Praha / komunální odpad - byt s žádným producentem odpadu
Dobrý den, jak byste prosím naložili s vlastníkem, který se brání úhradě podílu na svoz komunálního odpadu s odůvodněním, že se v bytě nezdržuje a proto odpad netvoří (v bytě tedy není žádný uživatel). Jedná se o Prahu, svoz tedy hradí příslušné SVJ a vnitřní rozúčtování je na nich. Je jasné, že vnitřní mechanismus nastavují Stanovy, ale spíš mi šlo o pomoc, lze-li pracovat s počtem osob na služby v hodnotě „žádná“. Podle podobného klíče by se mohly rozúčtovávat (resp. nerozúčtovávat) i další společné poplatky, jako je společná elektřina, nějaký úklid v domě atp. Jak naložit s takovým vlastníkem, který necítí onu morální povinnost se věci finančně účastnit. Lze na něj vyrukovat nějakým právním nástrojem?
Děkuji za pomoc S
Přečtěte si diskusi s názvem „Zákon č. 67/2013 Sb. a odvoz komunálního odpadu“ z 22.2.2014.
V Praze SVJ jako plátce rozúčtuje poplatek na poplatníky. Pokud se v bytě žádný poplatník nevyskytuje, tak není komu co účtovat. Nehledě k tomu, že by vám to matematicky nevyšlo. Znáte výši poplatku a máte poplatníky. Poplatek rozdělíte na poplatníky a vyberete. Co byste ještě chtěli vybírat od neexistujících poplatníků?
Jistě, matematicky vzato to nevychází a gesto nebydlícího vlastníka lze tak snad i obhájit, ale tyto služby (odpady, elektřina, úklid) jsou z principu fixního charakteru a jednotlivec má na jejich výši malý či nulový vliv. Odmítnutí platby má proto na ostatní vlastníky vliv ve zvýšení ceny. Btw. proto jsem volal po morální/solidární rovině věci – vlastním byt a vedle plateb na budoucí opravy holt počítám s dalšími náklady, které jsou společného charakteru a navíc zde platím nejmenší možnou částku (v tomto případě peníze na úrovni 1 osoby/jednotku pro služby). Stanovy hovoří o rozúčtování na osoby, ale s prázdnou domácností bohužel nepočítají.
Steinway, napsal jste: „Stanovy hovoří o rozúčtování na osoby, ale s prázdnou domácností bohužel nepočítají.“
Naopak, vaše stanovy s prázdnou domácností počítají. Nemáte ve schválených pravidlech určen žádný minimální (základní) počet osob na byt, takže může být nula osob. Připomínám, že na území Prahy je plátcem každá osoba, při jejíž činnosti vzniká komunální odpad. Pokud je byt neobsazený, kdo je podle Vás ta osoba?
Ta pravidla jste si schválili sami, tak podle nich postupujte. Jak jinak byste si to vlastně představoval? Porušovat platná pravidla a při tom hlasitě mluvit o morálce? To mi nejde dohromady.
lake
Ano, hlasitě hovořím o morálce, protože se domnívám, že to je správné místo pro její aplikaci, viz můj komentář o vlivu na ostatní vlastníky. Pokud Stanovy explicitně nezmiňují minimální počet osob na služby, domníval jsem se (doufal v), že existuje právní úprava, která zdravým rozumem diktuje nějakou spoluúčast. Není-li tomu tak, nezbývá, než pánovi vyhovět. Pokud tento dotyčný podle podobné logiky odmítne platit také společnou elektřinu a úklid, nezbývá zřejmě tedy než mu zmíněné přestat účtovat (na úkor ostatních). To, že v bytě dlouhodobě nebydlí však jistě neznamená, že se v domě nikdy nevyskytne, světlo nerozvítí, v chodbě nenašlape a nějaký ten odpad nevyhodí. Hezký večer.
V každé učebnici práva najdete pasáž o tom, že morálka a právo jsou dva odlišné světy.
Vy máte přece schválená pravidla rozúčtování služeb podle § 11 odst. 4 ZoVB. Všichni se podle nich řídí, SVj podle nich rozúčtuje. Zde není místo pro „morálku“. Pravidla si můžete změnit. Pokud to nepůjde hlasováním a Vy budete nespokojen, obraťte se na soud a namítejte, že schválená pravidla jsou v rozporu s dobrými mravy.
