Pane Tomáši,
děkuji za zajímavou informaci. Vedoucí odboru stavebního řádu je placen
z mých daní a jeho úkolem je dodržovat zákon. Namísto toho vidím, že
zákon nezná ani nedovede svůj protizákonný postup nějak obhájit. Pusťme
se tedy do práce namísto něj…
Úředník napsal: „Vámi uvedený rozsudek je z roku 2006, kde bylo
napadeno rozhodnutí stavebního úřadu z roku 2004. Tedy v době platnosti
starého stavebního zákona č. 50/1976 Sb., a starého správního řádu č.
71/1967 Sb.“
To je samozřejmě pravda, ale není to pro věc rozhodující. Závěr
Nejvyššího správního soudu lze vztáhnout i na současnou právní
úpravu, neboť se od původní nijak zásadně neliší. NSS ostatně postavil
své rozhodnutí na skutečnosti, že zákon o vlastnictví bytů
nedává SVJ automaticky právo být stavebníkem. Toto právo mohou svému
společenství udělit jedině vlastníci jednotek. Tato skutečnost
vyplývá ze zákona č. 72/1994 Sb. o vlastnictví bytů, který zůstává
tentýž; nic na tom nemění skutečnost, že mezitím začal platit nový
Stavební zákon a Správní řád.
Ale abychom si ověřili úředníkovu argumentaci, srovnejme pro jistotu
znění starého a nového stavebního zákona a hned uvidíme jak se
věci mají.
Dřívější zákon č. 50/1976 Sb., Stavební zákon, stanovil
v § 58: (2) Stavebník musí prokázat, že je vlastníkem pozemku nebo stavby anebo že má k pozemku či stavbě jiné právo, které jej opravňuje zřídit na pozemku požadovanou stavbu, provést změnu stavby anebo udržovací práce na ní. (3) Jde-li o stavební úpravu, nástavbu nebo udržovací práce na stavbě, může být stavebníkem právnická nebo fyzická osoba, která je nájemcem stavby, předloží-li o tom písemnou dohodu s vlastníkem stavby. |
Nyní platný stavební zákon č. 183/2006 Sb. stanoví v § 110: (2) K žádosti stavebník připojí (a) doklady prokazující jeho vlastnické právo nebo právo založené smlouvou provést stavbu nebo opatření anebo právo odpovídající věcnému břemenu k pozemku nebo stavbě, pokud stavební úřad nemůže existenci takového práva ověřit v katastru nemovitostí; je-li stavebníkem společenství vlastníků jednotek, připojí také smlouvu o výstavbě nebo rozhodnutí shromáždění vlastníků jednotek přijaté podle zvláštního právního předpisu, (…). |
Úředník napsal: „Podle § 110 odst. 2 nového stavebního zákona
č. 183/2006 Sb., může být stavebníkem společenství vlastníků
jednotek.“
Odpověď: Bezvýznamné konstatování. SVJ mohlo být stavebníkem i za
platnosti dřívějšího zákona č. 50/1976 Sb., a to na základě jeho §
58 odst. 2.
Úředník napsal: „Musí ale doložit smlouvu o výstavbě nebo
rozhodnutí shromáždění vlastníků jednotek přijaté podle zvláštního
právního předpisu, kterým je zákon č. 72/1994 Sb. Pokud je stavebníkem
SVJ tak stačí doložit pouze výše uvedené rozhodnutí.“
Odpověď: Co napsal úředník je v rozporu se zákonem č. 183/2006 Sb.,
Stavební zákon. Úředník zřejmě nezná jeho znění, i když s ním
denně pracuje. Zřejmě se mylně donmívá, že snad SVJ je osvobozeno od
povinnosti, kterou zákon ukládá každému stavebníkovi, totiž doložit
„právo založené smlouvou provést stavbu“. Takové osvobození
ovšem neplyne ani ze Správního řádu, ani ze Stavebního zákona (viz
použití slova také v § 110 StavZ).
Úředník napsal: "Další možností je, že žádost podávají
vlastníci bytového domu a ti se mohou nechat zastupovat. "
Odpověď: Bezvýznamné. O tomto případu zde nejednáme. Ostatně
k podání žádosti (i k zastupování) je třeba souhlasu VŠECH
spoluvlastníků, není-liž pravda?
