Dotace na zateplení II.

Vložil Pavel, 12. Červenec 2009 - 21:52 ::

Pár poznámek k poslednímu vývoji dotací na zateplení:

1)Poslední novela NV 118/2009 Sb., kterou se změnilo NV 299/2001 Sb., byla projednána 27.4.2009 vládou a nabyla účinnosti dne 1.5.2009. Podle důvěryhodných informací si Bursík prosadil proti nevýraznému Svobodovi (MMR) zásadní změnu § 3/5 a to tak, že slovo „požadovaná“ se změnilo na „doporučená“. Topolánek to schválil. Protože ani jeden z nich netušil co schvalují, dopadl Panel tak, že cca 40% připravených projektů na Panel nedosáhne.

2)§ 3/5 NV řeší hodnotu průměrného součinitele prostupu tepla Uem obálky domu. Zatímco požadovaná hodnota lze běžně dosáhnout, doporučená hodnota vyžaduje zesílení zateplení stěn z obvyklých 100 mm na 160 či více mm. Obdobně u zateplení střechy. U oken bohatě stačil celkový součinitel prostupu tepla celého okna Uw okolo 1,2 (neplést si se součinitelem prostupu tepla skla Ug, který je běžně 1,0), po Bursíkově zásahu se asi Uw musí pohybovat pod 1,0. Odhadované navýšení ceny na zateplení díky Bursíkovi je ve vládních materiálech uváděno na 17–30%. Ale samotné NV explicitně nepředepisuje trojskla (některá trojskla jsou horší než dvojskla) či přesně 160 mm polystyrénu. NV pouze předepisuje doporučený Uem.

3)Na nátlak odborné veřejnosti připravilo MMR dne 19.6.2009 novelu NV, kde je navrženo pouze v § 3/5 navrátit slovo „požadovaný“ místo Bursíkova „doporučený“ (čj. 18643/2009–31). Všechny resorty souhlasí, pouze Bursíkovi pohrobci si stále melou svou (čj. 21231/2009–31 z 8.7.2009). S tímto rozporem jde návrh NV do vlády.

4)Mezi 73 body programu vlády 13.7. 2009 však tento materiál chybí.

5)Další nepovedená Bursíkova věc – Zelená úsporám – je před krachem. Mělo se jí účastnit 250 000 žadatelů za 4 roky, za dva měsíce nefungování tohoto programu se přihlásilo 42 (slovy čtyřicetdva) žadatelů. Proto se připravuje změna, která má být vyhlášena v půlce července 2009. Jednou z navrhovaných změn je i možnost čerpání této dotace pro panelové domy.

Hezký den!

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil CernochM, 1. Říjen 2009 - 10:55

    Dobrý den, vidím, že se o toto téma zajímá hodně lidí a není vůbec jednoduché (asi jako všechno v této republice) nalézt správný postup. Rádi bychom také tuto dotaci získali, dnes mi ale člověk, který by pro nás vypracovával odborný posudek (energetický audit) řekl, že na panelové domy nelze čerpat „dílčí dotaci“ A.2 – 600,–/m2, ale že musí vše spočítat tak, abychom se vešli do A.1. (komunikoval to i přes infolinku zelená úsporám). Tj.např. zateplovat větší tloušťkou polystyrénu) Máte s tím již někdo zkušenost? Pročítal jsem si podmínky a nikde jsem nic takového nenašel. Díky za případnou odpověď Martin Černoch

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 1. Říjen 2009 - 13:34

    Je to opravdu tak, panelák pouze komplet zateplit. My to řešíme tak, že začínáme žádostí o Panel, na který je třeba Energetický audit+průkaz energetické náročnosti budovy. Pak teprve začneme řešit Zelenou úsporám, která vyžaduje splnit podmínky Panelu a pak vypracovat další, už třetí(!) posudek, ve kterém musí být splněny podmínky 55kWh/m2/rok a zároveň 40% úspora tepla. Pokud bychom dosáhli i na ZÚ, tak Panel zrušíme.

