Problem s predani ucetnictvi a podkladu novemu spravci
Zadam o radu co delat, v pripade, ze stary spravce nemovitosti jiz pul roku neni schopen predat ucetnictvi a veskerou dokumentaci novemu spravci. Dale pak jsme nevideli vyuctovani za 2014 a 2015 a i pres veskere vyzvy a zadosti jsme se starym spravcem na mrtvem bode. S novym spravcem jsme podepsali smlouvu na zacatku roku 2016. Dekuji za pripadnou pomoc a radu.
Mohla by jste nám, prosím,sdělit, zda vaše SVJ mělo/má samostatný bankovní účet,ze kterého vaše původní účetní firma/správce hradila veškeré faktury všem firmám dodávajícím služby a energie pro vaše SVJ.Děkuji.Java
ano SVJ ma nekolik samostatnych bankovnich uctu…nicmene my jsme nikdy nemeli pristup, viz moje vysvetleni nize v diskuzi…
Počkat, ono SVJ může nemít bankovní účet? Jak by potom fungovalo? Bez legrace, vážně si to nedovedu představit.
Nevím, na kolik je to běžné v jiných regionech pod kuratelou jiných SBD, ale v Mostě zřídil SBD Krušnohor „svým“ SVJ bankovní účty teprve v roce 2015, přičemž cca 50 SVJ existuje od roku 2000, cca 150 SVJ vzniklo okolo roku 2010 (+ 30 SVJ je v Litvínově, celkem 230 SVJ). Do loňska tedy vlastníci a družstevníci zasílali svoje měsíční platby na jeden bankovní účet Krušnohoru. Krušnohoru to pomáhalo k levným úvěrům pro jeho družstevní domy a samozřejmě si ponechával vkladový úrok. Co nakonec Krušnohor přivedlo k realizaci založení samostatných bankovních účtů mi není jasné, oni to zdůvodňují NOZem. Možná, že si přece jen po 15 letech uvědomili, že spravují cizí majetek a otevření účtů pro SVJ je dobrý začátek.
Wow. No hlavně si asi uvědomili, že je to protizákonné. Jako spravovat peníze 230 samostatným právnickým osobám, na to by snad museli mít od ČNB bankovní licenci.
Původní spávce nemá v žádném případě povinnost předávat jekékoliv doklady novému správci. Má ale povinnost tyto doklady předat společenství. Aby se tak stalo je věcí statutárního orgánu. který by měl konat. Nový správce ovšem může od 1.1.2016 svoji činnost vykonávat, nebo tomu něco brání?
Puvodni spravce je prijemcem veskerych nakladovych faktur, tedy novy spravce nemuze delat plne nove ucetnictvi. Dale jak bychom meli postupovat pokud jsme nedostali vyuctovani za 2014 a 2015?
No a proč je původní správce stále příjemcem všech faktur? Odběratelem je přece SVJ, nikoli správce. U všech dodavatelských firem změňte korespondenční adresu.
Ty faktury platíte snad Vy? Nebo je platí ten starý správce? A teď platíte za správu tomu starému správci, nebo novému správci, nebo oběma?
Pokud jste nedostali vyúčtování, měli byste nechat nového správce udělat zpětně rekonstrukci účetnictví a náklady na tuto práci navíc vymáhat po starém správci. Předtím ho samozřejmě písemně vyzvat k předání veškerých podkladů a vyúčtování do nějakého termínu a upozornit, že v případě nesplnění necháte vše přepracovat a náklady budete vymáhat.
Pokud tedy máte se starým správcem smlouvu, že má zpracovávat účetnictví a roční vyúčtování.
Puvodni majitel domu je Ital, ktery zalozil hned nekolik sro na spravu domu, na uklid domu etc a behem poslednich 5 let postupne prodal byty do osobniho vlastnictvi, vlastni po Praze vice domu a vime, ze ma vsude stejny postup, mlzit, tunelovat a kdyz je nejaky problem zalozit novou sro…krome jineho, statutarni organ (manzelka pana majitele), uzavrela behem roku 2015 ustni smlouvu s novym spravcem (ale, majitel teto spravcovske firmy v podobe pana Itala je stale stejny). V momente, kdy pan Ital ztratil nadpolovicni vetsinu vlastnickeho prava, tak spolecenstvi zvolilo novy statutarni organ a zapis probehl letos v lete. Bohuzel jsme nebyli schopni drive a ted jsme naprosti novacci. Proto jsme ted v rovine bez vyuctovani a dokladu.
Tak máte nový statutární orgán, to je dobrý začátek. Že byl zapsán až v létě není relevantní, nový statutár funguje ode dne volby na shromáždění.
Na úklid, správu, elektřinu, pojištění etc. nový statutár uzavře smlouvy s jakoukoli firmou, která Vám bude vyhovovat. Staré smlouvy s italovými firmami vypovíte.
Jste bez vyúčtování a dokladů. Peníze máte? Zálohy, které jste posílali na účet SVJ?
