Poslání do Sbírky listin e-mailem - elektronický podpis
Potřebujeme do sbírky listin poslat nové stanovy a zápis z výboru o volbě předsedy. Podle tohoto návodu https://or.justice.cz/…pecifikaceSL „Podání s listinami zaslané emailem … musí být podepsáno uznávaným elektronickým podpisem“.
Naše SVJ ale nemá elektronický podpis, ani nikdo z výboru ho nemá. Jeden člen výboru (a není to předseda), má osobní datovou schránku – jenže tu podle návodu také nejde použít.
Znamená to, že SVJ je nuceno zakoupit elektronický podpis?
Založili jsme spolek na ochranu životního prostředí v naší obci a rádi bychom pro usnadnění komunikace s úřady zřídili elektronický podpis. Zajímalo by mne, zda to v praci opravdu znamená méně potíží s úřady a to, že nebudeme ztrácet čas čekáním u přepážek. Na http://techhity.cz/…nicky-podpis jsem se dočetl, že zřízením elektronického podpisu si již nemusíme zřizovat datovou schránku, je to pravda? A je opravdu možné vyřizovat papíry online i ze zahraničí? Chci se jen ujistit, než se do zařizování pustíme.
Taková triviální věc, jako založení dokumentu do Sbírky listin, se kterým se každoročně musí setkat snad každé z 55000 SVJ a nikdo nezná správnou odpověď? Už jsem si tu přečetl asi 4 naprosto protichůdné odpovědi. Přece nemají všechna SVJ elektronický podpis nebo datovou schránku. Opravdu ještě nikdo neposílal stanovy do Sbírky listin? Nikdo se s tím nesetkal?
Pane klaby,
správnou odpověď máte zde http://www.portalsvj.cz/…nicky-podpis#…
Pokud SVJ nemá aktivovanou DS, uloží stanovy (nebo jakýkoliv jiný dokument ukládaný do Sbírky, např. účetní závěrku) v PDF formátu na CD a spolu s průvodním dopisem podepsaným statutárním orgánem to doručí na soud (proč to dělat jednoduše, když to jde složitě).
Děkuji. A to se takto každoročně posílá i účetní závěrka? To je vážně na palici… Tento systém musel vymyslet nějaký JUDr. z Plzně, že?
Je to už značně O.T. a trochu snad i vtipné, ale já nemám v počítači CD-ROM ani vypalovačku a řekněme, že posledních 5 let jsem CD nedržel v ruce. Všechna data stahuji z internetu, a v horším případě přenáším na flashdisku, ale i to velmi velmi mimořádně.
Takže asi budu muset stanovy uložit na ten svůj flashdisk, jít s ním někam do internetové kavárny, koupit si 1 ks CD, a požádat je, aby mi do něj ty stanovy vypálili. A pak CD slavnostně osobně odnesu na podatelnu soudu a protokolárně předám. A budu se muset hodně ovládat, abych sebou omylem nevzal granát. Pokud se dožiji sedmdesátky, náš právní systém ze mě udělá psychicky vyšinutého dědka.
75501 Vážený pane, prosím, neurážejte ty, kteří poctivě a svědomitě vystudovali plzeňská práva (mnoho let) a jsou z nich dnes skvělí právníci.
1)zde Vám zasílám adresu, kde můžete zasílat listiny do sbírky:podatelna@ksoud.ova.justice.cz (pozor, jedna strana má omezenou velikost na 150 kB)
2)Pokud na základě listin potřebujete udělat změny, které se zapisují, použijete inteligentní formulář, k němu přiložíte příslušné listiny (originály, u některých ověřené podpisy, ..) a zašlete poštou.
účetní závěrky, prohlášení vlastníka a pod zasíláte dle bodu 1)
Špatně čtete výklad k zasílání dokumentu na rejstříkový soud. Elektr. podpis musí být v případě, že dokumenty zasílá jiná osoba než SVJ a to není Váš případ.
A proč Vám nedostačuje poslat příslušné dokumenty v listinné podobě?
Dobrovolné zřízení datové schránky považuji za past ze které není úniku, viz http://www.financnisprava.cz/…ubjekty-5566 a kdo ví, k čemu budou subjekty s DS nuceny příště?
P.V.
Když pošlu stanovy poštou soudu, tak oni je naskenují, nebo jak? Měl jsem za to, že když se stanovy změní, tak se mají založit do sbírky listin. A moje otázka zní, jak to udělat, když nemáme elektronický podpis. Datovou schránku také nemáme a upřímně řečeno o ní zájem nemáme (o elektronický podpis ostatně zájem také nemáme, nevidím důvod, proč za ten nesmysl platit).
„…tak oni je naskenují, nebo jak?“ Ano.
" A moje otázka zní, jak to udělat" Ať je předseda vloží do obálky, napíše průvodní dopis ve znění „zasíláme stanovy do sbírky listin“, podepíše se (může na dopis i na stanovy) a odešle na adresu soudu. A hotovo.
P.V.