    Vložil CernochM, 1. Říjen 2009 - 15:10

    Díky za odpovědi. Máme také zpracovaný EA+průkaz pro Panel. Ale ZÚ se zdá výrazně výhodnější. Jsme malé SVJ, program Panel by pro nás znamenal vrácení cca 200 tisíc během 10 let. Dotace ZÚ je někde kolem 1,5 mil. (jestli teda správně počítám plocha bytů celkem 1500m2×1050,–. A to je jiný kafe..:-) Přeji všem pevné nervy se zpracováváním. M.Č.

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 1. Říjen 2009 - 16:56

    U nás ten rozdíl dělá zhruba 400tis. a hlavně bychom těch 1.5Mega dostali celkem rychle a hlavně najednou. Ale musíme se pojistit proti tomu, že bychom podmínky ZÚ nesplnili (hlavně tu úsporu 40%, protože už máme celkem hodně vyměněných oken), tak abychom získali aspoň ten Panel. A v něm nejen podle mne peníze velice rychle dojdou…

    Vložil CernochM, 2. Říjen 2009 - 14:40

    Tak jsem se dnes dozvěděl podmínky EA pro dataci ZÚ pro náš dům, abychom splnili A.1 – dotaci 1050,–/m2. Je to odborně spočítané.

    Musíme:

    1. zateplit 200 mm polystyren (to už se ani ve stávajících

      lodžiích neotočím – máme snad na hloubku nejmenší, co

      existují).

    2. zateplit strop v suterénu 120 mm polys.
    3. „opět“ udělat novou střechu. Stávající střecha, kterou

      jsme kompletně rekonstruovali za 600 tisíc v roce 2003

      nemá dostačujcí parametry. Musíme zateplit dalších min. 140

      mm. To je zase na komplet novou střechu…:-(

    4. Samozřejmě dovyměnit zbylá „dřevěná okna“

    Když to vezmu suma sumárum možná mi 1,5 milionu z vrácených dotací pokryje navýšení na požadavky dotace (viz výše). To by ještě šlo. Ale co když dotaci nedostanu, záruka nikde není…To bych si pak o lidí vyslechl…

    Tak jsem zvědavej, jak se na to lidi budou tvářit, hlavně co se týče té střechy…:-(

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 2. Říjen 2009 - 15:09

    My se podle předběžných výpočtů do té podmínky 55kWh vešli, teď se ještě vejít do té 40% úspory. Máme 10cm poliš, na střeše 15cm, okna 1.1, byt.plocha cca 1400m2. Jakékoliv navýšení oprav by znamenalo překlopení jazýčku pomyslných vah ve prospěch Panelu.

    Vložil CernochM, 2. Říjen 2009 - 15:35

    Na „panel“ jsou podmínky výrazněji měkčí. Máme i EA na „panel“ a tam opravdu stačí jen 120 mm na zdi, a se střechou se nic dělat nemusí…Splnění úspory 40%, když už jsou vyměněná okna a nepočítají se do toho, je dost náročné. Myslím, že by to mělo vycházet podobně u většiny paneláků stejných parametrů. Nemyslím si, že některému paneláku bude stačit zateplit 100 mm a jiný bude muset mít 200 mm pro dotaci ZÚ

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 2. Říjen 2009 - 16:20

    Paradoxně jsou teď ve výhodě ti, kteří mají ještě původní okna…

    Vložil Pavel, 1. Říjen 2009 - 17:22

    K jakému okamžiku počítáte úsporu 40%?

    1. K 1.4. – zahájení ZÚ
    2. K 17.8. – účinnost Směrnice 9/2009
    3. K 1.9. – podrobnosti pro paneláky v dodatku č. 1 k přílohám č. I Směrnice č. 9/2009
    4. K datu podání žádosti o ZÚ?

