Doručování emailem
V jiné
diskusi se probíral dotaz ohledně doručování emailem. Konkrétně šlo
o výzvu příjemce služeb (vlastníka jednotky) směrovanou na poskytovatele
služeb (SVJ). Platí to však shodně pro jakékoliv doručování
v soukromoprávní sféře.
Je třeba pochopit, že osoba soukromého práva není povinna mít zřízený email. A pokud snad email zřízený má, není povinna kontrolovat si došlé zprávy na tuto emailovou adresu.
Podle 2012/89/§582/1 platí, že není-li právní jednání učiněno ve formě ujednané stranami nebo stanovené zákonem, je neplatné, ledaže strany vadu dodatečně zhojí. V soukromoprávní sféře je tedy možné platně doručovat způsobem, který byl mezi stranami předem dohodnut. U SVJ by mohla být emailová adresa uvedena ve stanovách jako kontaktní email SVJ – pak je to pro SVJ závazné.
Nebylo-li však doručování emailem předem ujednáno, je to shodné jako při pokusu doručit adresnou písemnost pomocí lahve vhozené do potoka, nebo při pokusu o doručení pomocí poštovního holuba. Jestliže neexistuje ujednání, pak není možné učinit závěr, že nastala fikce dojití, ani nelze předpokládat stav, kdy příjemce dojití vědomě zmařil (2012/89/§570/1). Odesilatel je v nevýhodném postavení: Bude muset tvrdit a prokazovat, že zásilka se dostala do sféry příjemce a ten se seznámil s jejím obsahem.
Bez předchozího ujednání je možné bezpečně doručovat způsoby, které stanoví zákon:
- do vlastních rukou kurýrem (který pak dosvědčí, zda příjemce zásilku převzal, nebo odmítl převzít);
- doručení prostřednictvím zákoného poskytovatele poštovních služeb, což je Česká pošta (s fikcí doručení podle jejích záznamů, nebo třetí pracovní den po odeslání);
- vhozením do domovní schránky, pokud existuje a je přístupná v místě sídla nebo na adrese kde se osoba zdržuje a je označena jménem příjemce nebo názvem korporace;
- dodáním do datové schránky (s fikcí doručení v poslední den desetidenní lhůty od dodání, i když se do systému nepřihlásí oprávněná osoba).
K možnosti doručování emailem cituji z odborné literatury.
„Prakticky tedy dojití do e-mailové schránky přichází v úvahu, pokud je strany nezpochybňují nebo pokud jde o adresu, kterou adresát prokazatelně kontinuálně užívá, případně sám auktora vyzval, aby na ni doručoval, a auktor je schopen prokázat doručení do e-mailové schránky potvrzením.“ MELZER, Filip, TÉGL, Petr a kol. Občanský zákoník – velký komentář. Svazek III. § 419–654. Praha: Leges, 2014, s. 687. |
K tomu podotýkám:
Nesouhlasím s tvrzením autorů, že by dojití do emailové schránky bylo možno prokázat pomocí tvrzení, že „emailovou adresu adresát prokazatelně kontinuálně užívá“.
- Může se jednat o emailovou schránku, která je kontinuálně užívána výhradně k odesílání, nikoliv k příjmu emailových zpráv.
- Může se jednat o kontinuálně užívanou emailovou schránku jiné osoby (advokát, smluvní správce, jiný zástupce SVJ).
- Může se jednat o emailovou schránku, provázanou s účetním software, přes kterou jsou automaticky odesílány předpisy plateb a výzvy k úhradě, ale kterou nikdo nekontroluje z hlediska došlé pošty.
- Může se jednat o emailovou schránku uvedenou ve vyúčtování služeb jako adresa poskytovatele služeb pro příjem (pouze) výzev a námitek k vyúčtování. Tato emailová adresa tedy neslouží k jiným účelům a její obsah je možná kontrolován jen v době několika měsíců po datu doručení vyúčtování příjemcům služeb.
V těchto případech by se doručení emailem nedalo prokázat pouhým tvrzením, že „emailovou adresu adresát prokazatelně kontinuálně užívá“. A to ani v případě, kdy odesilatel prokáže odeslání a dodání.
Justitianus
Neodpověděl jste, kdy je doručeno mailem (asi až po potvrzení?), pokud tedy je ujednáno… Nebo musí být ujednáno i fikce? Ano, tak to mám v NS, ale když nejsem autorem ujednání, tak to tam na 99% nebude sjednána doba fikce.
A taky, když se to adresátu nehodí, tak jsem spadl do spamu… to už se mi taky stalo v posledním měsíci.
A poštovním listem to je podle vás 3 pracovní den po odeslání, i když se tento dopis ztratil, tak ještě zbývá datovka, kde to může trvat 10 i víc dnů (pokud poslední den spadne na nepracovní)… Divné, co?
A jak se prokazuje, co jste tím listem odeslal a kdo to podepsal?
Zajímavé je to vhazování do schránky, jak to budete prokazovat?
I kdyby to bylo na videu nebo se svědkem, co když bude u soudu adresát tvrdit, že to někdo vykradl ze schránky?
Adresát u soudu zapírá jak obsah tak doručení a soudce zase neví, jak fungují postkomplety. Prostě tohle je fraška.
Řekněte mi ale, jak spolehlivě doručíte tomu, kdo odmítne převzít, když ho kurýr (a jaký, každý, i dpd) nemůže legitimovat, když odmítne, tak jak může svědčit po 3 letech u soudu?
Nebo jsou tu nějaké spešl služby jako známe z amerických filmů!? Že mu to vrazí do ruky a zdrhá. Prosím info protože to občas potřebuji.
Ptám se zcela vážně, protože všechno jsem už řešil. I zapírání obsahu i doručení…
ne způsoby. co je za problém poslat klasicky poštou na doručenku? nebo datovkou? že může být doručeno až za 10 dní? čemu to vadí?
Chápeme, ze (u soudu) se resi veci mnoho let zpet? Tehdy datovka v SVJ nebyla ;-)
A neobvyklé logika soudu, že posuzuje doručenou věc jako jasnou věc, jak bude zkoumat její obsah? Versus odmítnutou věc, chce dokládat a prokazovat, co bylo obsahem odmítnuté listiny.
jako kafemlejnek :-( to nebyla ani pošta? tak jste to holt měl poslat po poštovním holubovi. končím, na takovou zbytečnou debatu nemám nervy ani chuť.
Poslední komentáře