Vážení, souhlasím s p.Klainovou, a dále opětovně konstatuji: Žádný zákon ani vyhlášky či jiný obecně právní předpis nemůže přesně definovat pro domy s jednotkami, co jsou služby.
Výbor nebo pověřený vlastník musí zpracovat konkrétní rozpracovaný/detailní návrh článku stanov „HOSPODAŘENÍ“ pro ten který dům, byť jsou použity „VZOROVÉ STANOVY“, a schůze shromáždění společenství vlastníků je v dané podobě schválit v souladu se zákonem 72/1994 Sb. v platném znění.
Zde by měla být uvedena povinnost vlastníků pravidelně přispívat na dlouhodobou zálohu (tzv.FO) a krátkodobou zálohu (služby). Pro obě zálohy by mělo být přesně specifikováno jejich použití:
- u dlouhodobé zálohy na základě plánu oprav schváleného shromážděním a řešení havarijních stavů či průběžné údržby či revizí, což je na odpovědnosti výboru či pověřeného vlastníka, způsob evidence nákladů, případně výnosů, a způsob zúčtování vůči jednotlivým vlastníkům,
- u krátkodobé zálohy (služeb) by měla být každá zálohová položka přesně vyjmenována a popsány náklady které zahrnuje – jsou jejim obsahem, například:
- Náklady za vodné a stočné se rozúčtují dle faktury vodárenské společnosti na jednotlivé jednotky v poměru dle naměřených hodnot poměrových vodoměrů studené a teplé vody v jednotce. Součástí oprávněných nákladů vodného a stočného jsou provozní náklady zařízení na změkčování vody na vstupu do domu. Pravidla rozúčtování vodného a stočného jsou uvedena v příloze č.2 těchto stanov.
- Úhrada nákladů dešťovného, bude-li účtováno, se rozúčtuje v poměru dle velikosti spoluvlastnických podílů vlastníků jednotek na společných částech domu a parkovací ploše.
- Náklady tepla na otop se dělí na složku základní a spotřební. Základní složka činí 40% nákladů na otop a rozúčtuje se na jednotlivé jednotky v poměru podle velikosti vytápěné plochy jednotky. Spotřební složka činí 60% nákladů na otop a rozúčtuje se na jednotlivé jednotky podle naměřených hodnot poměrových měřičů tepla. Pravidla rozúčtování otopu jsou uvedena v příloze č.3 těchto stanov.
- Náklady tepla na ohřev TUV se dělí na složku základní a spotřební. Základní složka činí 30% nákladů na ohřev TUV a rozúčtuje se na jednotlivé jednotky v poměru podle velikosti plochy jednotky. Spotřební složka činí 70% nákladů na ohřev TUV a rozúčtuje se na jednotlivé jednotky podle naměřených hodnot poměrových měřičů – vodoměrů TUV. Pravidla rozúčtování ohřevu TUV jsou uvedena v příloze č.3 těchto stanov.
- Náklady za provoz výtahu se rozúčtují:
- na jednotlivé bytové jednotky v poměru dle počtu osob v jednotkách, přitom platí, že členem domácnosti v jednotce jsou osoby, které tvoří společnou domácnost a jiné osoby, které byt nebo část bytu užívají po dobu, která v součtu činí nejméně 3 měsíce v kalendářním roce, minimálně však 1 osoba;
- u jednotky v 1.a 2.NP se neúčtují. Do nákladů se zahrnují provozní náklady za elektrickou energii, náklady za komplexní servis výtahu, dozorce výtahu, poplatky za telefon a běžné opravy výtahu včetně vandalismu.
- Náklady za elektřinu na osvětlení společných prostor a provoz společných zařízení v domě, mimo elektrické energie výtahu, se rozdělí na jednotky takto:
- na jednotlivé bytové jednotky v poměru dle počtu osob v jednotkách, přitom platí, že členem domácnosti v jednotce jsou osoby, které tvoří společnou domácnost a jiné osoby, které byt nebo část bytu užívají po dobu, která v součtu činí nejméně 3 měsíce v kalendářním roce, minimálně však 1 osoba. Do nákladů se zahrnují především náklady na elektrickou energii, výměny žárovek, opravy či výměny schodišťových automatů a osvětlovacích těles. Rovněž jsou zahrnuty opravy venkovních zvonků a ovládání domovních dveří.
Součástí by měly být i stanoveny termíny vyúčtování krátkodobé zálohy a termíny pro uplatnění reklamací.
Matějka
Poslední komentáře