalobě na obnovu řízení, a žalobě pro zmatečnost byla vždy řádně odůvodněna…a svá právní posouzení přiměřeným způsobem odůvodnily…“
Ještě několik technikálií: voda z kohoutků nekape, záchody neprotékají, i kdyby v některém bytě kapala, tak se to projeví na bytovém vodoměru spíš, než na fakturačním měřidle. Děkuji všem diskutujícím, věřím, že najdu způsob jak napravit nesoulad mezi odběrem měřeným a skutečným,
K.P.
Pane Pazdero,
obsah Vašeho příspěvku vyplývá z neznalosti pojmu „přesnost
vodoměru“. Nesprávně se zřejmě domníváte, že vodoměr označený
v certifikačním protokolu nálepkou „přesnost 2%“ má tuto přesnost
v celém rozsahu průtoků od nuly do maxima. Není tomu tak.
Maximální odchylka mezi změřeným a skutečným objemem je garantována pouze při průtocích vyšších než Qmin (m3/hod.). Při průtoku vodoměrem v nižším objemu než Qmin není přesnost vůbec výrobcem uváděna (natož aby ji garantoval) a v tomto pásmu se vodoměr ani metrologicky neověřuje.
Viz http://www.portalsvj.cz/…odber-vody-0#…
Jestliže vodoměry nemají předepsanou délku uklidňovacího potrubí, neměl jste podepisovat převzetí díla, nebo jste je měl ihned reklamovat.
Nikdo vám nebrání instalovat si za fakturační vodoměr váš vlastní v téže nebo vyšší třídě přesnosti. Pak – až srovnáte náměry – teprve můžete začít spekulovat o tom, zda se dodavatel vody obohacuje nebo ne.
lake
A máte jistotu, že uváděný rozdíl v měření není způsoben kapajícími nebo slabě protékajícími kohoutky nebo splachovači? To lze snadno ověřit.
Všechny bytové vodoměry jsou ověřovány v pravidlelných 6 letých intervalech. Zkoušky jsme prováděli týdně (leden až březen 2012) ve stanovený čas pomocí „komisařek“, které měly přístup do stupaček, kde jsou vodoměry umístěny. Odečty byly prováděny vždy ve stejnou dobu, kapající kohoutky ani protékající záchody nebyly zjištěny.Leč ten rozdíl, tedy neměřená spotřeba mezi byty a fakturačním patním vodoměrem je stále 20%. Přesnost domovních vodoměrů i fakturačního vodoměru je 2%. To co jsem minule neuvedl je průměr přívodního potrubí´= 2´´, z něj na délce 80 mm pomocí redukce na 3/4 ´´ je vstup do vodoměru. Nutná uklidňovací délka je 187,5 mm, leč OVAK tento vodoměr namontoval s uklidňovací délkou jen 80 mm. Patní vodoměr má platný certifikát, věe je zaplombováno. Předpokládám, že chyba je v instalaci vodoměru, až budu znát všechny údaje o instalaci začnu jednat s dodavatelem.
Karel Pazdera
Já, když jsem ve své době řešil nadměrnou spotřebu fakturačního vodoměru proti podružným, byl jsem se jednoduše ve 2 hod ráno, kdy se dala předpokládat nulová aktivita obyvatel domu k odběru vody, podívat na fakturační vodoměr, zda se točí nebo ne. Pokud nikdo nic nebo sebe nemyje, nepere, neumývá či nesplachuje, fakturační vodoměr se při nulových průsacích nesmí točit.
Nějak se mně nechce věřit, že by absence části „uklidňujícího potrubí“ měla až takový vliv na přesnost měření. Nadto bych odhadoval, že nevhodně provedené uklidňující potrubí bude mít vliv na měření spíše do mínusu. Mohu se ale mýlit.
Pokud je fakturační vodoměr namontován v rozporu s normou, neměl by snad být problém toto reklamovat.
Pane Zdenku22, neznáte náhodou číslo té normy, pak by to bylo jednodušší a to je o co go. Děkuji.K.P.
Také hledám číslo normy jak musí být instalován fakturační vodoměr.
Osobní zkušenost. Rozdíl v náměru i více jak 50% když chyběla uklidňující zóna a hlavně pevný bod. Jakmile došlo k úpravě přívodu došlo ke snížení propadu z více jak 50% na 8%.
Pokud někdo máte číslo normy či zákona nebo vyhlášky udávající povinnost instalce uklidňující zóny budu rád, domnívám se však, že povinnost je až od vyšších průměrů DN50. U menších tato povinnost není, ale možná se pletu.
Poslední komentáře