Vložil Justitianus, 3. Květen 2024 - 12:04
  • Hubert: „Na moji otazku, ze v SVJ mam penize bud na opravu budovy ci na vyuctovani sluzeb a z ktere te hromady tedy mam uvedene sluzby platit, mi nikdo srozumitelne neodpovedel.“

Není divu. Není možné obhájit smysl nesmyslu.

Listina základních práv a svobod, článek 9

(1) Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na:
a) práce ukládané podle zákona osobám ve výkonu trestu odnětí svobody nebo osobám vykonávajícím jiný trest nahrazující trest odnětí svobody,
b) vojenskou službu nebo jinou službu stanovenou zákonem namísto povinné vojenské služby,
c) službu vyžadovanou na základě zákona v případě živelních pohrom, nehod, nebo jiného nebezpečí, které ohrožuje životy, zdraví nebo značné majetkové hodnoty,
d) jednání uložené zákonem pro ochranu života, zdraví nebo práv druhých.

Listina základních práv a svobod, článek 11

(4) Vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu.
(5) Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.

Poskytování informačních služeb bez náhrady by bylo nucenou službou (otrokářstvím), které je zakázáno Listinou základních práv a svobod i Listinou základních práv Evropské unie.

Náklad na povinné poskytování informací o spotřebě není uložen právnické osobě SVJ ani jako daň, ani jako poplatek. SVJ tedy není povinno hradit tento náklad ze svých prostředků. Musí to uhradit někdo jiný, a to ten, komu jsou uvedené služby poskytovány. (To platí i pro náklad na vyhotovení vyúčtování služeb.)

Náklady ponese ten, kdo odebírá službu „vytápění“, nebo službu „centrální příprava teplé vody“ a s nimi spojenou službu „poskytování informací o spotřebě“.

Jinými slovy: poskytování informací podle § 8a a servis podle § 8b jsou samy o sobě službou, spojenou s přijímáním jiné služby, jestliže dochází k rozúčtování skutečně vynaložených nákladů. Všechny tyto služby poskytuje SVJ, které má – jako poskytovatel služeb – právo vymáhat úhradu služby na příjemcích služby (2012/89/§1181, 2013/67/§7/3). Přitom příjmy a výdaje spojené s poskytováním těchto služeb nejsou u SVJ předmětem daně z příjmu (1992/586/§18­/2/f/3).

Poskytování vyúčtování služeb a poskytování „informačních“ služeb je nerozlučně spojeno s právě jen s přijímáním služeb „vytápění“ a „centrální příprava teplé vody“, jestliže u nich dochází k rozúčtování. Není to spojeno s vlastnictvím jednotky. Proto je vyloučeno, aby SVJ hradilo vyúčtování a informační služby z příspěvků na správu domu a pozemku podle 2012/89/§1180/1.

Justitianus


Někdo by mohl namítnout, že LZPS i ELZPEU se týká pouze fyzickych osob – občanů. Ovšem SVJ je (podle konstantní judikatury) pouze nepřímým zástupcem vlastníků jednotek, kteří ručí za dluhy SVJ veškerým svým majetkem. K tomu viz např. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 14. 9. 2022, č.j. 26 ICdo 28/2022–92:
„Zatímco přímý zástupce činí právní jednání jménem zastoupeného na jeho účet, takže práva a povinnosti (jedná-li zástupce v mezích oprávnění) vznikají přímo zastoupenému, nepřímý zástupce jedná svým jménem, i když opět na účet zastoupeného. V důsledku toho nabývá nepřímý zástupce práva a povinnosti sám, je však povinen takto nabytá práva a povinnosti převést na zastoupeného.“

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.