bušení v trubkách

Vložil marie (bez ověření), 28. Leden 2018 - 23:41 ::

prosím o odpověď na následující dotazy. Nastěhovali jsme se do panelového domu, do bytu, který jsme kupovali v létě, tudíž jsme o níže popsaném problému nevěděli. Byt je vytápěn z teplárny, jako dalších byty. V domě mají všichni majitelé byty v OV. Ze začátkem topné sezony začal horor. Náš byt je v přízemí, pod bytem vede potrubí, kde je voda, která ohřívá radiátory. Teplárna během dne několikrát topení vypíná a opět pouští. Při každém opětovném puštění se začnou ozývat rány, jako když někdo kladivem bouchá do zdi. Je to před 6 hod. ráno, během dne a večer kolem 23 hod. se topení vypíná a opět bušení, které trvá i 1,5 hodiny. Je to na straně, kde máme dětský pokoj a ložnici. Není tudíž šance se vyspat večer, ani ráno. Každý den, vč. víkendu budíček před 6 ráno. Byty nám spravuje Bytservis, na který jsme se s problémem obrátili. Nejdřív slíbili že situaci budou řešit, nicméně později se z toho vyvlékli s tím, že byty jen spravují a že my sami s manželem si máme někoho sehnat a nechat si potrubí prozkoumat, odkud bušení jde. Platba má být provedena z fondu oprav společenství vlastníků bytů. Bytservis je zároveň provozovatelem teplárny, tudíž bychom předpokládali že když oni vodu v potrubí ohřívají, provozují něco, co ruší náš noční klid, měli by závadu odstranit. Do domu tedy přijeli instalatéři – topenáři, kteří vysekali na jednom místě otvory kolem trubek (v domění že nejsou opěnované a můžou se ohříváním vody rozpínat a mlátit do zdi), to ovšem nepomohlo a bušení probíhá dál. Moje otázka zní: kdo by měl financovat tuto opravu? Můžeme požadovat aby topení nebylo nesmyslně několikrát denně a i v noci vypínáno nebo ubíráno a znovu zapínáno? Pokud se nepodaří najít příčinu bušení, kam se máme obrátit. Je to skutečně psychicky velice náročné, zvlášť když máme v pokoji malé dítě, které nemůže spát ani v noci, ani ráno, je nuceno vstávat v 6 hodin každý den. Děkuji

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Richard Pinka, 29. Leden 2018 - 18:02

    Dobrý den všem, Jelikož je to problém, který mě zaujal, dovolím si několik průběžných komentářů ke všem :

    1/
    …(cituji)… bytu, který jsme kupovali v létě, tudíž jsme o níže popsaném problému nevěděli. 

    tento problém je možno nazvat tzv. skrytou vadou a prodávající Vás o ní měl mít dle mého názoru povinnost informovat. Jak vypadá Vaše smlouva – obsahuje prohlášení prodávajícího o tom, že nemovitost nemá skryté vady a o všech vlastnostech jste byli řádně informování ? [1][2] Pokud není ale koupě nemovitosti starší než 5 let, tak máte nárok reklamovat tento nedostatek u prodávajícího (tuším dle par. 2629 NOZ). Minimálně by daný byt, pakliže má tento problém, nemusel mít takovou tržní cenu, za jako jste ho kupovali. Prodávající – to ale předpokládám – není majitelem zdroje potíží- tudíž nemůže opravit daný problém . Potrubí pod Vašim bytem má buď ve vlastnictví celý dům (tím pádem taky částečně podílem Vy) a nebo teplárna – předpokládám že dům, dudíž je nutno nápravu této věci je nutno jednat s SVJ na vrub nákladů na údržbu a provoz.

    2/
    …(cituji)…… nicméně později se z toho vyvlékli s tím, že byty jen spravují a že my sami s manželem si máme někoho sehnat a nechat si potrubí prozkoumat,….

    Jednak by jste měla tuto záležitost projednávat zejména s vedením SVJ kterého jste také členem – ti mají obchodní vztah s dodavatelem tepla. Může a nemusí daný problém být v kompetenci a pravomoci teplárny – na to odpoví smlouva kterou má v rámci správy budovy Vaše SVJ s daným provozovatelem a máte právo do ní nahlídnout, také by vedení SVJ se mělo k této záležitosti vyjádřit – zeptejte se.

    3/
    …(cituji)… Bytservis je zároveň provozovatelem teplárny, tudíž bychom předpokládali že když oni vodu v potrubí ohřívají, provozují něco, co ruší náš noční klid, měli by závadu odstranit. 

