Nějak tomu Vašemu hospodaření nerozumím. Přece SVJ musí vybírat zálohy na služby alespoň v takové výši, aby bylo schopné hradit dodavatelům jimi stanovené zálohy za dodávku služeb pro celý dům – většinou měsíčně. Raději s určitou rezervou pro případ možnosti uhrazení doplatku z faktury, pokud by k takové situaci mohlo dijít – protože z vyúčtování služeb vlastníkům doplatky obdržíte až za několik měsíců od splatnosti faktury dodavateli. Přece si nemohou jednotliví členové sami stanovovat, jak vysoké zálohy budou měsíčně na bankovní účet SVJ hradit.
Pokud vybíráte správné výše záloh a nemáte dlužníky, tak pak nemůžete mít na bankovním účtu méně peněz. Připadá mi to tak, že vybíráte málo a že pak, když máte vrátit nějaký přeplatek z předcházejícího roku nebo uhradit doplatek z faktury dodavateli, tak Vám finanční prostředky na bankovním účtu chybí.
Většinou v SVJ se stanoví výše měsíčních záloh na služby v rámci předpisu měsíčních záloh, který vychází ze shromážděním schváleného rozpočtu na příslušný rok. V případě zvýšení ceny či zvýšení záloh stanovených dodavatelem v průběhu roku je nutné výši měsíčních záloh na služby aktualizovat a předat vlastníkům nový aktualizovaný předpis záloh se stanovením data, od kterého změna výše záloh platí, samozřejmě s příslušným odůvodněním. To Vám umožňuje ustanovení § 4 odst. 4 zákona č. 67/2013 Sb.:
„Poskytovatel služeb má právo změnit v průběhu roku měsíční zálohu v míře odpovídající změně ceny služby nebo z dalších oprávněných důvodů, zejména změny rozsahu nebo kvality služby. Změněná měsíční záloha může být požadována nejdříve od prvního dne měsíce následujícího po doručení písemného oznámení nové výše zálohy. Změna výše měsíční zálohy musí být v oznámení řádně odůvodněna, jinak ke zvýšení zálohy nedojde.“
Jako velký problém ve vašem SVJ vidím to, že nestanovuje zálohy na služby vlastníkům SVJ, ale určují si je vlastníci sami. To je poněkud nestandardní praktika. Pak se nedivte, že na bankovním účtu není dostatek finančních prostředků.
Poslední komentáře