nové zděné sklepy

Vložil Eva Mrázková (bez ověření), 23. Únor 2013 - 12:24 ::

Naše společenství vlastníků bytových jednotek se rozhodlo, že nechá zbudovat namísto stávajících plaňkových sklepů sklepy zděné. Pro výstavbu těchto nových sklepů budou využity i nevyužívané prostory v suterénu domu. Doposud měl každý byt sklep stejné velikosti. Nyní se zastupitelé rozhodli pro zbudování sklepů různých velikostí. Pro garsoniéry a byty 1+1 sklepy velikosti 1,1×1,1 m a 3+1 a 4+1 budou mít sklepy dvojnásobné. Kdyby měli všichni stejné sklepy,byly by tyto sklepy ve velikosti cca 1,7m2, což už je docela solidní velikost sklepa i pro uskladnění např kola. Argumentem pro toto rozhodnutí je, že větší byty platí více do fondu oprav, což je pravda. Ale na druhou stranu, byty které nejvíce potřebují úložné prostory jsou právě malé byty , navíc byty 3+1 mají ještě komoru v bytě. S návrhem, že by si mohli majitelé menších bytů, pokud by měli o to zájem na vetší sklepy připlatit za výstavbu těchto sklepů, aby se tak srovnal nepoměr v platbách na do fondu oprav jsem také neuspěla.Chtěla bych vědět jestli má toto rozhodnutí našich zástupců oporu ve stanovách. Nemohu se totiž zbavit dojmu,že kdyby představitelé našeho společenství vlastníků bydleli v garsoniérách se stejnou přesvědčivostí by mě vysvětlily, že všichni musí mít stejně velké sklepy jako dosud. Budu ráda za Vaše názory. Eva Mrázková

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil lake, 23. Únor 2013 - 14:40

    Napsala jste: „Naše společenství vlastníků bytových jednotek se rozhodlo, že …“
    Není tomu tak. Společenství vlastníků o ničem nerozhodlo. Vždyť není vlastníkem domu. Možná se zvedaly ruce a sčítaly hlasy, ale pokud nebylo dosaženo souhlasu všech, šlo o „rozhodování“ zdánlivé, absolutně neplatné, protože v rozporu se zákonem.

    Jde o změnu vnitřního uspořádání domu. Možná i o změnu podlahových ploch jednotek. O obojím je nutné rozhodovat mezi vlastníky jednotek, nutný je souhlas všech. Bezdůvodný nesouhlas jednotlivého vlastníka lze nahradit rozhodnutím soudu (§ 11 odst. 3 ZoVB). Změna podlahových ploch jednotek by byla spojena se změnou spoluvlastnických podílů, což vyžaduje samozřejmě smlouvu o výstavbě.

    Prosím, abyste upřesnila kdo je nynějším vlastníkem místností a kdo bude vlastníkem nově postavených místností, případně zda vůbec půjde o místnosti, nebo jen o sklepní kóje. To má zásadní vliv na právní posouzení věci.

    lake

    Vložil Eva Mrázková, 23. Únor 2013 - 15:15

    Na shromáždění společenství vlastníků padl tento návrh na generální rekonstrukci všech sklepů, to znamená všechny stávající sklepní kóje se zruší a místo nich se vystaví zděné sklepní kóje, jak jsem o tom psala v původním dotazu. Místnosti ve kterých budou nové větší(ale jen pro někoho) sklepy postaveny byly zatím společnými prostorami, včetně těch kde doposud byly umístěné stávající sklepy(sušárny, kočárkovny a pod.)Na schůzi se hlasovalo o tom jestli souhlasíme s výstavbou, ale neřešilo se tam rozhodnutí o různých velikostech sklepů podle velikosti bytů. Myslím, že ani současné sklepy nebyly v majetku vlastníků, že jsou tyto prostory pouze poskytnuty k užívání. EM

    Vložil lake, 23. Únor 2013 - 15:45

    Paní Mrázková,
    děkuji, to jsem potřeboval vědět. Takže jde o stavbu ve společných částech domu, zahrnující zrušení zkolaudovaných místností v domě. Takže souhlas všech je nezbytný.

