Státní správa × samospráva
Obec (město) vykonává jednak státní správu a jednak samosprávu. Vystupuje tedy ve dvou různých rolích, přitom uvádí stejný název, stejnou adresu, stejné IČO, jedná se o stejnou právnickou osobu.
Prosím znalejší, aby v tom udělali pořádek, zejména:
Co jako občan na toto téma potřebuji vědět, když s obcí jednám,
která agenda patří kam,
jak poznám, v jaké roli zrovna obec vystupuje,
zda potřebuji mít tuto znalost, když se na obec obracím,
kdo jsou nadřízené a dohledové orgány pro každou z obou rolí,
…
„zda potřebuji mít tuto znalost, když se na obec obracím“ (Vložil Anonymous, 29. Leden 2021 – 19:38)
Pokud se na obec obracíte poštou a neuvedete, kdo (který úředník nebo která organizační složka) má věc vyřídit, obec podle obsahu věc někomu přidělí k vyřízení.
Pokud se na obec obracíte přes podatelnu, pracovnice podatelny věc nepřevezme, pokud nesdělíte, kdo (který úředník nebo která organizační složka) má věc vyřídit. Odmítnutí převzetí věci podatelnou přitom není v souladu s právem.
Problém je v tom, že obec představuje da facto více různých úřadů pod jednou střechou, které se chovají jako nezávislé, namají navzájem přístup do svých spisů a o své činnosti navzájem nevědí, byť sídlí třeba ve stejném patře. Přitom je zcela nejasné, proč některé úřady (odbory obce) jsou součástí (organizační složkou) obce, zatímco jiné mají samostanou budovu, adresu, IČO, datovou schránku.
Třeba tady
https://www.roztoky.cz/…dpr-2020.jpg
je organigram nadepsaný „Organizační schéma samosprávy a státní správy …“, aniž by tam byla samospráva a státní správa odlišena. Dále se z grafického znázornění dá soudit na podřízenost
zastupitelsvo města > rada města > starosta > tajemník MÚ
Prosím znalejší o komentář.
Usuzujete při pohledu na diagram špatné závěry. Je uspořádán s poukazem na vazby mezi aktéry a prostorové rozložení na stránce, ale nevypovídá to rozložení o nadřazenosti/podřazenosti. Činnost v přenesené působnosti řídí tajemník, to je ta šedá část, nicméně jej navrhuje a ustavuje do funkce starosta (a odvolává ředitel krajského úřadu na návrh starosty). Ani u starosty nelze uvažovat o tom, že platí posloupnost nadřazenosti zastupitelstvo – rada (je-li v obci zřízena) – starosta. Starosta je jedním z členů rady je, stejně jako radní volen přímo zastupitelstvem. Je tak vůči zastupitelstvu spíše na roveň radním. Úkoly může zastupitelstvo dávat jak jemu přímo, tak radě jako celku. Starostovi však kompetence plynou z dalších právních předpisů.
Mám od obce pronajatý byt. Takže obec má ještě další roli, v níž nevystupuje ani jako státní správa, ani jako samospráva, ale jako běžná osoba.
Je důležité rozlišit, v jaké roli se mnou obec jedná. Byt (nájem bytu) a záležitosti s ním spojené může obec kontrolovat ve všech třech rolích, ale pokaždé podle jiných pravidel.
Znalejší jistě napíší více.
Tak to je snad v kategorii samospráva, ne? Hádám, že nemovitost je majetek obce a ta si sama může rozhodovat, co s ní udělá, pronajme, prodá, zboří.
Obzvláště zajímavé to je v Praze, která je současně obcí, okresem i krajem, má zvláštní předpisy (Pražské stavební předpisy ad.) a několikerý systém číslování svých částí.
Poznáš to jednoduše tak, že se písemně zeptáš, když nevíš. Můžeš využít i infozákon, kdy musí odpovědět do 15 dnů.
Proč to vůbec potřebuješ vědět?
Dobrý den,
pokusím se Vám to zjednodušeně vysvětlit. Studovala jsem Veřejnosprávní činnost, tak snad Vám pomohu.
státní správa = obec „zastupuje“ stát. To je když jednáte např. s finančním úřadem, katastrálním úřadem, sociální správou, krajským úřadem atd. Zjednodušeně se dá říci, že úřady, které jsou v každém okresním/krajském městě jsou státní správa.
samospráva = obec si o některých věcech rozhoduje sama (např. vydává obecně závazné vyhlášky (nedělní zákaz sečení trávy – neplatí v každé obci nebo městě, ale pouze tam, kde se o tom obec rozhodla), stanovení výše poplatku za popelnice nebo psa.
Pokud jednáte s obcí, nepotřebujete vědět, jak momentálně obec vystupuje. Dokonce bych řekla, že to není ani v silách běžného občana.
„Pokud jednáte s obcí, nepotřebujete vědět, jak momentálně obec vystupuje. Dokonce bych řekla, že to není ani v silách běžného občana.“ (Vložil An (bez ověření), 2. Únor 2021 – 7:27)
Paní An,
souhlasím, že rozlišení není v silách běžného občana. Proč se domníváte, že občan nepotřebuje vědět, v jaké roli obec vystupuje? Mám za to, že je to naopak dost podstatné a že by to obec měla důsledně rozlišovat, aby bylo z každé listiny (právního úkonu) patrné, v jaké roli obec vystupuje.
Příklady.
Zákon o svobodném přístupu k informacím. Jednou se použije, jednou se nepoužije. Kde je hranice?
Jednou je pracovník obce úřední osoba, a tudíž chráněná (se všemi důsledky), a jednou není, a tudíž lze použít běžný postup jako u nechráněné osoby. Kde je hranice?
Nadřízenost. Jednou je nadřízeným pracovníka obce starosta, podruhé není.
Nadřízenost. Jednou je nadřízeným orgánem obce krajský úřad, podruhé není.
Poslední komentáře