Jak vypracovat reserve study
Rád bych zahájil diskusi, kdo, jak, za kolik a kdo má schvalovat reserve study. Tento pojem je zde hodně navrhován. Nechci, aby toto vlákno bylo o tom, jestli RS ano či ne, zda FO je správa domu nebo ne.
Zajímá mě, jaký by měl být správný postup při jeho zpracování, schválení a účtování záloh, aby nedošlo k níže uvedenému scénáři.
Výbor se rozhodne jednat zřejmě správně a:
- vypracuje, s pomocí technika/správce, jednoduchý plán budoucích oprav dle životnosti: výtah, podlaha v garáži, podlahy v domě, výmalby, střecha, okna, fasáda, …
- přijde s tím na shromáždění a to mu to neschválí – protože jeden řekne, že na okna se mu to zdá moc, druhý má zkušenosti s opravou střechy co opravoval soused a stálo to tolik, dalším se bude celková RS zdát celkově drahá a budou chtít najít úspory
- neschválením RS znamená, že nelze vybírat zálohy proti RS
- společenství nic nevybírá a za 10let se začnou sypat ty opravy…
Takže a/musí RS dělat soudní znalec – to je sice věrohodné a zřejmě i technicky správné, ale znamená to, že to společenství schválí, nebo někdo přivede svého znalce…? b/dobrý znalecký posudek je otázkou 50tis+ c/to znamená, že to musí schválit Společenství d/Společenství to neschválí a jsme výše v bodu č.4
Jak z tohoto kolečka ven a jak to tedy funguje v té Americe?
Díky, Honza
Dobrý den, máte někdo tip na firmu, která by byla schopna pro SVJ zpracovat dlouhodobý plán oprav včetně odhadu nákladů? Nejlépe z JMK. Mělo by to být podkladem pro výpočet sazby zálohy na provoz. Díky.
Srozumitelné a jednoznačné české označení v souladu s pojmy používanými v právních předpisech je např. „plán správy domu a pozemku“.
§
Na základě tabulek životnosti (dostupné na netu) stanovíme plán oprav na dobu max. 10 let. Každý rok se plán aktualizuje. K tomuto plánu pak přiřazujeme finanční plán. Zde vyjadřujeme finanční potřebu a také ji každý rok aktualizujeme. Kromě toho jsme si všichni odsouhlasili a složili rezervu pro řešení havárií a vyrovnávání cash flow. Všechny tyto peníze jsou vedeny jako vyúčtovatelné zálohy a každý vlastník zná výši svého podílu, který v případě prodeje jednotky vyúčtováváme. Finanční plán se po devalvaci koruny nyní změnil tak, že další inflační peníze nespoříme a necháváme na každém vlastníku jak se s plánovaným výdajem vypořádá. Část vlastníků dále dobrovolně spoří na dnes téměř neúročený spořící účet SVJ u FIO, část má peníze na svých lépe úročených a část počítá s úvěrem. Již jsme realizovali větší opravu za 1,2 mil. a s tímto systémem nebyl problém. Ovšem naši vlastníci jsou do jednoho rozumní a ve své vedení, které jim slouží řadu let mají důvěru. Zatím jsme neměli jediné hlasování, kde by byl někdo proti. My prostě hlasujeme až všem řádně vysvětlíme a přesvědčíme a nechceme nikoho válcovat. Vyžaduje to spoustu úsilí, ale jsme v domě jako jedna velká parta a to bydlení je příjemné. Vlastníků je 17. Chápu, že ve stohlavém paneláku to nepůjde.