    Jinak 30.9. bylo schváleno dalších 8 mld. pro Nový Panel, takže něco tam ještě bude. :-))

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 2. Říjen 2009 - 12:02

    Já mezi body A-D nevidím žádný rozdíl, aspoň pro nás. Díky za další info, takže to vypadá, že bude Panel ještě nějakou dobu žít… :-)

    Vložil Pavel, 1. Říjen 2009 - 11:15

    V příloze I/2 ke Směrnici 9/2009 je uvedeno:

    A.1 pro rodinné a bytové domy

    A.2 pro rodinné a bytové domy postavené nepanelovou technologií.

    Z toho vyplývá, že A.1 je i pro paneláky, A.2 není pro paneláky.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 13. Červenec 2009 - 11:16

    Pokud mám pravdivé informace, tak by se navíc měly nevyčerpané peníze po 4letech vrátit zpět Japoncům. Ještě žádné straně se za své krátké působení v parlamentu nepovedlo udělat takovou škodu, věřím, že po nich na podzim ani pes neštěkne…

    Vložil Pavel, 13. Červenec 2009 - 11:22

    Ano, nevyčerpané dotace se budou vracet.

    Bursík rozumí stavařině asi jako Biomasa biomase. Mají to v rodině. :-))

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 15. Červenec 2009 - 19:04

    Dneska jsem zaslechnul, že to s Panelem zatím moc růžově nevypadá a Bursíkovo přísnější parametry nakonec zůstanou v platnosti. Nemáte přece jen nějaké příznivější informace…?

    Vložil Pavel, 17. Srpen 2009 - 22:00

    Jmenovče, máte špatné zdroje, naštěstí. -:))

    Vláda na svém zasedání dne 17.8. pod čj. 1017/09 schválila dlouho avizovanou novelu NV 299/2001 Sb., kdy se navrací Program Panel k původní hodnotě součinitele prostupu tepla obvodového pláště a opravuje tak nekvalifikované Bursíkem prosazené NV 118/2009 Sb.

    Účinnost je dnem vyhlášení, což může být za 7–10 dní.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 18. Srpen 2009 - 8:23

    Tak dneska ten den bude opravdu hezký. Díky za dobrou zprávu… :-)

    Vložil Pavel, 15. Červenec 2009 - 19:20

    Moje zdroje mají dovolenou. Z jakého zdroje máte informaci?

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 15. Červenec 2009 - 21:15

    Je to člověk, kterej (nejen) nám zařizuje veškeré papíry na ten Panel…

    Vložil Pavel, 10. Srpen 2009 - 10:32

    Dnes byla publikována informace, že Program Zelená úsporám má být od září rozšířen i pro paneláky.

    http://aktualne.centrum.cz/…clanek.phtml?…

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 10. Srpen 2009 - 17:31

    Díky za upozornění, já to dnes úplně přehlédl. Před časem jsem slyšel, že naopak z Panelu mohou čerpat dotaci i cihlové domy, takže budou peníze rychleji ubývat nežli doposud…

    Vložil Pavel, 11. Srpen 2009 - 9:16

    Neznám sice ještě podmínky, ale podle dnešních HN se má dotace poskytovat již při 20 či 30% úspoře na vytápění. A to lze dosáhnout poměrně jednoduše. Dotaci 450 resp. 600 Kč/m2 by neměl být problém dosáhnout.

    Spotřeba 30kWh/m2 je ale nesmyslně přísná (dotace 1 500 Kč/m2).

    Osud Panelu ale vidím černě. Díky zpřísnění k 1.5.2009 v něm může zůstat více peněz, což se při 200 mld. deficitu může hodit.