    Nesprávný předpoklad. Toto může a nemusí být pravdou, respektive, důvodem potíží může být jak hydraulické uvádění teplé vody do provozu (co má v kompetenci a pravomoci teplárna), tak charakter potrubí UT ve Vašem době (co máte ve vlastnictví Vy jako majitelé BJ v domě pod „společnými prostory a částmi budovy“)

    4/
    …(cituji)… Do domu tedy přijeli instalatéři – topenáři, kteří vysekali na jednom místě otvory kolem trubek (v domění že nejsou opěnované a můžou se ohříváním vody rozpínat a mlátit do zdi), to ovšem nepomohlo a bušení probíhá dál.

    Kdyby jste měla vyskočenou plotýnku v páteři, nebo nemocné srdce, diskutovala by jste tyto potíže s zdravotní sestrou či instrumenářkou a nebo raději s neurologem či kardiochirurgem?? Touto odpovědí otázkou chci říct, že instalatéři a topenáři mohou mít obsáhlé znalosti a zkušenosti – proti tomu žádné zlé slovo, ale nejsou to projektanti. I jejich pokus který jste popsala není v těchto případech řešením. Podobné hydraulické rázy mohou mít víc možných příčin a také víc možných řešení, proto je důležité mít k dispozici všechnu relevantní dokumentaci jak na straně domu tak na straně dodavatele tepla a přizvat si k tomu odborníka, organizace, které by Vám mohli někoho poradit jsou [3][4] nebo hledejte mezi soudními znalci TZB (či techniky prostředí). Nemusí to jít k soudu samozřejmě, ale ve věcech břemena reklamace Vám mnohdy jasně a přesně popíšou jak to je za konkrétních Vašich okolností.

    5/
    …(cituji) Moje otázka zní: kdo by měl financovat tuto opravu? 

    Jednak jste mohla býti Vy jako kupce BJ uvedena v omyl a k tomu Vám poradí právník. A dále, Před hádkami o tom, kdo by měl financovat co, dopručuji věc analyzovat odborníkem (zkušeným projektantem UT, či soudním znalecem) jak na straně Vašeho domu tak na straně dodavatele tepla (typy čerpadel, charakter potrubí, regulace, regulační prvky na potrubí) který na základě toho doporučí nejvhodnější zákrok – do této doby je irelevantní se zabývat nad tím, kdo bude platit, když se neví, jak veliká investice to může být. Toto žádejte od SVJ, měli by Vám vyhovět – sám se divím tomu, že Vás nikdo o „budoucím problému“ neinformoval – zcela jsitě ste se s někým z domu bavila… no možná ne. Lidi někdy neradi rozmlouvají což je na škodu.

    6/
    …(cituji)Můžeme požadovat aby topení nebylo nesmyslně několikrát denně a i v noci vypínáno nebo ubíráno a znovu zapínáno? Pokud se nepodaří najít příčinu bušení, kam se máme obrátit. Je to skutečně psychicky velice náročné, zvlášť když máme v pokoji malé dítě, které nemůže spát ani v noci, ani ráno, je nuceno vstávat v 6 hodin každý den. Děkuji

    Chápu Vás. Nemyslím si že ale máte právo požadovat úpravu způsobu regulace. Doporučuji se obrátit na SVJ a požádat o důkladnou analýzu věci někým erudovaným a žádat je o přípravu projektové dokumentace, současného stavu rekonstrukcí (možné výměny otopných těles) a také je žádat jednat s teplárnou v této věci. (takže požádata možná i o zhromáždění v této věci pokud bude potřeba)

    Reakce na odpovědi zůčastněných diskuze :

    =>A//

    Příspěvek od „eb“ : výrok „Bušení odstraní vlastní kotelna.“ je cílově směrován. Jak jsem psal, důvodů, tím pádem i řešení může být více, což bude zřejmé po konzultaci s „odborníky na teplo“. Nemusíte se bát že jeden kryje druhého, naleznete-li vhodnou osobu, ráda „klepne po prstech“ dodavateli tepla. Ale i za finančních okolností může být vlastní kotelna řešením, to nechci vyvracet – o situaci vím málo.

    =>B//

    Příspěvek od „AsiTak“: Je tudíž smysluplné taky zjistit, v koho režii by toto mělo být řešeno, zda-li externí správce, nebo SVJ. Osobně bych se ze zmíněných informací držel režie pod SVJ. Před zajištěním opravy bych rozhodně doporučil pod režií SVJ analyzovat možnosti řešení. Jinak bych se obával že provozovatel si vymyslí nějaký nesmysl proč se to nedá opravit, či navrhne jednu z alternativ, ale mnohem dražší, nebo reálny problém u nich nezmíní a bude ukazovat na problém (v budově SVJ) kde reálně není. … rizika…

    Každopádně vlnovcový kompenzátor potrubí může a nemusí věci pomoct není to jediné řešení které mě napadlo. Nevím o jaký barák se jedná : jak je starý (také potrubí), kolik stoupaček a zapojení do rozdělovačů sběračů ? Charakter a regulace čerpadel ? Je panelák zateplen ? Celý ? Z části ? (pokud ano, byla soustava hydraulicky vyregulována? Kým, kdy ?jak ? .. A tak dále, a tak dále.