Pravidlo hospodaření SVJ by měl obsahovat i povinnost zpracování
ročního rozpočtu. Rozpočet je bilanční tabulka z jedné strany obsahuje
příjmy a na druhé straně výdaje. SVJ má příjmy pouze od vlastníků
skládající ve formě příspěvku na bydlení přičemž tyto příspěvky
jsou děleny dle účelu vynaložení. Příjmy z pronájmu společných
nebytových prostor nejsou příjmem SVJ ale vlastníků, je třeba rozpočítat
na vlastníky, vyplatit a oni jsou povinní zdanit dle zákona o dani
z příjmu fyz. osob. Pro sestavení rozpočtu je potřeba mít k dispozici
účetní výsledky právě uzavřeného účetního roku (období začátku
března) a vyhotovuje se pro následující účetní období. Celý se
projedná a nechá se schválit, hospodářský výsledek uzavřeného roku
(účetní výkazy výsledovka a rozvaha) a rozpočet následujícího roku na
shromáždění vlastníků. Při stanovení rozpočtu vycházíme ze
systematického členění výdajů, které uspořádáme podle toho zda jsou
nezbytné a pak stačí jen správně stanovit výši – a pak není o čem
diskutovat na schůzi nebo jsou zbytné – a pak o tom můžeme diskutovat.
Ale samozřejmě i zbytné je třeba připravit kvalifikovaně má obsahovat
očekávané potřeby většiny vlastníků, výdaje mají být kvalifikovaně
odhadnuty, má obsahovat návrh na zabezpečení finančního zdroje atd. .
Hlavním cílem činnosti SVJ je zajištění správy domu a pozemků… Pro
členění výdajů navrhuji následující třídění zajišťují:
výdaje nezbytné:
= provoz (využití pro účel určení)
= revize předepsaných druhů (kontrola stavu účelu určení)
= opravy (obnovení stavu pro účel určení)
výdaje zbytné:
= údržba (uchování stavu pro účel určení)
= rekonstrukce (kvalitativní navýšení stavu účelu určení)
Následně stanovujeme položky jednotlivých výdajových skupin a
kvantifikujeme roční výše očekávaných výdajů. K tomu použijeme
účetní výsledky ukončeného účetního období, případně stanovujeme
odhad pro budoucí období kalkulací trendu vývoje na základě cenových
indexů, nebo změnou struktury věcného obsahu.
= provoz (využití pro účel určení)
patří sem nakoupené “služby“ pro individuální potřebu vlastníka, za
SVJ
je to úhrn individuálních předpisů za teplo, teplou užitkovou vodu,
studenou vodu. My v případě že vlastník má z posledního vyúčtování
nedoplatek v komoditě přesahující 10% předpisu pro následující období
automaticky zvýšíme předpis o tuto částku (pokud s tím nesouhlasí,
provede se další úprava dle požadavku vlastníka).
patří sem nakoupené “služby“ pro společnou potřebu a jsou to zejména
úklid společných prostor, odvoz domácího odpadu, poplatek správci za
vedení účetnictví …, ostraha domu, dodávka elektrická energie pro
společné využití (osvětlení, výtah), poplatky za vedení účtu SVJ a
další obdobné výdaje
patří sem výdaje vlastní správy SVJ jako funkcionářské odměny (návrh
podléhá schválení shromážděním vlastníků), pronájem místnosti pro
schůzovou činnost …
Při odhadu vycházíme z nákladových položek účetních dat posledního
roku a upravíme o očekávané cenové změny.
= revize předepsaných druhů (kontrola stavu účelu určení)
Vycházíme z plánu periodických revíz, zjistíme aktuální požadavky pro
příští rok a odhad ceny zjistíme u potencionálních dodavatelů (na
internetu).
= opravy (obnovení stavu pro účel určení)
Do této kategorie zahrneme výdaje oprav neočekávaných poruch (havárie –
oprava pračky ve společné prádelně, drobná údržba – prasklé
žárovky, rozbité dveře/okno do domu) tj. akce oprav předem neplánované.
Při odhadu výdaje vycházíme z výše obdobných výdajů pro
předcházející léta (např. 50 tis.).
výdaje zbytné:
Jsou to akce vynaložení nákladů na části domu nebo jeho příslušenství,
které jsou v užívání (funkční) ale jsou opotřebovány a pro další
využití je třeba provést prostou výměnu opotřebovaných částí
(údržba např. výměna střešní krytiny, okapů, vymalování spol.
prostor, atd.) nebo výměnu opotřebovaných částí novým, zvyšující
užitnou hodnotu opraveného díla (rekonstrukce např. výtah, zateplení
fasády, bloková kotelna, balkony …).
