Reklamace vyúčtování
Dobrý den, jsem vlastníkem bytu od 30.6.2010. Před pár dny mi bylo doručeno vyúčtování za rok 2010 (tedy od 1.1.-31.12.2010). Kdy mám doplácet 1500,– za topení, 300,– za teplou a 1000,– za studenou vodu. (Připadá mi to zvláštní, protože ani předešlá majitelka ani já jsem v roce 2010 v tomto bytě neměla pračku, tudíž se mi to zdá divné.) Byla jsem se informovat na družstvu (dům zůstal pod nimi, ačkoli máme SVJ), kde jsem žádala o to, aby mi bylo účtováno pouze od té doby, od které jsem vlastníkem bytu (tedy pouze polovinu roku). Načež mi paní sdělila, že převod mezi vlastníky v půlce roku nedělají a já si mám peníze zajistit od předešlé nájemnice. Paní byla v bytě v nájmu, já jsem byt od ní a odkoupila a převedla do OV. S paní nebyla dobrá domluva a ani na ní již nemám kontakt. Podle mě, to není moje starost. Mám zapsané stavy vodoměrů v předávací listině při předání klíčů od bytu. Na topení máme nainstalované měřáky, ale jejich počáteční stav jsem si nezaznamenala. Ani se v těch číslech, co tam přeskakují nevyznám. Je nějaká šance, abych mohla platit opravdu jen mé skutečné náklady nebo budu muset platit i za předešlou nájemnici, tedy za dobu, kdy jsem ani nebyla vlastníkem bytu ? Připadá mi nesmyslné, abych já dohledávala předešlou majitelkou a vypořádávala se s ní. A zároveň mi připadá nesmyslné, abych platila něco, co jsem neodebrala.
Je možné podat na takovéto vyúčtování oprávněnou reklamaci a dožadovat se přesného vyúčtování pouze té doby, od které jsem vlastníkem bytu?
Předem velmi děkuji za odpověď.
Základní pravidlo zní:
Vlastník nemovitosti nebo SVJ má povinnost provést vyúčtování
konečnému spotřebiteli. Rozumí se samo sebou, že vyúčtuje
služby za to období, kdy konečný spotřebitel byl nájemcem nebo vlastníkem
bytu. Je-li v průběhu roku postupně více konečných spotřebitelů,
povinnost vyúčtovat má vlastník/SVJ vůči každému z nich.
Rok 2010 je třeba rozdělit na tři části:
- Období, kdy byt užívala předchozí nájemnice: Toto období Vás nezajímá a vyúčtování si vyřídí družstvo přímo s ní (pokud jste nepodepsala družstvu něco jiného, např. v nájemní smlouvě).
- Období, kdy jste byla nájemcem družstevního bytu: Povinnost vyúčtovat služby má vlastník bytu (družstvo). Rozúčtování nákladů se provede podle pravidel platných v družstvu. Právo nahlédnout do podkladů vyúčtování uplatňujete u družstva. Reklamaci uplatňujete vůči družstvu. Nedoplatek se platí na účet družstva, přeplatek vrací družstvo. Případnou žalobu byste směřovala vůči družstvu.
- Období, kdy jste byla vlastníkem bytu: Povinnost vyúčtovat služby má SVJ. Rozúčtování nákladů se provede podle pravidel platných v SVJ. Právo nahlédnout do podkladů vyúčtování uplatňujete u SVJ. Reklamaci uplatňujete vůči SVJ. Nedoplatek se platí na účet SVJ, přeplatek vrací SVJ. Případnou žalobu byste směřovala vůči SVJ – právnické osobě.
Při změně nájemce družstevního bytu jste měla prokazatelně oznámit stavy (náměry) vodoměrů a indikátorů. Rovněž počty osob, pokud některá služba byla rozúčtována podle tohoto ukazatele. Stejnou povinnost jste měla při ukončení nájemního vztahu. Pokud jste náměry oznámila, nic nebránilo družstvu vystavit Vám řádné vyúčtování za druhou část roku. Reklamujte vyúčtování u družstva jako vadné a požadujte, aby družstvo Vám vystavilo vyúčtování pouze za druhou část roku (doba kdy jste byla nájemcem).
Vaší povinností jako nabyvatele – vlastníka bytu bylo oznámit společenství vlastníků jednotek nabytí vlastnictví jednotky. Pokud jste to prokazatelně učinila bez zbytečného odkladu a sdělila SVJ náměry vodoměrů a indikátorů, nic nebránilo tomu, aby Vám SVJ vystavilo vyúčtování za třetí část roku. Reklamujte písemně na adresu SVJ, že jste dosud neobdržela řádné vyúčtování za dobu, kdy jste byla vlastníkem jednotky.
lake
Jak jste mohla odkoupit byt od nájemnice? Jste vůbec vlastníkem?
Jirka
Poslední komentáře