    Předpokládám, že vzniknou samostatné společné místnosti. Kterou bude kdo užívat je věcí rozhodnutí většiny. Půjde o společné sklepní místnosti, nebudou součástí jednotek.

    Spoluvlastníka lze vyloučit z užívání společné věci. Může pak požadovat finanční vyrovnání ve výši, odpovídající nájemnému v místě obvyklému za obdobný předmět nájmu. Pokud Vám přidělená místnost bude menší než činí Váš spoluvlastnický podíl, můžete požadovat buď větší místnost k užívání (čemuž nemusí být vyhověno), nebo finanční vyrovnání (čemuž musí být vyhověno).

    Nárok můžete vyčíslit vůči SVJ a to již se postará o jeho rozúčtování vlastníkům jednotek v domě. Viz štítek u Vašeho úvodního dotazu.

    lake

    Vložil Viktor_SVJ, 23. Únor 2013 - 15:27

    A v prohlaseni vlastnika mate tedy co? Treba my tam sklepy mame, takze kdyby je nekdo chtel predelavat a menit velikosti, opravdu by to neslo nijak snadno :).

    Vložil Viktor_SVJ, 23. Únor 2013 - 13:56

    Nerozumim pojmu „zastupitele rozhodli“. Mate na mysli vybor SVJ? Nebo hlasovani Shromazdeni?

    Kazdopadne napriklad velikost sklepu pro kazdy byt je soucasti prohlaseni vlastnika budovy (alespon my to tam mame a predpokladam, ze to tam byt musi) – a jakoukoliv zmenu musi schvalit 3/4 vsech hlasu, jestli jste si nepredelali stanovy. Viz ZoVB §4 a vzorove stanovy cl. VII odst 3 pismeno a) a odst 13 pismeno b).

    Kazdopadne ve stanovach nenajdete naprosto zadnou oporu pro stanoveni velikosti sklepu pro ruzne byty.

    Vložil Eva Mrázková, 23. Únor 2013 - 16:23

    Jestli tomu dobře rozumím,tak podle tohoto paragrafu viz níže o velikosti spoluvlastnických podílů na společných částí domu skutečně mají vlastníci větších bytů nárok na větší plochu společných prostor tudíž na větší sklepy, je to tak? …Měla jsem na mysli hlasování shromáždění. EM

    § 8 Vlastnictví společných částí domu (1) Společné části domu jsou v podílovém spoluvlastnictví vlastníků jednotek. S převodem nebo přechodem vlastnictví jednotky přechází spoluvlastnické právo ke společným částem domu. (2) Velikost spoluvlastnických podílů na společných částech domu se řídí vzájemným poměrem velikosti podlahové plochy jednotek k celkové ploše všech jednotek v domě. Obdobně se postupuje i u společných částí domu, které jsou ve spoluvlastnictví vlastníků pouze některých jednotek. Společenství vlastníků jednotek

    Vložil Viktor_SVJ, 23. Únor 2013 - 20:01

    Jeste bych dodal k tomu, co napsal lake: Spolecne prostory jsou spolecne prave proto, ze jsou vetsinou nedelitelne, aniz by ztratily svoji vyuzitelnost. Pro Vas dum by proto mozna bylo lepsi, kdyby se stavajici spolecne prostory rozdelily a staly se soucasti jednotlivych jednotek. Museli by to samozrejme schvalit uplne vsichni, ale urcite by byla moznost „udelat“ si sklepy, jak kdo bude chtit velke (samozrejme s financnim vyrovnanim vuci ostatnim tam, kde by velikost sklepu neodpovidala podilu vlastnika na domu).

    Aspon doufam, ze to takto jde :)

    Vložil lake, 23. Únor 2013 - 18:17

    Paní Mrázková: Ne, nerozumíte tomu dobře. Žádný právní nárok neexistuje. Spoluvlastnický podíl na společných částech domu nemá žádnou souvislost s tím kdo jakou část reálně užívá. Už jsem Vám to přece napsal: ostaní vlastníci jednotek mohou jednotlivého spoluvlastníka vyloučit z užívání zcela, nebo mu přidělit plochu menší, než by odpovídalo jeho spoluvlastnickému podílu. Jde o většinové rozhodování.

    lake

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".