= údržba (uchování stavu pro účel určení)
= rekonstrukce (kvalitativní navýšení stavu účelu určení)
Tyto výdaje musí být rozpracovány na jednotlivé akce. Zpracovatel musí
znát objektivní potřeby SVJ v této oblasti musí umět uspořádat do řady
podle potřebnosti a naléhavosti realizace. Pro cenové náročné akce
doporučuji dát zpracovat projekt nezávislou projektovou organizací a z toho
lze již vyčíst očekávaný finanční nárok. U jednoduchých akcí je
třeba zjistit finanční nárok zadáním akce do poptávkového řízení na
internetu z výsledků nabídek lze provést reálný odhad ceny akce. Na
základě znalosti potřebnosti a finančních nároků akcí a ze stavu
disponibilního finančního zdroje SVJ realizace se navrhne na příští rok
(do běžného rozpočtu) a na další následující 5 let (střednědobí
rozpočet). Podle objemu potřebného dalšího finančního zdroje se navrhne
metoda zajištění finančních prostředků. Z vlastních zdrojů formou
pravidelní splátky příspěvku na tento konkrétní účel (do tzv. fondu
oprav) do doby navržené realizace. Z cizího zdroje z bankovního úvěru.
Tuto metodu je třeba předjednat s finančním ústavem a znát podmínky
poskytování úvěru včetně potřeby platby splátek. V každém případě
pro každou akci celkový finanční nárok pro budoucí období je třeba již
rozpočítat na jednotlivé vlastníky (v poměru podílu vlastnictví) do
měsíčních příspěvků, aby vlastník mohl zvážit zda toto navýšení je
pro něj přijatelné. Rozhodování je pak jen o tom, zda konkrétní akci za
takto organizovaných podmínek realizovat či nikoliv ev. kdy.
Neschválení akce plánu údržby hrozí jen při absenci takové přípravy,
kdy je marná snaha na schůzi řešit které akce se mají dělat, kdy a za
kolik a z čeho to budeme platit a kolik mi to bude stát. A pak vzniká
neoprávněná potřeba tvorby „fondu“ 30 Kč/m2 „nevím za co a za
kolik“.
Po sestavení strany výdaje sestavíme stranu příjmu tak, že do
jednotlivých položek rozpisu „nájmu“ (poplatky za bydlení) a podle
stanovených rozvrhových základen (poměru vlastnického podílu,
individuální rozpis, rovným dílem, počtu osob domácnosti) rozepíšeme
výdajové položky za SVJ dále pak na vlastníky jednotek.
U nás považujeme údržbu za nezbytný výdaj. V důsledku zanedbané údržby se pouze zvyšují náklady na opravy.
„…kdy je marná snaha na schůzi řešit které akce se mají dělat…“
- „OBRÁZEK“ vydá za 1000 slov
- prostě ty Vaše dokumenty naskenujte – anonymizujte – a zveřejněte co tolika slovy popisujete. OK?
Neználek'
Jako první krok bych navrhoval vyhnout se termínu RS a nazývat to třeba
Dlouhodobý plán oprav. Sám jsem byl překvapen, jaké odkazy mi Google
vyhodil, když jsem zadal Reserve Study a Dlouhodobý plán oprav. Vybírám
namátkou: http://stavba.tzb-info.cz/…e-zivotnosti
http://www.vrumo.cz/dokumenty/240/
K bodu 2 – bude to asi trošku zdlouhavé a zapracuje „lidová tvořivost“, ale v nějaké podobě se to schválí. Něco vypadne úplně, něco se posune v čase, u něčeho se změní částka. A zálohy se stanoví podle toho, co zbyde.
někdo vystoupí s návrhem, schvalme první dva roky a zbytek odložme na příště neboť.
- do 5 let většina vlastníků umře
- byt prodáme, nebo se vlastníci jinak změní
- v průběhu té doby výrazně změní ekonomické podmínky (daně, dotace, ceny, technologie, materiály, kursy.....)
