Rozúčtování nákladů na služby pří provádění svépomocí.

Vložil Předseda328 (bez ověření), 1. Březen 2012 - 19:36 ::

Dobrý den jsme společenství vlastníků a problém spočívá v tom, že jsme bytovka se šesti byty v osobním vlastnictví a k nim náleží zahrada (cca 1500m2). Jeden spoluvlastník se z bytu odstěhoval a jeho byt je prázdný. Zaslal mi dopis ve kterém mě informuje, že se odstěhoval a abych to vzal v úvahu při plánování služeb (úklid společných prostor a sekání trávy). Úklid a sekání trávy si zajišťujeme svépomocí. Ostatním spoluvlástníkům se nelíbí, že by museli sekat za něj. Tak jsem mu napsal, že je stále majitelem bytu a, že má povinnost se o společné části starat i, když zde nebydlí. Dostal jsem odpověď, že si myslel, že se sekání rozloží na ostatní spolumajitelé, ale pokud né, tak ,že je obecně povinnost posekat trávu 2× do roka a tím pádem při počtu šesti bytů na něj vyjde sekání jednou za tři roky a to, že je schopen si zajistit. Samozřejmě že si trávu sekáme častěji a tato odpověď ostatní spoluvlastníky velice rozhořčila.
Proto prosím zda by mi mohl někdo poradit, jak v takovém případě dále postupovat.
Když jsem prohledal internet tak jsem nenašel žádnou radu, která by to řešila, když si sekáme svépomocí. Zda se dá nějak danému spoluvlastníkovi tyto služby naúčtovat, jak to můžeme odhlasovat a jestli má nárok být vyjmutý z úklidu společných prostor, nebo se to vyřeší, pouze pokud si na dané služby najmeme firmu (což by se nám hodně prodražilo).

Děkuji za pomoc

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 2. Březen 2012 - 3:49

    Zda vlastník jednotky je povinen hradit náklady na úklid společných prostor:
    Píšete, že úklid společných prostor domu zajišťuje SVJ a jde o službu. Skutečnost, že SVJ poskytuje tuto službu, máte mít uvedenu ve stanovách nebo v usnesení shromáždění. Způsob rozúčtování služby máte mít v SVJ schválen podle § 11 odst. 4 ZoVB. Podle toho postupujte.

    • Pokud SVJ tuto službu neposkytuje, pak úklid svépomocí je pouze dobrovolný. V tom případě SVJ nemůže nutit vlastníka, aby na tuto činnost přispíval nebo ji pravidelně prováděl. Nebydlí-li v bytě, nechodí po chodbách a nejspíše je ani nezašpiní, že ano.
    • Pokud SVJ tuto službu poskytuje, pak vlastník jednotky není povinen vykonávat ji jako nucenou práci. Je pouze povinen hradit náklady na službu v souladu se schválenými pravidly rozúčtování.

    Zda vlastník bytu je povinen hradit náklady na údržbu zahrady:
    Píšete, že sekání trávy je rovněž službou. V první řadě je potřeba, abyste uvedl právní režim vlastnictví zahrady, tedy zda pozemek
    (1) je ve spoluvlastnictví více osob podle ObčZ, nebo
    (2) je společným příslušenstvím domu, zapsaným v Prohlášení, nebo
    (3) je ve vlastnictví SVJ – právnické osoby.
    Pouze v případě (2) je SVJ ze zákona způsobilé zabývat se údržbou zahrady jako službou spojenou s užíváním jednotek. A opět platí nutnost mít to schváleno.

    V mnoha SVJ se cosi domnívají, ale když dojde na soudní projednávání, zjistí se, že daná „služba“ nikdy nebyla společenstvím schválena a vlastník jednotky ji tedy není povinen odebírat ani hradit.