Úředník napsal: „Zákon stanovuje, kdy je nutný souhlas 75% a kdy
100%.“
Nepravdivé tvrzení úředníka. Stavební zákon nic o 75%
nestanoví. Správní řád nic o 75% nestanoví. Zákon
o vlastnictví bytů stanoví v § 11 odst. 5 (třetí věta), že
rozhodování tříčtvrtinovou většinou je výhradně rozhodováním UVNITŘ
SVJ, nikoli navenek. Pokud úředník i přesto ve své správní úvaze
používá tříčtvrtinové hlasování v SVJ, jako by šlo o projev vůle
vlastníka, porušuje hned tři zákony: Zákon o vlastnictví bytů, Správní
řád, Stavební zákon.
Úředník napsal: „I zákon č. 72/1994 byl novelizován, původně
byl souhlas 100%, po novelo bylo toto ustanovení změněno na 75%.“
Odpověď: Novelou ZoVB je míněn zákon č. 171/2005 Sb.. Podívejme se, jak
to s tou novelou je ve skutečnosti a co zákonodárce do ZoVB vložil:
Původní znění § 11 odst. 5 zákona č. 72/1994 Sb.
o vlastnictví bytů před novelou 171/2005 Sb.: „K přijetí usnesení o změně účelu užívání stavby, o změně stavby, jakož i o podstatných změnách týkajících se společných částí domu je zapotřebí souhlasu všech vlastníků jednotek.“ |
Znění § 11 odst. 5 zákona č. 72/1994 Sb. o vlastnictví bytů ve
znění novely č. 171/2005 Sb.: „K přijetí usnesení o změně účelu užívání stavby6) a o změně stavby7) je zapotřebí souhlasu všech vlastníků jednotek. Jde-li o modernizaci, rekonstrukci, stavební úpravy^7a) a opravy společných částí domu, jimiž se nemění vnitřní uspořádání domu a zároveň velikost spoluvlastnických podílů na společných částech domu, postačuje souhlas tříčtvrtinové většiny všech vlastníků jednotek. Ustanovení zvláštních právních předpisů^7) tím nejsou dotčena.“ Poznámka pod čarou: 7) § 54 a násl. zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů. |
Z uvedeného je zřejmé, že novela sice zavedla tříčtvrtinovou
většinu pro hlasování uvnitř SVJ, avšak zároveň s tím zákonodárce
vyloučil použití výsledku takového hlasování navenek mimo SVJ. Viz
třetí věta (tučně) a poznámka pod čarou v novelizované verzi.
Zákonodárce měl jmenovitě na mysli Oddíl 4 zákona (od § 54), který se
zabývá „povolováním staveb, změn staveb a udržovacích
prací“. Zákonodárce jednal logicky: není možno připustit, aby
ústavou chráněná práva vlastníka jednotky se stala předmětem
většinového hlasování.
Úředník je povinen jednat striktně v souladu se Správním řádem a
Stavebním zákonem a nebrat v úvahu případné tříčtvrtinové hlasování
uvnitř SVJ. Nemá-li žádost o stavební povolení všechny
předepsané náležitosti a žadatel ani na výzvu nedoloží právo založené
smlouvou provést stavbu, pak povinností stavebního úřadu je takové
podání usnesením odložit.
Takže, pane Tomáši Marný:
spojte se opět s úředníkem, poděkujte mu, že nám dává příležitost
prozkoumat jeho myšlenkové pochody, a položte mu dvě jednoduché
otázky:
(1) Ve kterém konkrétním ustanovení Stavebního zákona je uvedeno, že SVJ jako stavebník je osvobozeno od povinnosti doložit „právo založené smlouvou provést stavbu“?
(2) Ve kterém konkrétním ustanovení Správního řádu je uvedeno, že úřad může jednat s osobami, které nejsou vlastníkem stavby, jako by jím byly, a že může zahájit nesporné správní řízení o stavbě bez souhlasu 1/4 spoluvlastníků této stavby?
lake
Poslední komentáře