Vaše tvrzení, že někdo „odmítne“ platit společnou elektřinu a úklid – to je nějaká nepodložená fantazie. Společná elektřina i náklady na úklid se jistě rozúčtují podle vašich schválených pravidel. Nikdo tedy není oprávněn nic „odmítnout“. Pravidla jsou stejná pro každého. Morálku do toho raději nepleťte, takto byste se daleko nedostal.
lake
1-jak prokáže, že odpad neprodukuje? Vy ho budete hlídat? 2-když 100% vlastníků bude tvrdit, že odpad neprodukuje, z čeho budete platit svoz odpadu? 3– z čeho budete platit např. elektřinu spol. prostor, když bude 100% vlastníků tvrdit, že si na chodbách nesvítí? 4– zákon o odpadech hovoří jasně, někde člověk svoz odpadu platit musí(je to jeden ze správných zákonů) 5– v případě, že by každý tvrdil, že odpad neprodukuje a tudíž ho nemusí platit, dovedete si představit, jak by to dopadlo? Již teď nám před domem často zastaví auto a kdejaký chatař nám cpe do kontejnerů pytle s odpadky.
Pletete páté přes deváté.
Zákon o odpadech jste nečetl. Nikde tam není, že někde člověk svoz odpadu platit musí. Pokud bydlí v Brně, ale nemá tam trvalý pobyt ani vlastní nemovitost, tak tam za odpad neplatí, město o něm ani neví. Pokud má trvalý pobyt v Praze, ale nebydlí tam, tak neplatí ani tam. To vše v souladu se zákonem.
Naopak člověk, který bydlí v Praze a má trvalý pobyt v Brně, tak platí v obou městech. Je to dáno tím, že Praha a Brno v tomto směru postupují rozdílně.
Pane Kočko,
to je zajímavá myšlenka. Pak by bylo velice výhodné bydlet v obci, kde platí jen ti, kteří v ní mají trvalý pobyt, a přitom být k trvalému pobytu přihlašen v obci, kde platí jen skutečně bydlící. Myslím, že by se pak mnohé obce „papírově vylidnily“.
Vážení klikači mínusů, vžijte se laskavě (teoreticky) do výboru SVJ o 30 jednotkách, kterému 29 vlastníků jednotek oznámí, že odpad neprodukují, ve společných prostorách nesvítí, na televizi nekoukají a tudíž nebudou platit svoz odpadu, el. spol. prostor a STA. Jak SVJ vše zaplatí? Myslíte, že to vše má platit jeden vlastník? A co když toto prohlásí všichni vlastníci? Teorie je jedna věc, ale praxe je věc druhá. Bohužel 99% zdejších přispěvatelů jsou teoretici, kteří si „myslí“, „mělo by to tak být“, „je to asi“, „podle mě by to mělo být“ a podobně. Ve skutečném světě před skutečným soudem by jejich výplod neuspěl. Tímto děkuji a loučím se s tímto fórem teoretiků. Je to zde skutečně ztráta času, opravdové rady jsem se zde nedočkal. Martin
Martine, vraťte popelnice, zrušte elektroměr, STA vypovězte uklízečku a dejte si volno, jste bez starostí. Včetně toho, jak platby za tyto služby rozúčtovat:-) A věřte buď tomu, že když někdo nebydlí, tak neprodukuje odpad, nebo nepoužívejte pro rozúčtování ničeho osoby, psalo se tu o tom, že počet osob v bytě je údaj, který se těžce ověřuje.
1/ http://www.portalsvj.cz/…odvoz-odpadu
2/ http://www.epravo.cz/…y-15616.html
Povinnost občanů obce platit poplatky za odpady
Dle zákona o odpadech (zákon č. 185/2001 Sb.) je původcem odpadů právnická nebo fyzická osoba (oprávněná k podnikání), při jejichž činnosti vznikají odpady. Pro komunální odpady vznikající na území obce, které mají původ v činnosti fyzických osob (na něž se nevztahují povinnosti původce), se za původce odpadů považuje obec. Obec se stává původcem komunálních odpadů v okamžiku, kdy fyzická osoba odpady odloží na místě k tomu určeném. Na občany obce se tak nevztahuje povinnost daná zákonem o odpadech (platit poplatek za uložení odpadu), ale mají povinnost platit poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, pokud tak stanoví vyhláška obce.
Povinnost platit poplatek za provoz systému shromažďování, … komunálních odpadů se podle zákona ČNR č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen zákon) vztahuje na každou fyzickou osobu, která má v obci trvalý pobyt a na každou fyzickou osobu, která má ve vlastnictví stavbu určenou nebo sloužící k individuální rekreaci. Obec je povinna v obecně závazné vyhlášce upravit podrobnosti vybírání poplatků, … . Nezaplatí-li povinná osoba poplatek … . Nesplní-li povinná osoba svou poplatkovou povinnost určenou obecně závaznou vyhláškou obce, … . O řízení ve věcech poplatků platí zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.
Počet osob je úplně strašná metrika. Speciálně v domech s důchodci napáchá často nikdy nekončící hádky o tom, kdo je ještě je návštěva a kdo už ne.
Každopádně v zákoně o službách je to navíc napsané tak šalamounsky, že výbor ani nemusí použít nahlášený údaj, ale libovolné číslo, které považuje za správné. Občas se to může hodit, ale taky se to dá snadno zneužít. A ty soudy bych pak radši nechtěl ani vidět.