Nový statutární orgám by měl za SVJ právně jednat a uzavírat smlouvy se třetími stranami až po jeho zápisu do RS.Smlouvy s dodavateli by měl vypovědět původní správce a teprve poté, může za SVJ uzavřít nový výbor smlouvy nové.Je třeba mít na zřeteli konec topného období a také jiné klauzule v minulých smlouvách.Vše nejde tak rychle,jak si to někteří představují.JaVa
Myslím, že se mýlíte. Povaha zápisu nového statutárního orgánu SVJ do rejstříku je pouze deklaratorní, stejně jako u ostatních právnických osob. Pokud se nemýlím, toto NOZ nijak nezměnil. Tzn. nový statutár právně jedná a nese zodpovědnost za chod SVJ již od data zvolení.
Třetí strana toto musí respektovat a také tomu tak je, vím to z vlastní zkušenosti. Chtěli jsme změnit podpisová práva v bance a nový statutár nebyl dosud zapsán v OR. V bance chtěli vidět zápis ze shromáždění, prezenční listinu a stanovy.
Smlouvy uzavírá a vypovídá za SVJ statutár. Může vypovědět staré, uzavřít nové, nebo ponechat staré a změnit jen způsob zasílání na jinou adresu nebo elektronicky. Nerozumím, proč by měl smlouvy vypovídat bývalý správce?
Měla jsem na mysli, aby vypověděli hlavně smlouvy na ty služby, které jim zajišťuje přes své ostatní firmy ten bývalý italský majitel. Nicméně smlouvy vypovědět mohou, ale také nemusí, to přece není povinnost. Předpokládám, že zrovna v oblasti topení a vody nebudou mít moc na výběr. :D
Děkuji za vysvětlení.Jen mi stále není jasné,jakým způsobem může právě zvolený statutární orgám SVJ vypovědět smlouvy s dodavateli energií a služeb,když k těmto smlouvám je stále právně příslušný pouze původní vlastník budovy(správce) a druhá smluvní strana.JaVa
Podle líčení paní Radky situaci chápu takto. V domě mají již delší dobu SVJ. Statutárem byl bývalý vlastník budovy (ital), jako většinový vlastník. Správcem byla externí firma, s.r.o. vlastněná týmž italem.
Smlouvy s dodavateli jsou uzavřeny jménem SVJ. Za SVJ jedná statutár. A to vždy aktuální statutár, to je jasné.
Pokud jste měl na mysli případ, že jsou smlouvy s dodavateli uzavřeny (chybně) přímo na jméno bývalého vlastníka domu, tak bude potřeba prokázat, že ztratil oprávnění, protože již v domě nemá většinu.
Pokud jste měl na mysli případ, že jsou smlouvy s dodavateli uzavřeny (chybně) přímo na jméno externího správce, tak bude potřeba prokázat, že ztratil oprávnění, protože SVJ mu vypovědělo smlouvu.
Když jsme odvolali statutára, první, co jsme udělali, sepsali zápis (psal jsem ho přes noc). Druhý den jsme naběhli všichni členové výboru do banky (je nás 5). Jednalo se o ČSOB. Z banky nás vyhnali, že musíme přinést výpis z rejstříku s nově zapsaným statutárem. Tak jsme požádali, aby si učinili v systému poznámku, že statutár byl odvolán. Prý si to nemají poznamenat kam… Bylo to vloni. Asi záleží pobočka od pobočky.
Zápis do rejstříku bohužel trval měsíc, i když jsme se vzdali odvolání a 15ti denní lhůta by tedy neměla běžet.
Ihned poté, co se na justici objevil náš výbor, jsme otevřeli účet ve Fio, a peníze z ČSOB převedli tam. Bohužel účet u ČSOB jsme zrušit nemohli, protože máme u banky úvěr a banka požaduje splácení z jejich účtu, za který si strhává pěkně kulaťoučký poplateček 250 Kč/měs.
Nebo jste narazili na nějakého troubu, který tomu nerozumí :-( My jsme tu změnu dělali v KB. Napřed jsme tam volali, řekli co chceme. Náš bankéř přiznal že neví, že se musí zeptat na právním oddělení. Potom nám volal zpět a řekl, jaké dokumenty máme přinést.
Ne penize nemame, vsechno je predpokladame na uctech, ktere byly srizeny na pocatku SVJ. Nyni podnikame krok, kdy novy statutarni organ napise vyzvu stavajicimu spravci na predani dokladu a vyuctovani.
Ježíšku na křížku! A Vy si děláte starosti, že nemáte vyúčtování. Já bych si dělala v první řadě starosti, že jsou v hajzlu ty peníze.
Písemně vyzvěte správce ať předá veškerou dokumentaci, ale hlavně ať předá veškeré finance!
Doufám aspoň, že už máte založený jiný účet a všichni už posíláte zálohy na „svůj“ nový účet.
Nemáte ani jistotu, že správce platí vodu, elektřinu atd. Na druhé straně už za to máte zodpovědnost.
Vlastně co kecám, nemusíte zakládat nový účet! Můžete, pokud chcete mít jasně odděleno, od kdy máte finance v rukou Vy, ale nemusíte.
Prostě jděte do banky, vemte s sebou zápis do rejstříku a změňte podpisová práva u stávajícího účtu na nové statutáry. Pokud je účtů víc, změňte u všech! Zeptejte se, zda nemá SVJ u banky ještě nějaký např. úvěrový účet, spořící účet, kreditní kartu, kontokorent atd. a změňte u všech účtů.
Udělejte to co nejdřív a předem o tom bývalému správci neříkejte, aby ho nenapadlo ty peníze někam ulejt (pokud tam nějaký ještě jsou).
Poslední komentáře