    lake

    Vložil předseda328 (bez ověření), 4. Březen 2012 - 20:43

    Děkuji za odpověď. Jen bych měl malé doplnění: K vaší první odpovědi ohledně úklidu, stanovy máme vzorové, prohlášení vlastníka jsem nikdy neviděl, neboť to zařizoval někdo jiný a žádná kopie není, ale zřejmě se v něm řeší pouze vymezení jednotek a podíly na společných částech, a tak vše řeší usnesení shromáždění, kde byl dohodnut úklid svépomocí, což asi znamená jak píšete (SVJ tuto službu neposkytuje a úklid je dobrovolný). Schůzi shromáždění teprve chystám, ale potřebuji se na ní připravit. Pevně doufám že ostatní přijmou fakt že jak píšete nechodí-nezašpiní a z úklidu bude vyjmut a my budeme dále pokračovat dál. Ale mám strach,že se to někomu nebude líbit, neboť jsou ve společných částech ještě okna(kde už neplatí nechodí-nezašpiní) a přestane také uklízet. Potom zřejmě musíme najmout úklidovou firmu a v tom případě potřebuji poradit zda jde o správu nebo službu (co o tom rozhoduje),jaké bude rozdělení nákladů a pokud by se odhlasovalo rozdělení nákladů dle podlahové plochy, zda to něčemu neodporuje (aby za úklid platil někdo, kdo zde nebydlí)?

    Co se týká druhé odpovědi na údržbu zahrady, tak zde je to obdobné jako u toho úklidu(SVJ tuto službu neposkytuje a sekání je dobrovolné). Vlastnictví pozemku jepodle bodu 2 (jak píšete) společným příslušenstvím domu. Údržba zahrady se bude na připravované schůzi zřejmě nově definovat. A potřebuji pomoci jaké máme možnosti? Myslím že máme tři možnosti řešení: 1)sekat dále svépomocí a za daného vlastníka najmout firmu na posekání a fakturu vyúčtovat pouze jemu.(ale nevím zda je to možné) 2)S těmi co jsou ochotni sekat uzavřít dohodu o provedení práce a tím se jim část peněz vrátí (v tomto případě nevím jak se stanoví cena) 3)Najme se zahradní firma (to je ta nejdražší varianta, které bych se neradši vyhnul) Dále nevím zda jde o službu nebo správu a jaké je správné dělení nákladů, které mám navrhnout? Jak postupovat pokud se hlasy rozdělí tak že nic neschválíme? Zda má dotyčný pravdu v tom, že je povinný sekat dvakrát do roka respektive jednou za tři roky(jak uvádím v prvním dotazu)? Zda existuje ještě nějaké jiné řešení? Děkuji za odpověď

    Vložil lake, 4. Březen 2012 - 21:43

    Stanovte si pravidla. To je základ. Pak teprve můžete trvat na jejich dodržování. Buď půjde o činnosti správy domu a pozemku, nebo půjde o služby spojené s užíváním jednotek. To je na rozhodnutí shromáždění.

    • Pokud činnosti zařadíte pod správu domu, pak je zajišťuje a platí SVJ (což znamená, že jejich hrazení probíhá ze záloh na správu domu).
    • Pokud si stanovíte, že jde o službu, určíte rozhodnutím shromáždění zároveň pravidla pro jejich zajišťování a rozúčtování (§ 11 odst. 4 ZoVB).

    Rozdíl je tedy v tom, že u služeb je volnost ke stanovení pravidel: zajišťování svépomocí, nebo centrálně s placením např. paušálem, nebo podle podlahových ploch, podle počtu osob užívajících byt, podle počtu osob a psů, podle hodin provozu (sauna nebo mandlovna).

    Služby nemusejí odebírat všichni; např. kdo neužívá zahradu, nehradí službu kosení trávy. Obdobně u výtahu je možno vyjmout z plateb byty v přízemí, atd.

    Neuklízejícímu vlastníkovi můžete při neprovedení jeho úklidu objednat (na jeho náklad) úklidovou firmu, samozřejmě jen pokud si společenství řádně schválilo taková pravidla.