Zákon 67/2013, paragraf 2, bod g:
osobami rozhodnými pro rozúčtování služeb
- nájemce bytu a osoby, u kterých lze mít za to, že s ním budou žít v bytě po dobu delší než 2 měsíce v průběhu zúčtovacího období, nebo
- vlastník jednotky, pokud jednotku nepřenechal do užívání a osoby, u kterých lze mít za to, že s ním budou žít v jednotce po dobu delší než 2 měsíce v průběhu zúčtovacího období.
Mě osobně z toho plyne ještě jedna věc a sice, že nelze mít počet rozhodných osob 0. Alespoň podle zákona o službách, SVJ může mít samozřejmě jiná pravidla.
Buď se počítá vlastník, i pokud tam nebydlí, anebo přenechal jednotku k bydlení někomu jinému a tím pádem se zase počítá ten, kdo tam má bydlet.
@Lake: Zajímal by mě Váš názor, opravdu. Protože ať ty věty čtu, jak je čtu, tak mi prostě vychází, že vlastník nebo nájemník se počítají vždycky, bez ohledu na to, zda se v bytě reálně vyskytují.
Jistě, Tristone. Je to tak. Podle znění zákona č. 67/2013 Sb. se vlastník jednotky započítá vždy. Pokud snad přenechal jednotku do užívání nájemci, pak se do počtu osob započítá vždy tento nájemce.
Ale zákonná úprava se použije pouze jako poslední možnosdt, v případě, že neexistují schválená pravidla rozúčtování příslušné služby. A v SVJ tazatele ta pravidla nepochybně existují: napsal, že je mají uvedena ve stanovách. Pokud si SVJ schválí pravidla nová, jak jsem mu poradil, budou použitelná až pro následující zúčtovací období 2015.
lake
Pro tristone:
A co vám brání si způsob rozúčtování za služby ujednat jinak tak, abyste počet osob nepotřeboval zjišťovat, tj. podle SVP?
Já mluvím obecně, u nás jedeme všechno podle plochy (s vyjímkou nákladů správy a odměn výboru). Ještě jsme na poslední chvíli před koncem roku svolávali Shromáždění, abychom se právě vyhnuli důsledkům nového zákona o službách.
Jinak počet osob potřebujete zjišťoval nejen podle zákona o službách, ale i podle NOZ. Ale pokud se ten počet nepoužívá na rozúčtování, tak není potřeba to nijak zvlášť vyhrocovat :)
Mimo Prahu se v některých obcích komunální odpad řeší tak, že jej SVJ nezajišťuje a všichni vlastníci BJ si odpad platí sami u městských úřadů, které zajišťují svoz odpadu (v Praze Magistrát hl.m. Prahy, Jungmannovo nám., P1,resp.Pražské služby a.s.). Ať vlastník BJ produkuje či neprodukuje, 1–2× ročně dostane od Magistrátu složenku a musí ji zaplatit. Pokud tedy SVJ nebude zajišťovat pro BJ službu s odvozem odpadu, vypovězte s dodavatelem smlouvu a vraťte mu popelnice,kontejnery a oznamte všem vlastníkům BJ že jsou povinni přihlásit se na Magistrátu hl.m.Prahy a upozorněte je na sankce plynoucí z Vyhlášky Magistrátu o odpadech… Samozřejmě bude vhodné si předpis vyhledat na netu nebo požádat o něj Magistrát. V první řadě bych ale tento postup projednala na členské schůzi, kde budete mít odhlasováním krytí že si vlastníci nepřáli zajišťovat svoz odpadu přes SVJ.
Na téma poplatek odpad je zde mnoho vláken, kde se řeší nepřítomnost v místě bydliště (t.č. v nemocnici, v zahraničí, kdysi na vojně). Takže přibylo další vlákno.
U poplatku za odpad je oproti poplatku za úklid, osvětlení domu ten rozdíl, že když „klesne“ z jakéhokoli důvodu v domě počet osob, a popelnic je stále stejný počet, tudíž stejný poplatek, jen jsou popelnice poloprázdné. Potom lze ale počet nádob snížit, nebo vyměnit nádobu 240 litrů za menší. Nádoba 240 litr vývoz 2× týdně stojí ročně cca 7000 Kč, nádoba 120 litr = 4000 Kč, nádoba 80 litr = 3400 Kč.
V Praze se dle Vyhlášky 5/2007 (pokud stále platí) počítá cca 28 litrů / osobu / týden.
Spočtěte osoby a vyměňte nádobu za menší !!!
V rekreačních objektech platí chalupáři odpad rovněž, i když jsou samozřejmě buď v bytě nebo na chalupě a správně by měli platit odpad dohromady (dle logiky odmítačů) jen 1×. V bytě např. ze 3/4, na chalupě z 1/4.
Zde diskutované STA se platí dle přípojek, ne dle toho zda dotyčný s přípojkou televizi sleduje.
Poslední komentáře