Problémy při vymezování jednotek

Vložil dkalhous, 20. Leden 2013 - 17:43 ::

Vážení, doufám, že zde naleznu nějaké podněty, jak řešit dosti komplikovanou situaci, ve které jsem se ocitl. Před více než dvěma lety jsem koupil družstevní byt s příslibem tehdejší předsedkyně družstva převést byt do osobního vlastnictví. Její slib se opíral o starší rozhodnutí členské schůze, které deklarovalo záměr dům jednotkově rozdělit a družstvo transformovat do SVJ. Případné převedení bylo pro mě důležité kvůli hypotéce. Pro nevalnou komunikaci v rámci družstva bylo velkým překvapením, když jsem se o svůj nárok přihlásil. I když bylo rozhodnuto mi vyhovět, předsedkyně nejenom, že nepodnikla žádné kroky, ale ani o své nečinnosti nikoho neinformovala. Rovněž bylo krajně obtížné ji jakkoli kontaktovat. Na následující schůzi rezignovala, nicméně mi bylo umožněno zařídit si jednotkové rozdělení i převod sám. V cestě stála ovšem další nepříjemnost, respektive nepříjemnosti dvě, jak se pzději zjistilo. Za prvé se ukázalo, že není řádně dořešen prodej půdních prostor za účelem výstavby nových bytů a tudíž nebylo zcela jasné, jaký bude v budoucnu jejich podíl na celkové ploše domu. Nakonec bylo rozhodnuto, že se jednotkově vyčlení pouze jeden ze tří vchodů, kde byla situace jasná s tím, že až se dořeší podrobnosti u dalších vchodů, bude prohlášen zbytek. Jedinou vadou na kráse bylo, že nebylo možné vymezit podíly na parcelách před a za domem, které byly společné pro všechny tři vchody a banka si vyžádala zřízení věcného břemene, aby byl právně ošetřen můj přístup do bytu. Vše proběhlo dobře, došlo ke vkladu, byt byl převeden, břemeno zřízeno a hypotka vložena. Nicméně se při pokusu vyčlenit zbývající jednotky ukázalo, problém byl už ve slouvě, která převáděla dům z města na vznikající družstvo a že není vůbec jasné, zda je náš dům souborem tří budov a nebo budovou jedinou se třemi vchody (tři parcely, sklepy zasahaujííc z jednoho vchodu do druhého apod.). V každém případě se podání z katastru vrátilo. Řešení jsou údajně dvě – jednak provést takové, podotýkám nákladné, stavební úpravy, aby bylo možné zbývající vchody považovat skutečně za budovy, nebo zcela zrušit vše, co se dosud stalo a začít znovu. Nicméně na mém bytě již vázne hypotéka a nedisponuji další nemovitostí, na kterou by ji bylo byť dočasně možné přesunout. A teď babo raď…

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Barborka (bez ověření), 23. Leden 2013 - 1:08

    Je možné, že se jedná o jednu budovu se třemi vchody, tedy se třemi čísly popisnými i orientačními. To jsou např. většinou všechny paneláky. Stavebně jde o jednu budovu, v katastru ovšem tato budova je zapsána jako tři stavby. V naší situaci chtěl katastrální úřad doložit při vkladu prohlášení vlastníka, že se opravdu jedná o jednu budovu. Toto prohlášení vydá místní stavební úřad zcela bez problémů. Ostatně i přímo ve výpisech z katastru nemovitostí najdete, že se jedná o budovu č.p. 1,2,3 na st. parc. č. 4,5,6 ...... a tudíž popis např. „bytová jednotka č. 2/14 v budově č.p. 1,2,3 na st. parc. č. 4,5,6 v kat. ú. …“ je zcela běžný.

    Vložil dkalhous, 20. Leden 2013 - 20:01

    Zborovská 2044/17, 2045/19, 2046/21

    Vložil Krupp, 20. Leden 2013 - 20:07

    V katastru jsou tři domy. Ve vašem domě jste majitelem jednoho bytu vy a ostatních družstvo. Druhý dům (17) je celý ve vlastnictví družstva a na třetí jsem se už nedíval. Jedná se prostě o tři domy zapsané v katastru každý zvlášť. Jirka

    Vložil lake, 20. Leden 2013 - 20:32

    Pane Kalhousi, tři budovy ale jsou už v katastru zapsány. Jaké budovy tedy podle Vás katastrální úřad odmítá zapsat? V domě č.p. 2044 je definováno osm jednotek. Jedna z nich je ve vašem vlastnictví. V čem je tedy Váš problém? Nebo je snad stav takový, že KÚ chce iniciovat výmaz z katastru? Teď tam vidím nepochybně tři samostatné budovy:

    • Zborovská 2044/17 na parcele 2568, spoluvlastníci družstvo a D.K. s podílem 1095/8734
    • Zborovská 2045/19 na parcele 2567, vlastník družstvo
    • Zborovská 2046/21 na parcele 2566, vlastník družstvo

    To, že v katastru je zápis proveden, mi říká, že Katastrální úřad neměl námitek ani co se týká kolaudačního stavu, ani pokud jde o rozdělení budovy 2044 na jednotky. Co zde tedy řešíme?

    lake

    Vložil dkalhous, 20. Leden 2013 - 20:39

    Díky za Váš čas.

    Souhlasím. Jen dost dobře nechápu, proč KÚ odmítá jednotkově rozčlenit také 2045/19 a 2046/21.

    Jak jsem zmiňoval v dalším komentáři, mohl by být problém v tom, že sklepy z 2045 zasahují do 2046. Proto by družstvo na radu právníka nově chtělo, aby se jednotkové vymezení zrušilo a vypracovalo se nové prohlášení pro všechny tři budovy zároveň.

    Vložil lake, 20. Leden 2013 - 20:41

    Aha. Jako vlastník jednotky nejste povinen souhlasit se zrušením rozdělení domu na jednotky. V tom případě právní stav v domě č.p. 2044 zústává nezměněn, pokud nebude napaden např. z důvodu nesouladu kolaudačního stavu se záznamem v katastru. Jestliže neznáte kolaudační stav budov či budovy, jde stále o časovanou bombu.

    lake

    Vložil dkalhous, 20. Leden 2013 - 20:46

    Chápu. K dokumentaci se pokusím dostat, ale jinak mi v podstatě nezbývá než sledovat tikot bomby. Zástavu není kam převést…

    Každopádně díky za Vás čas a komentáře.

    Vložil dkalhous, 20. Leden 2013 - 20:56

    Díky za čas.

    Souhlasím, měly by to být tři budovy. Přesto je ale katastr odmítá jednotkově rozdělit. tedy 2044/17 ano, ostatní ne. Problém je asi (nejenom) v tom, že sklepy jsou společné pro 2045/19 a 2046/21 a z jedné budovy zasahují do sousední parcely.

    Vložil Problémy vymezování jednotek 10x (bez ověření), 21. Leden 2013 - 20:59

    Pokud KU odmita zapsat prohlaseni vlastnika u dalsich domu mel by dat zduvodneni proc tak nechce ucinit.

    Jak je to s dodavkama energii? Ma kazde cp. vlastni patni vodomer? Pokud ano, tak tim spis jsou tyto dva domy povazovany za samostatne.

    rex

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".