Měla byste ve Vašich stanovách a §1208 OZ také nastudovat, kdo u Vás v SVJ rozhoduje o jakých opravách – zda máte nějaké limity, do kterých rozhoduje jen výbor či předseda, zda od nějakého limitu rozhoduje shromáždění, jak je to u Vás s havarijními opravami (nebo i nápravou revizních nedostatků a závad), které statutární orgán musí zajistit bez ohledu na předchozí.
S tím je spojeno i financování těch oprav. Máte schválené jen nějaké vzdálené opravy většího rozsahu, na které skládáte tu schválenou dlouhodobou zálohu, co jí říkáte fond oprav? Máte schválené na běžný rok i průběžné opravy a údržbu a čím máte kryté jejich financování?
Je možné, že hospodaření Vašeho SVJ není zrovna nejlépe zorganizované. Ve stanovách byste měli mít nějaká pravidla pro správu společných částí domu a pozemku, tedy včetně příslušných finančních záležitostí. Na to se podívejte. Pokud jsou ve finančních záležitostech Vašeho SVJ nedomyšlené okruhy, máte možnost navrhnout jejich nápravu změnou stanov na shromáždění. Zkuste oslovit i další vlastníky, zda jim ten jejich systém vyhovuje, nebo zda by nechtěli mít lepší přehled o finančních záležitostech Vašeho SVJ a správě majetku, který spoluvlastní.
Logické je šetřit na schválené opravy většího charakteru v budoucnu, ale také tvořit i krátkodobou zálohu na běžnou údržbu v probíhajícím roce včetně rezervy na havárie. Oddělení těch dvou záloh – krátkodobé a dlouhodobé – je vhodné, aby se třeba nespotřebovaly finanční prostředky na schválené větší opravy v budoucnu v průběhu roku na vícero údržby menšího rozsahu. A až by se větší oprava měla provést, finanční prostředky na ni by SVJ nemělo.
Poslední komentáře