NOZ § 1 161
Uvedený paragraf vnáší do SVJ značnou variabilitu při stanovení podílu na společných částech, což se bude odrážet zejména na nákladech spojených se správou.
Podíly na společných částech se mají určovat v tomto pořadí:
1)se zřetelem k povaze, rozměrům a umístění bytu nebo
2)jako stejné. Teprve když nejsou využity možnosti 1) či 2) tak
3)jsou stanoveny poměrem velikosti podlahové plochy bytu k celkové podlahové ploše všech bytů v domě.
Toto musela psát osoba bez znalosti české reality a po požití něčeho v množství, nikoli malém.
Hezký den!
Co je na tom špatného?
Současný zákon umožňuje pouze 3. možnost, což je určitý nedostatek. Autoři zákona to vysvětlili tím, že se chystala masová privatizace obecních a družstevních bytů a nebylo vhodné, aby o velikostech podílů rozhodovali úředníci. Proto zvolili jednoduché kriterium. To je v některých případech nevhodné, protože např. byt s terasou a výhledem na Hradčany přispívá na správu stejně jako stejně velký byt v přízemí s výhledem na parkoviště.
Nyní tedy původní vlastník má možnost určit podíly daleko vyváženěji. Pokud to udělá nevhodně, tak některé byty neprodá nebo prodá jen za sníženou cenu. U společných garáží je vůbec nevhodné mít podíly podle velikosti bytů.
V domech, kde jsou byty přibližně rovnocenné může zvolit variantu stejných podílů, což zjednodušší rozúčtování nákladů, hlasování na schůzi shromáždění, apod.
Podíly na SČD se nově mohou měnit i kdykoliv později při splnění určitých podmínek. To se může hodit např. u společných garáží, pokud současné stanovení podílů nevyhovuje.
Pozn. Bytem se v NObčZ rozumí i současná nebytová jednotka. Provozovny, individuální garáže, apod. umístěné v domě tedy mohou mít jinak určený podíl než podle plochy jako je tomu dosud.
Poslední komentáře