    Zelená úsporám se ale buď vyčerpá nebo vrátí Japoncům. :-))

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 11. Srpen 2009 - 12:09

    V jiné diskuzi jsem včera uvedl pár linků, kde nejsou pro nás moc příznivé informace. Tak třebas na paneláky se prý vztahuje pouze to kompletní zateplení včetně 40% úspory tepla a navíc ta podmínka 55kWh/m2 je údajně ještě přísnější nežli přísný „Nový panel“. Zatím je kolem toho ještě příliš mnoho nejasností, takže budeme muset počkat, až si to trochu sedne…

    Vložil Pavel, 11. Srpen 2009 - 14:16

    Dnes odpoledne mají být publikovány úplné podmínky. Zatím jen dílčí info:

    http://www.zelenausporam.cz/…zmeny_zu.pdf

    Program zkrachoval (za 4 měsíce 205 žadatelů, když bylo plánováno 250 000 žádostí) a mělo by se vracet 15 až 25 miliard Japoncům a jiným. Proto ty změny.

    U nás asi dosáhneme i na 55 kWh/m2, na 30 kWh/m2 by to bylo asi velmi nákladné.

    Podle výše uvedené informace to skutečně vypadá u paneláků jen na oblast A1.

    V MF Dnes byla navíc informace, že bude možné kombinovat Panel a ZÚ.

    Já kvůli nejasným dotacím přerušil schválenou revitalizaci za 30 mil. Když si na žádnou dotaci nešáhneme, tak mne na shromáždění sežerou. Kdyby mi ale nějaká dotace unikla, tak mne sežerou také. :-))

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 14. Srpen 2009 - 12:35

    Dnes byla publikována nová směrnice programu Zelená úsporám:

    http://www.zelenausporam.cz/…e-dokumenty/

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 16. Srpen 2009 - 23:15

    Ještě žádnou dotaci nemám a už je hrozba, že část dotace skončí ve státním rozpočtu: Janota navrhuje zvýšit mj. sníženou sazbu DPH z 9 na 11% a zvýšit spotřební daň z benzínu o 1 Kč.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 8. Září 2009 - 12:38

    Asi ze vzteku, že MŽP zkazilo MMR Nový Panel k 1.5., tak si MMR prosadilo a MŽP vydalo dodatek k přílohám ke směrnici 9/2009 k 1.9., podle kterého se nebudou proplácet zateplovací práce před podáním žádosti o ZÚ, pokud se jedná o paneláky.

    U nepaneláků se proplácí zateplovací práce dokončené po 1.4.2009 bez ohledu na termín podání žádosti.

    Jsou to gauneři.

    http://www.zelenausporam.cz/…ce-c-9–2009/

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 8. Září 2009 - 18:01

    Dnes jsem toto téma taky řešil, takže na dotaci ZÚ je třeba zároveň splnit i podmínky pro Panel, tzn. je třeba Průkaz energetické náročnosti budovy, Energetický audit a Odborný posudek, tři dokumenty počítající stále to samé, no to se prohneme, ať žije byrokracie… :-(((

    Vložil Pavel, 8. Září 2009 - 21:34

    Jmenovče,

    PENB, EA, nebo nějaký posudek, to je procházka zeleným sadem, chci něco zadarmo, tak vyrobím nějaké papíry, sice to není moc ekologické, ale zlení úředníci budou mít práci.

    Když si přečtete pořádně podmínky, tak např. jako přílohu musíte dát OVĚŘENÝ souhlas VŠECH spoluvlastníků nemovitosti. U nás máme 139 bytů. Některé byty jsou v podílovém spoluvlastnictví, u některých probíhá dědické řízení, některé byty se prodávají, u 2 jednotek je duplicitní zápis v KN atd. Část lidí žije v cizině, mluví velmi špatně česky a nevím jak je budu přesvědčovat, aby podepsali u notáře něco, čemu moc nebudou rozumět.

    Podle Přílohy I/3/1/6 je žadatelem osoba, která podléhá dani z nemovitosti. To SVJ není, to je těch 139 osob.

