Fond oprav a SVJ
Dobrý den. Jsme společenství vlastníků bytového domu kolaudovaného v roce 2000. Každý měsíc posíláme peníze do FONDU OPRAV, do FONDU ÚDRŽBY a do FONDU SPRÁVY. Na návrh nového výboru bylo v roce 2010 odhlasováno zvýšení všech fondů s tím, že nevyčerpané prostředky se budou vždy převádět do dalšího roku. Od této doby však nebylo z FONDU OPRAV nic čerpáno, neexistuje dlouhodobý ani krátkodobý plán oprav, nemáme ani finanční plán. Jak se zachovat, když nesouhlasím s tímto stavem? Je možno přestat posílat peníze do FONDU OPRAV, když nevím, na co jsou určeny? A co s penězi, které tam již jsou naspořeny? Děkuji za radu. J.Corse
Pane Corse, vezměte rozum do hrsti: pokud od počátku neexistoval důvod k platbám, proč tedy platíte naslepo? Pochybuji, že byste byl nyní úspěšný při zpětném vymáhání čehokoliv. Kdo naslepo zaplatil, dal tím konkludentní souhlas. Nemá šanci si to dodatečně rozmyslet.
Pokud máte nějaké tři fondy, požádejte výbor o doložení, že jejich cíl, způsob naplňování a účel užití byly řádně schváleny shromážděním. Pokud to nedoloží, pak žádné fondy nemáte a Vy sypete peníze do černé díry. Víte alespoň, zda na tyto hromádky hradíte zálohy, nebo příspěvky, nebo dary?
lake
Neustále se zde diskutuje o bytí a nebytí FO. FO dejure neexistuje a ZoVB tento termín nezná. Vlastníci platí zálohy na správu tak, aby, mimo jiné, „…byly kryty předpokládané náklady, které,bude nutno vynaložit … i v dalších letech“ (§15,odst. 2). A to je, podle mého názoru defacto FO. Samozřejmě, že vše by mělo být požehnáno usnesením(i) shromážděním vlastníků, stanovami atp. Rozumná SVJ si vedou a řádně evidují FO nejen pro „předpokládané náklady“, ale i operativně pro nepředpokládané. ( Havarie kotlů, oprava střechy aj.)
Máte povinnost přispívat na náklady na správu ve skutečné výši, tj. teoreticky ve výši:
Náklady_připadající_na_Vás_za_toto_období = Váš_spoluvlastnický_podíl x náklady_za_celý_dům_za_toto_období
Reálně nelze přispívat na průběžné náklady, protože se je typicky dozvíte až s určitým zpožděním, takže v praxi se postupuje takto:
Váš_zálohový_příspěvek_na_správu_za_toto_období = Váš_spoluvlastnický_podíl x náklady_za_celý_dům_za minulé_období
Jediné, co potřebujete znát, jsou náklady skutečně vynaložené na správu za minulé období. Vzhledem k tomu, že nemáte žádný plán, nejste povinen podle zákona hradit více. Postup dobře funguje i v případě, že nedostáváte roční vyúčtování nákladů na správu a není Vám sdělován Váš zůstatek na zálohách na správu. Pokud jste již v minulosti hradil více než činily skutečné náklady na správu, jste oprávněn nevyčerpanou část záloh požadovat zpět, resp. tuto částku započíst na své příspěvky.
Úvěr
Jasně, přestaňte platit a naběhne k Vám snad brzy exekutor ! Přečtěte si důkladně stanovy VAŠEHO společenství a prostudujte zápisy ze shromáždění společenství. Dojděte si prohlédnout doklady, za co se ve Vašem domě utrácí peníze, vybírané na opravy, správu atd… Někdy to nemusíte třeba ani zaregistrovat, že se muselo něco opravit.
jste si jistý, že se žádná drahá oprava nepřipravuje ? Také vybíráme prostředky – zálohy na opravy a čerpáme jen minimum, protože máme v plánu hodně drahou opravu, kterou budeme dělat na etapy cca 3. roky.
Poslední komentáře