    lake

    Vložil Miluška Voborníková (bez ověření), 10. Listopad 2013 - 14:22

    Dobrý den, mám 4,5 let byt v osobním vlastnictví. První rok jsem prováděla úklid dle „kolečka vlastníku“ na chodbě, ale jakmile jsem uklidila (dle stanov), sousedka mne opět na kolečku otočila,abych úklid opětovně provedla. Tak to šlo rok.Mám zdravotní potíže a lékaři mi striktně zakázali tyto činnosti provádět.Proto jsem se obrátila na předsedkyni, která mi doporučila jednoho vlastníka, se kterým se dohodli, že bude za mne úklid za smluvenou částku 200 Kč za jeden úklid vykonávat. Bohužel mé sousedce se to opět nelíbilo a uklízejícího pána tak šikanovala (chodila za ním třeba ve 22 hodin, bušila mu na dveře že neuklidil a další scény), že pán mi po roce odmítl tento úklid vykonávat jakožto placenou službu z mé strany. Tak jsem předsedkyni navrhla, že pokud se to paní sousedce nelíbilo, může úklid provádět za mne a že ji to budu hradit. To bylo odmítnuto. Snažila jsem se najít řešení, ale nebylo nalezeno ani ze strany předsedkyně, výboru ani problémové sousedky. Nyní mi přišla faktura, že byla objednána služba na úklid v délce 2 hodin za cenu 1000 Kč. Tato částka mi má prý být družstvem, který spravuje náš dům (náš dům je celý v osobním vlastnictví) proúčtovat. Výbor si odhlasuje cokoliv a kdykoliv v mé nepřítomnosti a proto už ani netuším co mají a co nemají odhlasováno. Prosím o odpověď, zda na úhradu z mé strany jednoho úklidu za cenu 1000 Kč má předsedkyně (SVJ) právo či nikoliv, když jsem udělala vše co bylo v mých silách a možnostech. Písemné potvrzení o tom, že mi pán rok uklízel stále mám, stejně jako lékařské potvrzení, že úklid nemohu provádět (z důvodu velkého množství zvířat v domě, kteří volně pobíhají po schodištích a já jsem silně alergická na zvířecí srst,roztoče, prach). Můžou mi danou částku 1000 Kč zaúčtovat do NEDOPLATKU NA BYT během roku s označním že se nejedná o danou platbu? Pokud bude daná platba označena jako jeden úklid, mohu odmítnout uhrazení? Ještě mne zajímá, zda danou položku po mne mohou vymáhat soudně, když mám jak doklady o tom, že jsem projevila dobrou vůli v placení úklidu, problémová sousedka mne během prvního roku kdy jsem v domě začala bydlet,několikrát slovně napadla (bývalého majitele prý i fyzicky. I Policie ČR mi sdělilo, že se jedná o velmi problémovou paní), což řešila i Policie ČR. Děkuji Vám za odpověď. Platba ve výši 1000 Kč mi připadá nepřiměřená za jeden úklid. Výbor se ústně dohodl s dotyčným pánem, který mi úklízel jeden rok na částce 200 Kč. Děkuji Vám za odpověď.

    Vložil Právník (bez ověření), 10. Listopad 2013 - 14:40

    Úklid společných prostor svépomocí V domě bylo schváleno provádění úklidu jednotlivými vlastníky. Jeden z vlastníků svůj byt pronajímá a nájemníci, kteří v něm bydlí, nechtějí uklízet. Vlastník se zdržuje mimo republiku. Může společenství nechat uklidit externě úklidovou firmou v termínech, připadajících na tento byt a náklad zahrnout do vyúčtování služeb pouze tomuto vlastníkovi?

    V tomto SVJ bylo schváleno provádění úklidu společných prostor domu svépomocí a toto uložilo shromáždění za povinnost svým členům. Stanovení takovéto povinnosti se v praxi objevuje celkem běžně. A pokud stanovy společenství neurčují něco jiného, zajišťuje SVJ správu domu, tedy i provoz domu a pozemku a údržbu a opravy společných částí domu. Dle vzorových stanov je shromáždění oprávněno vymáhat plnění povinností uložených členům SVJ a stanovit pravidla pro užívání společných částí domu. Ale i přes uvedené skutečnosti nemohou být členové SVJ nuceni nad rámec zákona vykonávat osobní služby ve prospěch SVJ a to ani tehdy, když se shromáždění vlastníků jednotek na provádění úklidu svépomocí dohodlo. Nelze tedy vyžadovat po jednotlivých členech dodržování této povinnosti. SVJ samozřejmě může zajistit úklid jiným způsobem, resp. standardním dodavatelským, ale možnost vymahatelnosti úhrad po vlastníku jednotky, který neuklízí, je s ohledem na výše uvedené mizivá. Společenství by proto mělo zajistit úklid z DZS neboli fondu oprav.

    Vložil Ladis, 4. Březen 2012 - 22:40

    Prostě co člen výboru, to odborně zdatný právník. Díky fóru už se pomalu blížím k bakalářskému titulu. Jinak samozřejmě dík panu Lake, pomohl nám v mnoha případech nedostat se do problému.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".