    Dotace se poskytuje podle Přílohy č. I/3/3 formou de minimis, tj. max 200 000 EUR. To je pro fyzickou osobu hodně, pro SVJ o 139 bytech sice dost, ale nechápu proč je to takto omezováno. Bloková výjimka dle nařízení Komise č. 800/2008 asi nepůjde využít, protože Zelená úsporám není notifikována v Bruselu. Pokud bude příjemcem 139 jednotlivců, tak by měli podle pravidel de minimis uvést, kolik již čerpali podpory. To se jim bude pěkně vysvětlovat.

    Odchodem diletanta Bursíka se mnoho nezměnilo, ti neschopní úředníci jsou tam stále a škodí a škodí.

    Asi napíšu ministrovi, ale ten už prohlásil, že do voleb další změnu pravidel Zelená úsporám nechystá.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel777 (bez ověření), 9. Září 2009 - 9:12

    Teď jsem zrovna dočetl mail, ve kterém jsem na ty ověřené podpisy taky upozorňován, já se toho vůbec nevšimnul. Začínám přemýšlet, jestli nám těch cca 350tis., které bychom oproti Panelu získali navíc, stojí vůbec za to. Je jasné, že úředníci vůbec neví, která mlátí, jasně to vyplývá z těch tří nařízených dokumentů, které jsou téměř duplicitní. Na základě vaší včerejší informace jsem proto překopal naše plány, takže jedeme zatím jako na klasický Panel. Díky. :-)

    Vložil Pavel, 9. Září 2009 - 11:41

    Já bych to neuspěchal.

    Na infolince ZÚ jsem získal kontakt na SFŽP, kde má sedět autorka Směrnice, uvidím co mi odpoví. Když pochopí, co to napsala za blábol, neměl by být problém to změnit.

    Další kontakt se zná s novým ministrem, uvidíme, v ČR je to o známostech.

    A požádal jsem známou z Českého rozhlasu, zda by se na MŽP neobrátili se žádostí o rozhovor, otázky jim napíšu. :-))

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 18. Září 2009 - 18:57

    Věnoval jsem tomu více než 10 dní, ale možná již začínají na Zelené lince chápat, o čem je Zelená úsporám.

    I když mám od nich písemně, že musím mít 139 ověřených podpisů, tak snad mění názor.

    Že je to blbost jsme poslali na ministra ŽP, poslanci, co sedí v DR SFRB, starostovi, co je vysoký funkcionář v nejmenovaná velké straně, na SFŽP a několika dalším lidem, kteří mají zájem na zateplování.

    Dnes jsem získal na Zelené lince ústní informaci, že po SVJ nebudou chtít souhlas všech členů SVJ. Tak jsem požádal o písemné potvrzení.

    Je tam ještě dost problémů, protože např. nevědí, zda se bude používat bloková výjimka atd., ale hlavní překážka možná padla.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Pavel, 21. Září 2009 - 17:03

    Tak 100% je snad zažehnáno. Na všech linkách odpovídají, že to musí být podle stanov. Sice nevědí, co si pod tím představit, ale mají to tak říkat.

    Pravděpodobně budou chtít 75% ověřených podpisů. Ale příjemná slečna nevěděla, tak jsem z ní vymámil alespoň nějaké neveřejné emaily, kde prý určitě poradí.

    Pobavila mne doporučením, že bych si nejdříve měl přečíst zákon č. 72/1994 Sb., to jsem jí za ty moudré emaily slíbil. :-))

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil mirek_2 (bez ověření), 21. Září 2009 - 18:16
    Vložil mirek_2 (bez ověření), 21. Září 2009 - 18:18

    …no jooo – ale ať čtu jak čtu, tak ZoVB říká: ‘§11 (5) K přijetí usnesení o změně účelu užívání stavby[6] a o změně stavby[7] je zapotřebí souhlasu všech vlastníků jednotek ‘….
    …no a stavební zákon (nový) č.183/2006 Sb.: §2 (5) Změnou dokončené stavby je

    1. nástavba, .....
    2. přístavba, .....
    3. stavební úprava, … ; za stavební úpravu se považuje též zateplení pláště stavby.