Soud nic nebude skenovat! Do sbírky listin je možné zaslat pouze elektronickou PDF verzi dokumentu. Viz § 18 NV č. 351/2013 Sb.:
Listiny, které se zakládají do sbírky listin, jimiž se nedokládají skutečnosti uvedené v návrhu na zápis, změnu nebo výmaz zápisu ve veřejném rejstříku, se podávají pouze v elektronické podobě ve formátu Portable Document Format (přípona pdf).
Pokud nemáte elektronický podpis a ani datovou schránku, stanovy do sbírky listin pošlete na CD spolu s průvodním dopisem vlastnoručně podepsaným statutárním orgánem. Více zde: https://or.justice.cz/…pecifikaceSL
Pane P.V.
nikomu datovou schránku nenutím, jen upozorňuji na to, jak lze právní jednání vůči státní správě dělat jednodušeji.
Myslíte si, že když nebudete mít DS aktivovanou, že vás to vyváže z povinností, např. podle daňových či jiných zákonů?
DS si osoby, které ji nemusí mít ze zákona, mohou aktivovat i následně deaktivovat. Není tedy pravda, že její aktivací již „není úniku“.
Prostřednictvím DS lze prokazatelně doručovat nejenom např. rejstříku či FÚ, ale např. stavebnímu úřadu, obecnímu úřadu, policii, advokátům, obecně soudům, ale také i některým velkým dodavatelům energií či firmám, které mají povoleno příjem DS.
Pane Zdenku, na svém tvrzení, že se jedná o past bez možnosti úniku trvám. Možnost deaktivace mají jenom fyzické osoby, a to ještě omezenou. Stačí nahlédnout na http://www.datoschranky.cz/…schranky.htm kde je uvedeno, cituji: Právnické osoby nemají žádnou možnost zrušení datové schránky. Co se týká deaktivace, záležitost proběhla médii a růžové zprávy to nebyly – http://www.penize.cz/…ove-schranky
O nějakém vyvázání z povinností jsem nic nepsal, to jste si vydedukoval nesprávně.
Pouze jsem informoval, že v případě, že je jednou aktivována DS, její vlastník ztrácí možnost volby, v jaké formě dokument podá.
P.V.
P.V.,
PO sice nemůže datovou schránku zrušit, ale může ji deaktivovat.
Naštěstí od 1.1.2015 prošla novela § 72/4 daňového řádu a používat DS je povinnost, pouze pokud je „zpřístupněna“. Když není zpřístupněna, tak můžete podávat průkazným způsobem „postaru“.
Pro státní správu jsou DS výhodné, proto byly zřízeny. Pro uživatele však DS představují řadu rizik o kterých státní správa nepíše a o kterých laici netuší nic, protože pouze čtou oslavné články od státní správy.
Domnívám se, že kdo si zřídí dobrovolně DS, tak nepostupuje podle § 159 NOZ.
Hezký den!
Pavel
Pavle, s tím paragrafem jste to trochu přehnal:-) DS používáme stejně
tak jako el. komunikaci s el. podpisem (DP, hlášení ZP …) Zatím s tím
nemáme problém.
. Ono poštovné také není nic levného …
Pane Pavle,
datovou schránku máme aktivovanou už více jak 3 roky. Žádná rizika jsme zatím nezaznamenali, naopak nám už mnohokrát usnadnila fungování SVJ. Já osobně považuji DS za významný nástroj proti mnohdy arogantnímu a vrchnostenskému chování státní správy.
Zdenku22,
datové schránky byly vymyšleny pro posílení arogantního a vrchnostenského chování státní správy.
Elektronické formuláře vydávají nějací ajťáci, když nedodržíte formát a strukturu, tak je pokuta 2 až 50 tisíc, formát je xml, který nemůžete prakticky zkontrolovat a který se může přenosem změnit, když zklame notifikace, tak máte podle NSS smůlu, etc.
Asi k tomu napíšu něco podrobnějšího, abych SVJ varoval.
Hezký den!
Pavel
Jak se může formát xml změnit? Proč ho nemůžete zkontrolovat?
A obecně všechny počítačové věci dělají nějací ajťáci, ať už jde o účetní software nebo elektronický formulář. Takže bych je nějak nehanil.
Ale pokud máte nějaké podrobnější informace, tak budu rád, když se o ně podělíte.
Pane Dvořáku,
1)je mi jasné, že vlastní strukturu musí navrhnout nějaký ajťák. Ovšem podle Ústavy bych měl být řádným způsobem seznámen s tím, co vlastně navrhl a jaké mi vlastně uložil povinnosti. To je ignorováno a tyto záležitosti v rozporu s Ústavou neprochází Sb.z. ale jsou pouze nahodile zveřejňovány na různých webech.