- bude jiný výbor a budou jiné priority
Jirka
Krupíku, rady co zde dostáváte od Laka (tady na Portálu) dostáváte rady k nezaplacení. Vy byste chtěl jak kobylka dostat pole zadarmo. Zkuste si laskavě najít „dobrýho právníka“ a toho se zeptejte kolik stojí analýza problému – třeba když navrhujete fotovoltaiku. A teď si předsatavte kolik stojí DOBRÁ analýza – v tomto případě RS.
Asi ale budete hlupák, protože protože jen někdo takový kdo neumí „špengliš“ a neumí se podívat na ty příklady kalifornských RS a z nich se inspirovat.
Jistě, je pravda že za 5-let většina těch chcípáků dnešních SVj zhebne, ale ty byty nezůstanou prázdné. Vždy je bude někdo vlastnit a ten už je bude považovat za SVŮJ majetek. Ne za něco o co se má starat někdo jiný. To je pohled blbých nájemníků: Husákových dětí, nebo lidí jako jste Vy trpící socialistickým přivlastňováním pečených holoubat.
Jo a pokud jde o výbory co mají jiné priority… než starat se o váš majetek – tak ty VYKOPNĚTE. Zákon tu není od toho aby určoval každý aspekt našich životů.
Dává Vám to nějaký smysl v té Vaší kohoutí hlavince?
OT: Kolik Vam je let prodim?
Ze to nevite OK, ale se priznat, ze jste kulturni negramot a nikdy jste neslysel ani tuhle. popularni pisnicku 1970 od Chinaski?
Hmm…
Všem, kdo neví, jak se dělá RS, ať počkají na teoretika Lakeho.
Zase si tu nejspíše přečteme něco o blbcích a že už to tu psal. Ovšem opět to bude jen v rovině teorie a nebude to mít vůbec nic společného s realitou.
Každý dobrý hospodář si vytváří rezervy a to i bez RS pro případy, které ani naplánovat nemohl a nemusel pak z lidí tahat velké částky najednou (obzvláště v dnešní době).
Jsem asi kokot a předseda SVJ – nevím co to je reserve study a jelikož jsem kokot a předseda SVJ 13 roků, tak mě to ani nezajímá.....
jak postupovat ve velkém domě, kde se vyprofilovali 3 skupiny vlastníků s protichůdnými zájmy.
- chudí vlastníci, co by chtěli „spořit“ protože jsou si vědomi že nikdy v budoucnu nebudou schopni složit větší jednorázovou sumu (např. důchodci) a nikdo jim ani tuto sumu nepůjčí.
- investoři, co koupili byty na pronájem, a jejich zájmem je minimalizovat náklady – s představou že za 10 let prodají a co bude za 12–15 let je jim jedno
- vlastníci, co je jim to jedno (co bude s domem, protože si žádné starosti nepřipouští – on se někdo postará, a když ne, tak zažalujeme výbor.
jak z toho ??
Nejlepší je vůbec do společenství nevstupovat. Do budoucna mají s nastavenými právními předpisy zaděláno na plno problémů. Reserve study je jen papírový plán, ale skutečnost bude úplně jiná a vychytralí vlastníci s ještě chytřejším právníkem za zády budou vydělávat a jasně ,že lehce.
A přitom je to tak jednoduché – říká se, že každá nemovitost má mít jednoho pána – svatá pravda. Je třeba si najít opravdu dobrého, zkušeného správce. Oproti vám doufám, že nová úprava nastaví jasná pravidla zvl. při stanovení záloh a vyúčtování tzv. FO.
Dobrý den paní Ludmilo, ani sebelepší správce bez praviel, která si schválí SVJ nic neudělá. Může navrnout, posudit, radit, ale správce vykonává jen to co má ve smlouvě.
Jak se říká „spoluvlastnictví je dílo ďábla“
Pokud se členové nedohodnout, tak jim opravdu za pár let může dům „spadnout na hlavu“.
Bohužel budou proti sobě vždy stát vlastníci, ktří v domě nebydlí a jejichž smyslem je maximalizovat zisk z pronájmu, tzn. co nejnižší příspěvek na správu domu a ti kdož považují dům za svůj domov a podle toho se k němuchovají.
Nová pravidla jsou stanovena NOZ a NV 366/2013.
Poslední komentáře