      .. a jsme tam, kde jsme… nebo mi něco uniká?
      Domnívám se, že halasná vyhlášení o pomoci bytovým domům, včetně těch panelových skončí opět v neznámu. Kolik domů s počtem vlastníků který zde uvádí např. p.Pavel bude schopno dát do hromady stoprocentní souhlas a ještě všechny podpisy mít ověřené??? mirek.

    Vložil Pavel, 22. Září 2009 - 2:24

    Správně čtete první větu § 11/5.

    Nicméně existuje i druhá věta tohoto odstavce: jde-li o stavební úpravy (tj. § 2/5/c zákona 183/2006 Sb.) postačuje souhlas 3/4 většiny všech. To Vám asi uniká. :-))

    I když za 14 dní snížili požadavek podpisů ze 100% na 75%, domnívám se, že by jim měl stačit jen podpis výboru. No, pokusím se dál vysvětlovat co je to SVJ.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil mirek_2 (bez ověření), 22. Září 2009 - 8:10

    … no a v tom je právě kouzlo našich zákonů lidové tvořivosti našich zákonodárců.
    Platný ZoVB se odvolává ( ve svých odkazech) na dnes již neplatný stavební zákon z r.1976 a současně platné znění nového staebního zákona 183/2006 ve svém §2/k/c nově doplnilo pojem ‚stavební úpravy‘ a tím i obsah pojmu ‚změna stavby‘ právě o ‚ZATEPLENÍ‘ … a požadavek na odsouhlasení změny stavby je v ZoVB jednoznačně 100% – žel Bohu. Jestliže se léta volalo po novele ustanovení ZoVB, aby nebyl potřebný souhlas 100% na kde co, tak výsledkem je, že dnes nejaktuálnější zájem o zateplení právě velkých bytových domů – včetně panelových je ze strany našich zákonodárců podporován takovýmto způsobem. Přidá-li se k tomu ještě bezmezný důvptip úředníků MŽP – požadavek ověřených podpisů, ačkoliv kompetence, včetně podepisování právních dokumentů – je pro SVJ upraven zákonem je výsledek dokonalý. mirek

    Vložil Pavel, 29. Září 2009 - 23:37

    Nemohu souhlasit s Vaším výkladem.

    Jak jsem už psal, první věta § 11/5 ZoVB mluví obecně o změně stavby. Druhá věta je však k první větě speciální (má přednost) a uvádí, že jde-li o stavební úpravu (tj. mj. zateplení) postačují 3/4.

    Zajímavější je, že Směrnice MŽP 9/2009, resp. její přílohy, vyžadují, aby žádost podal plátce daně z nemovitosti, tj. SVJ většinou není.

    Dalším velkým problémem jsou ověřené podpisy. Snažím na na ty neználky na telefonech výchovně působit a tak jsem jim zaslal něco z judikatury ÚS a NV

    Další nejasností je horní výše dotace Zelená úsporám. Někomu postačí de minimis, já bych chtěl blokovou výjimku, a to raději podle odstavce 2 a nikoliv jen podle odstavce 4 článku 21 Nařízení Komise. Proč byl zvolen nevýhodnější 2. odstavec mi není nikdo schopen odpovědět. A jak se to bude počítat, to už vůbec ne.

    Hezký den!

    Pavel

    Vložil Zateplovač (bez ověření), 30. Září 2009 - 0:57

    Společenství zajišťuje (místo vlastníka) správu, provoz a opravy společných částí domu.

    Nelze z toho vyvodit, že společenství (místo vlastníka) rovněž zajišťuje stavbu (výstavbu), tu zajišťuje vlastník (v daném případě zateplení). Srv. speciální ustanovení o výstavbě v ZoVB.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".