2)posílám ukázku jednoho souboru xml. Jednak je kontrola prakticky nemožná, jednak jak vidíte se celý soubor dá lehce změnit
xml version=„1.0“ encoding=„UTF-8“?>
- <Pisemnost xsi:noNamespaceSchemaLocation=„C:\mfcr_script\dppdap.xsd“ xmlns:xsi=„http://www.w3.org/1999/XMLSchema-instance“> -<DPPDP8> <VetaD d_uv=„31.12.2015“ kc_v4=„-10001“ kc_v1=„8999“ hl_cin2=„000000“ c_nace=„000000“ spoj_zahr=„N“ uc_zav=„N“ audit=„N“ dan_por=„N“ zvl_pr=„0“ p_pr_2od=„1“ typ_zo=„A“ typ_dapdpp=„A“ typ_popldpp=„1“ dapdpp_forma=„B“ zdobd_do=„31.12.2015“ zdobd_od=„1.1.2015“ c_ufo_cil=„451“ dokument=„DP8“ k_uladis=„DPP“/> <VetaP c_pracufo=„2000“ psc=„10000“ ulice=„Krátká“ naz_obce=„PRAHA 10“ zkrobchjm=„Pokusný králík“ rod_c=„123456“/> <VetaO kc_ii360=„19000“ kc_ii340=„19000“ kc_ii320_330=„19000“ kc_ii300_310=„19000“ kc_ii280_290=„19000“ kc_ii270_280=„19“ kc_ii260_270=„100000“ kc_ii230_250=„100234“ kc_ii220=„100234“ kc_ii200_200=„100234“ kc_ii190_170=„147“ kc_ii130_120=„58“ kc_ii111_101=„2“ kc_ii110_100=„87“ kc_ii80_70=„381“ kc_ii72_62=„66“ kc_ii71_61=„69“ kc_ii60_50=„156“ kc_ii50_40=„0“ kc_ii40_30=„65“ kc_ii30_20=„25“ kc_ii10_10=„100000“ d_hospvysl=„31.12.2015“/> <VetaE kc_dpp_a12=„0“/> <VetaF/> <VetaG/> <VetaJ/> <VetaM/> <Prilohy> </Prilohy> </DPPDP8> </Pisemnost>
3)výše uvedený soubor xml je daňové přiznání. Vy byste se pod takou nesrozumitelnou hromadu znaků podepsal, když nemusíte? Pokud si dobrovolně zřídíte DS, tak se budete muset podepsat.
Hezký den!
Pavel
Struktura XML je vždy podrobně popsána. Pro EPO je definice na http://adisepo.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_pub/epo2_info/popis_struktury_seznam.faces Bez popisu by výrobci SW nebyly schopni do XML data exportovat. Je mi jasné, že né každý tomu technickému popisu rozumí, ale to je stejné, jako že né každý rozumí účetnictví.
Dávat technický popis formátu souboru do zákona mi přijde jako pěkný nesmysl. Takový technický detail do zákona nepatří.
Kontrolovat to můžete načtením do software, ve kterém jste to zpracoval. Když Váš soubor (doplněn o několik chybějících znaků na začátku a změnou uvozovek na ") nahrajete do EPO2, tak se Vám zobrazí formulář a krásně se Vám zobrazí chyby červeně - např. IČO.
Co se týká změny souboru, tak změnit můžete jakýkoliv soubor, třeba i PDF (máte-li potřebný SW). Nezměníte jedině zakryptovaný soubor. Jenže ten můžete změnit před zakryptováním případně po jeho rozkryptování, takže to vyjde nastejno. Navíc byste potřeboval pro kryptování nějaký software, česká pošta má například Cryptu. A výhoda datových schránek je právě v tom, že další speciální SW pro kryptování apod. již nepotřebujete.
Datové schránky ani EPO jistě nejsou dokonalé věci, ale uvedené věci bych jim nevyčítal ...
Nicméně to odbíháme od původního tématu, za což se moc omlouvám.
„Nezměníte jedině zakryptovaný soubor.“
Změním jakýkoliv soubor. Patrně jste chtěl napsat něco poněkud jiného.
Pane Dvořáku,
já jsem nemluvil o zákonu ale o vyhlášce. Když může celní správa vyhláškou stanovovat co chce za údaje, nevím proč to nemůže stanovit MF i pro oblast daní.
Ajťáci tak mají volnou ruku a náležitě toho využívají. Vymýšlí si nepropustné chyby, které jsou nesmyslné a poplatníci musí jejich nekvalitní práci opravovat.
Hezký den!
Pavel
Pane P.V.,
možnost znepřístupnění zpřístupněné DS mají všechny právnické osoby, kterým se zřizuje DS na žádost:
Ministerstvo znepřístupní datovou schránku právnické osoby rovněž na žádost osoby oprávněné jednat jménem právnické osoby nebo Administrátora, jde-li o datovou schránku, kterou Ministerstvo zřizuje na žádost.
Jinak vašemu uvažování, tj. že varujete osoby před zřízením DS tím, že kdy by si ji chtěli zřídit, že by ji pak museli i používat, jsem bohužel neporozuměl.
Aktivujte si jako SVJ datovou schránku. Je to zadarmo.
Poslední komentáře