    =>C//

    Příspěvek od „Misme“ : Ano, souhlas, hydraulické rázy můžou mít víc příčin. Také vypínaním radiátorů na konkrétní stoupačce, stoupačkách. Pokud je morálka v rámci sousedů pod SVJ popsatelná pojmem „chaos“ je možné, že jak píše, Misme, mohou být problematické i zaměněné radiátory. Každopádně se domnívám že u případné kontroly má právo výbor SVJ přisstoupit do prostor bytů a toto kontrolvoat – zasahuje to do funkčnosti budovy jako celku, ovlivňuje všechny (obdobně jako zásah do nosné konstrukce). Jak je na tom Vaše SVJ ? Je tam toto riziko ? Nebo je zvyklostí skutečně nahlašovat důležité opravy všemi ?

    …závady se hledají nelehce, opatření k nápravě jsou nepopulární a něco stojí. …
    … hledají se nelehce pro toho, kdo se věci nerozumí. Proto je důležité poskytnout potřebné podklady erudované osobě aby věc zhodnotila. …zablokovat hlavice… ano, například by to bylo jedním z řešení, napadají mně další možnosti ale na posouzení věci nemám dostatek informací.

    Každopádně, vám doporučuji si prioritně řešit Vaši případnou ujmu v rámci koupě bytu, obecně dle právní věty Volenti non fit injuria – pokud souhlasíte se stavem věcí tak se Vám vina neděje – to platilo i Římě, platí to i dnes. Na slovensku je v právu kupující a prodávající mu má povinnost podat konkrétní informace o stavu a vadách nemovitosti a je to právně vymožitelné. Mělo by to tak být i zde v ČR (minimálně zmíněna možnost žádat o nápravu do 5-ti let dle zmíněného zákona). A každopádně mě bude zajímat, jak daná věc dopadla :) Držím Vám palce.

    <RP>

    Vložil eb (bez ověření), 29. Leden 2018 - 11:05

    Bušení částečně způsobuje špatně vyvážená topná soustava, ale zejména bušení způsobují teplárny, které nárazově navyšují výkony, aby navýšili své zisky. To se ale nikde nedozvíte, to vědí pouze odborníci na teplo, kteří vědí, jak to funguje. Seřízením topné soustavy lze bušení částečně odstranit, ale nic velikého si od toho neslibujete. Bušení odstraní vlastní kotelna.

    Vložil AsiTak, 29. Leden 2018 - 5:37

    Změna vypínání topení na noc útlumem topení nepomůže, a klepání nepřestane. Další informaci o problému naleznete: http://vytapeni.tzb-info.cz/…bnich-vedeni Opravu závady má financovat vlastník topení bude to asi společná část (zjistíte z prohlášení vlastníka) tudíž SVJ. Bytservis nejspíš nespravuje byty, pokud jsou ve vlastnictví členů, ale bude externím správcem spol. části domu. Nemáte požadovat nevypínání topení (to patří do kompetence provozovatele topení) ale požadujte odstranění závady hlučnosti. Nehledejte topenáře Vy, ale požadujte zajištění opravy správcem domu, který je SVJ (případně SVJ zadá úkol Bytservisu‚ kterému za správu platíte).

    Vložil Misme, 29. Leden 2018 - 11:13

    Dovolila bych si k příspěvku AsiTak doplnit, že hlučnost může být způsobena řadou příčin, mimo jiné vypínáním některých radiátorů v domě nebo nepovolenou výměnou radiátorů někde v domě – obě tyto příčiny bývají značně pravděpodobné a obtížně se řeší, když si nejeden vlastník myslí, že si ve svém bytě může dělat, co se mu zlíbí.

    Otopná soustava se projektuje jako celek a k tomu, aby topila, tzn. jakýkoliv zásah do ní musí být předem posouzen ve vztahu k ní celé, protože amatérské zásahy pak mohou končit jejím rozhašením. Nejen amatérské, oni i profesionálové hlučnost řeší s krajní neochotou a odporem, protože závady se hledají nelehce, opatření k nápravě jsou nepopulární a něco stojí. (Lze např. nechat zablokovat hlavice proti úplnému vypnutí, to se málokomu líbí.) Vy nemáte páky na ostatní vlastníky, i proto je starost na bezproblémovém chodu otopné soustavy věcí SVJ.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".